Kapitan był kompletnie pijany
We wtorek 6 sierpnia, kontenerowiec Porto Kagio przygotowywał się do zaplanowanego rejsu. Podczas rutynowej odprawy radiowej dyżurny Kapitanatu Portu, zauważył, że głos kapitana brzmi nienaturalnie, co wzbudziło podejrzenia. Na miejsce wezwana została Straż Graniczna, która przeprowadziła badanie alkomatem.
Mundurowi z placówki Straży Granicznej w Gdańsku udali się na pokład i przebadali kapitana. Był nim obywatel Ukrainy. Miał 2,29 promila alkoholu. Kolejne badanie wykonane na komisariacie potwierdziło wynik na poziomie 2,5 promila – powiedział Tadeusz Gruchalla z Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
Kapitan, obywatel Ukrainy, został przewieziony na komisariat, gdzie kolejne badanie potwierdziło wynik na poziomie 2,5 promila. Wobec tak wysokiego stężenia alkoholu kapitan został natychmiast odsunięty od obowiązków.
Po odsunięciu pijanego kapitana armator powołał na jego miejsce nowego dowódcę, który jeszcze tego samego dnia wieczorem przejął stery Porto Kagio. Dopiero wtedy statek mógł bezpiecznie wypłynąć z portu i kontynuować zaplanowany rejs do Niemiec.
Kapitan statku jest osobą ostatecznie odpowiedzialną za bezpieczeństwo załogi, ładunku oraz samego statku podczas całego statku. Jego stan trzeźwości ma kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji i prawidłowego prowadzenia jednostki.
Znaczenie kontroli trzeźwości
Incydent podkreślił znaczenie rygorystycznych kontroli trzeźwości na statkach, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na morzu. Spożywanie alkoholu przez całą załogę statku jest surowo zabronione i może prowadzić do poważnych zagrożeń, w tym wypadków oraz szkód materialnych.
Nowoczesny kontenerowiec o dużej pojemności
Porto Kagio to nowoczesny kontenerowiec pływający pod banderą Liberii, zaprojektowany z myślą o efektywnym przewozie ładunków na długich trasach morskich. Ma długość 279 metrów i szerokość 40 metrów, co pozwala mu pomieścić około 9000 TEU, standardowych kontenerów 20- stopowych. Wyposażony jest w zaawansowane systemy nawigacyjne i środki bezpieczeństwa, które umożliwiają sprawne manewrowanie i obsługę ładunku nawet w trudnych warunkach pogodowych. Statek jest częścią floty, która obsługuje kluczowe szlaki handlowe między Europą, Azją i Ameryką.
Komentarze (0)