W minionych dniach GAiT otworzył koperty w przetargach na modernizację 10 tramwajów typu N8C z lat 1978-1982, zwanych potocznie "dortmundami", a także na dostawę nowych elementów napędów w tramwajach NGT6 z 2007 roku i 114Na z 1997 roku.
Kolejne "dortmundy" do remontu
Największe prace będą przeprowadzone w nastarszych pojazdach. Oprócz całkowitej wymiany napędu i sterowania zaplanowano między innymi wymianę piasecznic, luster, a także regenerację elementów mechanicznych. Wykonawca będzie musiał wyczyścić i zakonserwować podwozie, wymienić uszkodzone lub skorodowane części poszycia, zamontować nowe oświetlenie LED, nowy system informacji pasażerskiej, monitoring, a także, co ciekawe, system zliczania pasażerów.Prace chce wykonać tylko firma 4iB z Gdańska, która wyremontowała już w podobny sposób kilkadziesiąt tramwajów N8C. Swoją ofertę wyceniła na 12,703 mln zł, co mieści się w zaplanowanym na poziomie 13, 827 mln złotych budżecie GAiT. Modernizacja tramwajów podniesie nieco komfort podróży na liniach obsługiwanych przez zajezdnię Nowy Port, gdzie stacjonuje zdecydowana większość tramwajów tego typu. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 3, 5, 7, 8 i 10. Docelowo modernizację przejdą wszystkie 62 tramwaje tego typu.
[news:1130489]
Nowsze pojazdy też wymagają regeneracji
Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyły także oferty w przetargu na dostawę oraz uruchomienie nowych napędów dla dwóch młodszych tramwajów typu 114Na z 1997 roku oraz trzech NGT6 z 2007 roku. W przypadku tych pierwszych pojazdów remont będzie ograniczony do wymiany instalacji elektrycznych, napędowych i układu sterowania. Zakres prac będzie ograniczony, gdyż oba tramwaje przeszły już modernizację wnętrza i części mechanicznej. Jeden wagon wyremontowano w 2013, a drugi w 2016 roku. Większą modernizację przejdą tramwaje NGT6 firmy bombardier, które ani razu nie przeszły remontu. Na razie przewoźnik zamawia jedynie dostawę nowych napędów. Przetarg na zasadnicze prace będzie ogłoszony w późniejszym terminie. Oprócz wymiany części elektrycznej i napędowej zakres prac w tramwajach NGT6 obejmie remont wnętrza i regenerację części mechanicznej.Oferty na dostawę i uruchomienie aparatury dla obu typów tramwajów złożyła firma Enika z Łodzi. W przypadku tramwajów 114Na oferta wynosi 2 360 985 zł i nieznacznie przekracza budżet GAiT wynoszący 2 287 800 zł. Oferta dla tramwajów NGT6 wynosi 2 848 065 zł i mieści się w budżecie spółki zaplanowanym na 2 952 000 zł. Na dostawę i uruchomienie napędów firma będzie miała rok od podpisania umowy.
Ponadto trwa przetarg na naprawę główną 10 tramwajów Pesa 120NaG Swing, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 5 pojazdów. Remont bydgoskich składów obejmie regenerację elementów napędu, części mechanicznej i wnętrza. Po naprawie pojazdy mają wyglądać tak, jak w momencie przyjazdu z fabryki. Podobny remont w ubiegłym roku przeszło pierwszych 5 tramwajów tego typu. Docelowo naprawę przejdzie wszystkie 35 swingów. Oferty w trwającym przetargu na remont od 10 do 15 wagonów poznamy 10 czerwca.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.