Dwie wiaty i wyjątkowa winda
Na odnowionym peronie stanęły dwie wiaty. Jedna nowoczesna, przypominająca te z innych stacji SKM, a druga historyczna, odtwarzająca klimat epoki PRL. Między nimi uwagę przyciąga nietypowy szyb windowy. Ażurowa elewacja z efektownym dźwigiem stoczniowym z blachy kortenowskiej nawiązuje do industrialnej okolicy i sąsiadującego budynku ECS.
Jak informuje Marcin Józefowicz, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej, kortenowska ozdoba windy to efekt współpracy kolei z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Początkowo planowano obłożyć szyb stalową siatką, mającą podkreślać przemysłowy charakter miejsca. W trakcie projektowania uznano jednak, że powinien on mieć bardziej wyrafinowany wygląd, który lepiej wpisuje się w estetykę przystanku.
- To nie tyle inwencja SKM, co wspólna wizja z Konserwatorem, by połączyć nowoczesność z historycznym duchem stoczni - podkreśla Marcin Józefowicz. - Wiata historyczna to nowy element, ale starannie odtworzony na wzór oryginalnej konstrukcji. Wykorzystano nowe materiały, jednak technologia wykonania jest klasyczna i bliska tej stosowanej przy pierwotnych wiatach, by zachować ich autentyczny charakter.
Komfort i dostępność dla wszystkich pasażerów
Modernizacja przystanku SKM Gdańsk Stocznia poprawiła nie tylko wygląd, ale i komfort podróżnych. Wymieniono nawierzchnię peronu, szyny i sieć trakcyjną. Zamontowano nowe ławki, tzw. „przysiadaki”, wiatrołapy oraz kosze na śmieci.
Przystanek został w pełni przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Pojawiły się ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i wypukłe oznakowanie, a peron wyposażono w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, terminale Fala oraz estetyczne zegary. Dzięki tym zmianom SKM Gdańsk Stocznia staje się przystankiem wygodnym i bezpiecznym dla wszystkich użytkowników.
Modernizacja za ponad 13 milionów złotych
Wykonawcą prac była firma Porr S.A., a wartość inwestycji przekroczyła 13 milionów złotych. Roboty objęły kompleksowe prace peronowe, wymianę infrastruktury i zagospodarowanie przestrzeni dla pasażerów. Obecnie trwa procedura odbiorowa, w ramach której komisja weryfikuje wykonane prace. Dopiero po jej zakończeniu przystanek zostanie oficjalnie udostępniony podróżnym.
Nowa kładka w 2026 roku
Wiosną 2025 roku rozebrano starą kładkę nad przystankiem. W jej miejsce powstaje nowy obiekt dla pieszych, który połączy peron SKM z terenami stoczniowymi oraz al. Zwycięstwa.
Kładka zostanie utrzymana w industrialnym stylu i wyposażona w windę, oświetlenie oraz monitoring. Prace obejmują przebudowę schodów, wykonanie kanałów technologicznych oraz montaż linii światłowodowej. Montaż stalowej konstrukcji rozpocznie się pod koniec 2025 roku, a cała inwestycja ma być gotowa wiosną 2026 roku. Koszt przedsięwzięcia wyniesie ponad 11 milionów złotych.
Komentarze (0)