Gdańsk zainwestuje w rozbudowę floty autobusowej. Gdańskie Autobusy i Tramwaje planują zakup 48 używanych pojazdów marki Mercedes Citaro, które mają wzmocnić komunikację miejską przed nadchodzącymi zmianami w prawie. Wartość oferty to niecałe 40,2 mln zł, a nowe autobusy mają pojawić się na ulicach do końca 2025 roku.
Etap weryfikacji ofert
Do Gdańskich Autobusów i Tramwajów wpłynęła jedna oferta od spółki Daimler Buses Polska. Zanim jednak autobusy pojawią się na ulicach miasta, GAiT musi sprawdzić wszystkie szczegóły techniczne i formalne.
– Oferenci w przetargu musieli wypełnić formularz ofertowy i przygotować dokument potwierdzający brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu (tzw. JEDZ), a teraz GAiT ma czas zweryfikować ofertę – poinformował nas rzecznik Robin Jesse z GAiT.
Jak dodał:
– Wykonawca był zobowiązany do podania danych technicznych autobusów, które będą teraz weryfikowane. GAiT będzie sprawdzał przesłane dokumenty pojazdów, a autobusy trafią na stanowiska diagnostyczne. Później nastąpi odbiór techniczny pojazdów. Zgodnie z projektem umowy pojazdy muszą być wolne od wad i usterek fizycznych oraz prawnych.
Warunki przetargu
Jednym z kluczowych warunków udziału w postępowaniu było dostarczenie pojazdów do 31 grudnia 2025 roku. To istotne, ponieważ od 1 stycznia 2026 roku miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców nie będą mogły kupować innych autobusów niż zeroemisyjne.
– Przetarg został przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami i zabezpieczony przed zmianami prawnymi, które wejdą w życie od nowego roku. Ostateczna weryfikacja autobusów i ich odbiór muszą nastąpić do końca grudnia – wyjaśnia Robin Jesse z GAiT.
Parametry techniczne i przebiegi
Zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia pojazdy muszą mieścić się w ściśle określonych limitach przebiegu:
- 450 000 km dla autobusów MIDI
- 550 000 km dla autobusów MAXI
- 650 000 km dla autobusów MEGA
W przetargu znalazły się:
- 6 autobusów MIDI o długości 9,5–10,65 m i minimum 40 miejscach (w tym 20 siedzących)
- 29 autobusów MAXI o długości 11,8–12,2 m i minimum 85 miejscach (w tym 30 siedzących)
- 13 autobusów MEGA o długości 17,8–18,2 m i minimum 135 miejscach (w tym 40 siedzących)
Koszt zakupu autobusów
Oferta Daimler Buses Polska opiewa na kwotę 40 171 308 zł, co mieści się w budżecie zabezpieczonym przez GAiT na poziomie 40 248 060 zł. Przetarg podzielono na trzy części:
- 6 autobusów MIDI – 4,66 mln zł brutto
- 29 autobusów MAXI – 23,41 mln zł brutto
- 13 autobusów MEGA – 12,09 mln zł brutto
„Zakup autobusów pozwoli na bezpieczne planowanie wymiany starszych pojazdów na nowe, zeroemisyjne. Jednocześnie kwota zabezpieczona przez spółkę jest wystarczająca, aby kupić pojazdy zapewniające wysoki standard przewozu” – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Diesle w czasach elektromobilności
Choć autobusy mają silniki Diesla, decyzja o ich zakupie jest elementem przejściowym przed transformacją floty. GAiT podkreśla, że takie pojazdy są niezawodne w sytuacjach kryzysowych i łatwiej je zatankować w razie potrzeby ewakuacji mieszkańców.
Jednocześnie spółka inwestuje w zeroemisyjny transport. Do Gdańska mają trafić 30 elektrycznych Solarisów, a wkrótce zostanie rozstrzygnięty przetarg na pięć kolejnych autobusów klasy MIDI o zasięgu co najmniej 250 kilometrów.
Co dalej?
Jeśli procedura przebiegnie zgodnie z planem, a autobusy przejdą pozytywnie wszystkie badania techniczne, pojawią się w ruchu do końca grudnia 2025 roku. Dzięki temu komunikacja miejska w Gdańsku uniknie utraty nawet jednej czwartej floty, która dziś jeździ na podstawie umowy dzierżawy wygasającej w 2026 roku.
Komentarze (0)