Dekada, która zmieniła komunikację na Pomorzu
Gdy 1 września 2015 roku ruszyły pierwsze rozkładowe pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, był to prawdziwy przełom w historii transportu w regionie. Nowa linia połączyła Gdańsk Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, Osową i Kaszubami. Umożliwiła szybkie dotarcie do centrum miasta mieszkańcom nowych dzielnic i osobom podróżującym do pracy czy szkoły.
Była to pierwsza w Polsce linia kolejowa wybudowana przez samorząd wojewódzki. Koszt inwestycji przekroczył miliard złotych, a aż 85 procent kosztów pokryły fundusze unijne. Największym sukcesem projektu był fakt, że udało się go zrealizować zgodnie z planem, co w dużych inwestycjach infrastrukturalnych zdarza się niezwykle rzadko.
Ponad 36 milionów pasażerów w 10 lat
Statystyki pokazują, jak bardzo Pomorska Kolej Metropolitalna była potrzebna. Od 2015 roku skorzystało z niej ponad 36 milionów pasażerów, a tylko w 2024 roku odnotowano rekordowy wynik ponad 5,3 miliona podróży.
Jeszcze przed powstaniem PKM na trasie Kościerzyna – Trójmiasto kursowało zaledwie 11 pociągów dziennie, a z połączenia korzystało około 40 tysięcy osób miesięcznie. Dziś liczba pasażerów wzrosła do 450 tysięcy miesięcznie. Mieszkańcy Pomorza są najchętniej podróżującymi koleją w całym kraju – na jednego mieszkańca przypada średnio ponad 33 podróże rocznie, czyli cztery razy więcej niż średnia europejska.
Inwestycje w tabor i nowoczesną infrastrukturę
Ostatnia dekada to nie tylko budowa linii, ale także jej konsekwentna modernizacja. W 2023 roku zakończono elektryfikację trasy, co pozwoliło na wprowadzenie nowych, szybkich połączeń. Wybudowano też dodatkowy przystanek Gdańsk Firoga, który ułatwił dojazd mieszkańcom rozwijających się osiedli.
Po torach PKM kursują już nowoczesne pojazdy hybrydowe, a do końca 2026 roku region otrzyma 45 nowych składów elektrycznych Impuls. Po zakończeniu modernizacji linii 201 do Kartuz i Kościerzyny pasażerowie zyskają krótszy czas przejazdu i możliwość podróży wyłącznie w nowoczesnych pociągach elektrycznych.
Przyszłość to PKM Południe
Najważniejszym celem na kolejne lata jest budowa nowej linii PKM Południe, która połączy Gdańsk Śródmieście z Kowalami. Inwestycja ma strategiczne znaczenie – odciąży ruch samochodowy w południowych dzielnicach Gdańska i umożliwi tysiącom mieszkańców szybki dojazd do pracy, szkół i uczelni.
Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem i jest jednym z najbardziej wyczekiwanych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie. Po jego zakończeniu Gdańsk dołączy do miast z pełnym systemem kolei aglomeracyjnej, który obejmie wszystkie najważniejsze dzielnice.
Jubileuszowy piknik dla mieszkańców
Z okazji 10-lecia działalności PKM zaprasza mieszkańców na wydarzenie „Kolej na Piknik”. Odbędzie się ono w sobotę 6 września 2025 roku w godzinach 9–15 na placu przed siedzibą PKM przy ul. Budowlanych 77 w Gdańsku.
W programie przewidziano przejazdy historycznym pociągiem SKM, zwiedzanie centrum sterowania ruchem, konkursy i zabawy dla najmłodszych, a także fotospacer trasą PKM. Nie zabraknie darmowych przejazdów pociągami i atrakcji dla całych rodzin. To świetna okazja, aby zobaczyć, jak działa kolej od kulis i poznać jej przyszłość.
Kolej jako motor rozwoju regionu
Pomorska Kolej Metropolitalna stała się osią, wzdłuż której rozwijają się nowe inwestycje. Wokół przystanków Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek powstały nowe osiedla mieszkaniowe, a w sąsiedztwie lotniska rośnie nowa dzielnica biznesowa Airport City. Dzięki PKM znacznie poprawiła się jakość życia mieszkańców i dostępność komunikacyjna całego regionu.
Dyskusja o przyszłości transportu
Tematy związane z rozwojem transportu kolejowego będą poruszane także podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego, który odbędzie się 28 października 2025 roku w AmberExpo. Uczestnicy będą debatować o nowych inwestycjach, regulacjach i roli Polski w europejskiej logistyce, w tym o kluczowym znaczeniu polskich portów i połączeń kolejowych z Ukrainą.
Komentarze (0)