Rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta wreszcie staje się faktem. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Programy Inwestycji dla trzech kluczowych węzłów drogowych: Kowale, Szadółki i Straszyn, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała środki na realizację prac projektowych i budowlanych. Modernizacja ma na celu poprawę przepustowości drogi ekspresowej S6, zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczenie korków, które od lat są zmorą kierowców korzystających z trójmiejskiej obwodnicy.
- Obwodnica Trójmiasta z trzecim pasem. Przebudowa węzłów Straszyn, Kowale i Szadółki
- Węzeł Straszyn. Ronda turbinowe i trzeci pas do A1
- Węzeł Kowale. Nowy pas i lepszy dojazd do Gdańska Południe
- Węzeł Szadółki. Gdańsk realizuje projekt, GDDKiA zbuduje
- Co jeszcze zmieni się na obwodnicy?
- Kiedy koniec korków na Obwodnicy Trójmiasta?
Obwodnica Trójmiasta z trzecim pasem. Przebudowa węzłów Straszyn, Kowale i Szadółki
Najważniejszym elementem planowanej inwestycji będzie dobudowa trzeciego pasa ruchu na odcinkach między węzłami Straszyn i Rusocin oraz Szadółki i Kowale. Docelowo droga ekspresowa S6 ma zyskać przekrój 2x3, co znacząco zwiększy przepustowość i poprawi płynność ruchu. Kluczowe będą również zmiany na samych węzłach, które zostaną kompleksowo przebudowane.
Węzeł Straszyn. Ronda turbinowe i trzeci pas do A1
Przy węźle Straszyn planowana jest budowa dwóch rond turbinowych. Projekt oraz wykonanie zostaną rozdzielone na dwa osobne przetargi. GDDKiA zleci także opracowanie koncepcji rozbudowy S6 do trzech pasów na 6-kilometrowym odcinku między Straszynem a Rusocinem wraz z analizą wariantów przebudowy węzła autostradowego Rusocin.
Decyzja środowiskowa jest planowana na drugi kwartał 2027 r., a zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) ma zostać wydane w pierwszym kwartale 2028 r. Oddanie do ruchu obu rond turbinowych przewidziano dopiero na trzeci kwartał 2029 roku, co oznacza, że na efekty prac kierowcy będą musieli jeszcze poczekać.
Węzeł Kowale. Nowy pas i lepszy dojazd do Gdańska Południe
Program Inwestycji dla węzła Kowale został podpisany i umożliwi rozpoczęcie przygotowań do przetargów na projekt budowlany oraz wnioski o decyzję ZRID. Planowana jest rozbudowa węzła wraz z dojazdami od strony węzłów Szadółki i Gdańsk Południe. W zakres inwestycji wchodzi także dobudowa trzeciego pasa ruchu na blisko trzykilometrowym odcinku S6 wraz z pasem awaryjnym.
Decyzja środowiskowa dla tego odcinka została wydana w maju 2022 r. Uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na pierwszy kwartał 2029 roku, a zakończenie budowy przewidziano na trzeci kwartał 2033 roku. Oznacza to, że zmiany będą wprowadzane stopniowo, a obecne utrudnienia mogą się utrzymywać przez długi czas.
Węzeł Szadółki. Gdańsk realizuje projekt, GDDKiA zbuduje
Za opracowanie projektu przebudowy węzła Szadółki odpowiada Miasto Gdańsk, natomiast wykonanie prac zostało powierzone Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Inwestycja obejmuje nie tylko modernizację samego węzła, ale również rozbudowę 3,6-km odcinka drogi ekspresowej S6 do przekroju 2x3 pasów. Decyzja środowiskowa dla tego przedsięwzięcia została wydana już w grudniu 2015 r. Obecnie planowane jest uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w trzecim kwartale 2026 r., a zakończenie robót budowlanych przewidziano dopiero na trzeci kwartał 2033 roku. Termin realizacji wskazuje na długotrwały proces inwestycyjny, który może wpłynąć na utrzymanie obecnych utrudnień komunikacyjnych w najbliższych latach.
Co jeszcze zmieni się na obwodnicy?
W ramach rozbudowy węzłów Kowale i Szadółki planowana jest również przebudowa dróg dojazdowych oraz poprawa odwodnienia drogi. Powstaną nowe wiadukty, kładki i przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów. Droga zostanie wyposażona w oświetlenie oraz nowoczesne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dostosowany zostanie także Krajowy System Zarządzania Ruchem do nowego przekroju jezdni.
Kiedy koniec korków na Obwodnicy Trójmiasta?
Choć pełne zakończenie inwestycji przewidywane jest dopiero na 2033 r., to już rozpoczęcie prac projektowych i wykonawczych jest ogromnym krokiem w stronę rozwiązania problemów komunikacyjnych aglomeracji trójmiejskiej. Połączenie rozbudowy istniejącej obwodnicy z nową trasą metropolitalną pozwoli na płynniejszy ruch zarówno dla mieszkańców, jak i turystów oraz transportu towarowego.
Komentarze (0)