Nowa inwestycja tramwajowa w Gdańsku
Gdańsk konsekwentnie rozwija i modernizuje swoją infrastrukturę tramwajową. Tym razem prace obejmą ulicę Wita Stwosza, ważny fragment sieci łączący Wrzeszcz i Oliwę z centrum miasta. Remont sieci trakcyjnej pozwoli unowocześnić jeden z najbardziej eksploatowanych odcinków, na którym tramwaje kursują codziennie z dużą częstotliwością.
Celem inwestycji jest poprawa niezawodności zasilania trakcyjnego oraz zwiększenie bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i samego taboru. W praktyce oznacza to mniej awarii, płynniejszy ruch i większy komfort podróży.
Co obejmie remont sieci trakcyjnej na Wita Stwosza
Modernizacja będzie kompleksowa i obejmie cały szereg prac technicznych. Przewidziano wymianę przewodów jezdnych, konstrukcji wsporczych oraz elementów zasilania, a także naprawę osprzętu sieciowego i jego mocowań.
Zmodernizowana sieć trakcyjna ma być trwalsza, bardziej odporna na warunki atmosferyczne i przygotowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Dzięki temu Gdańsk utrzyma wysoki standard funkcjonowania transportu miejskiego, który od lat stanowi wizytówkę miasta.
42 dni na realizację. Prace prowadzone przy minimalnych utrudnieniach
Jak wynika z dokumentacji przetargowej, wykonawca będzie miał 42 dni na wykonanie całości prac. Sam okres wyłączenia trakcji, a więc czasu, w którym tramwaje nie będą kursować po modernizowanym odcinku, ograniczono do maksymalnie 21 dni.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zapewnia, że remont zostanie zorganizowany tak, by ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców. Na czas prac zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza, obsługiwana przez autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Dopuszczono krótsze pojazdy (12-metrowe) tylko w godzinach nocnych.
Operator wybrany przez wykonawcę robót będzie mógł korzystać z istniejących przystanków, a jedynie w rejonie przystanku „Tetmajera” konieczne będzie ustawienie dodatkowych słupków przystankowych.
Kto zrealizuje inwestycję na Wita Stwosza?
W wyniku postępowania przetargowego, ogłoszonego w sierpniu, wybrano ofertę firmy MMT IDEA Sp. z o.o. Sp. k. z Tczewa, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę – 2 215 346,85 zł brutto. Zamawiający, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, pierwotnie zamierzał przeznaczyć na realizację zadania 2,5 mln zł brutto. Do przetargu przystąpiły dwie firmy z sektora MŚP, a wybrana oferta w pełni spełniła wymagania zamówienia.
Jak podkreśla GZDiZ, projekt ma strategiczne znaczenie dla utrzymania niezawodności gdańskiej sieci tramwajowej i stanowi część większego programu modernizacji infrastruktury komunikacyjnej.
Komunikacja zastępcza i organizacja ruchu
Zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia, wykonawca będzie odpowiadał za organizację komunikacji zastępczej, jeśli zajdzie taka potrzeba. Oznacza to, że to jego obowiązkiem będzie zapewnienie operatora autobusów spełniającego wymagania miasta.
Dokumentacja określa również orientacyjną liczbę tzw. wozokilometrów, czyli sumę kilometrów przejechanych przez autobusy w zależności od dnia tygodnia i okresu roku szkolnego. W dni powszednie, gdy ruch pasażerski jest największy, przewiduje się najwyższą liczbę wozokilometrów, natomiast w weekendy i okres wakacyjny liczba kursów będzie mniejsza.
Komentarze (0)