reklama

Urzędnicy podnieśli tramwajom prędkość. Motorniczowie nie wykorzystują nowych możliwości

Opublikowano:
Autor:

Urzędnicy podnieśli tramwajom prędkość. Motorniczowie nie wykorzystują nowych możliwości - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiOd kilku miesięcy na trasach tramwajowych na alei Pawła Adamowicza i alei Armii Krajowej obowiązuje podniesiona z 50 km/h do 70 km/h prędkość jazdy dla tramwajów. Motorniczowie często jednak nie korzystają z nowej możliwości niwelowania opóźnień.
reklama

Wprowadzenie pod koniec 2021 roku nowej prędkości maksymalnej 70 km/h na alei Pawła Adamowicza i alei Armii Krajowej nie przyniosło skrócenia czasu przejazdu na tych odcinkach. Zmiana miała jednak inny cel.

- Podwyższając prędkość na wybranych odcinkach nie zakładaliśmy, że każdy tramwaj będzie z niej korzystał. Chodziło raczej o upewnienie motorniczych, że na tych odcinkach mogą bezpiecznie taką prędkość rozwijać. Na możliwość rozwijania prędkości maksymalnej wpływa wiele czynników, m.in. ciągle funkcjonujące w niektórych pojazdach ograniczniki prędkości, które operator (GAiT) sukcesywnie przeprogramowuje na prędkość 70 km/h. Podsumowując, na podniesienie prędkości maksymalnej do 70 km/h należy patrzeć całościowo, także w kontekście innych działań (priorytet na skrzyżowaniach). Obserwujemy poprawę średniego czasu przejazdu wybranych odcinków z wdrożoną nową organizacją ruchu, wynikającą z wykorzystania dodatkowych możliwości przez prowadzących- mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski.

reklama

Rzeczywiście, nie każdy tramwaj jedzie z taką prędkością. Zdarza się, że nie zachodzi taka potrzeba, bo tramwaj jest przyspieszony w stosunku do rozkładu jazdy.

- Jeśli kurs jest przyspieszony, to wtedy jest zrozumiałe, że motorniczy może jechać wolniej niż wynika to z dopuszczalnej prędkości na danym odcinku. Jeżeli jest opóźniony i warunki pozwalają na bezpieczną jazdę, a na danym odcinku została wprowadzona prędkość 70 km/h i pojazd jest przystosowany do rozwinięcia takiej prędkości, to motorniczy z niej korzysta. Najważniejsze jest bezpieczeństwo- zaznacza Zomkowski.

Problem w tym, że tak dzieje się w tylko w teorii. W praktyce często zdarza się, że mimo opóźnienia, motorniczy jedzie ze znacznie niższą prędkością niż dozwolona, na przykład 50 km/h. Aby sprawdzić, czy nowe możliwości są w odpowiedni sposób wykorzystywane przez prowadzących, przeprowadziliśmy własne pomiary.

reklama

W dniach 21-25 marca nasz dziennikarz wykonał pomiary prędkości tramwajów na trasie tramwajowej na Chełm pomiędzy przystankami Pohulanka i Chałubińskiego. Jest to odcinek, na którym kilka miesięcy temu podniesiono prędkość tramwajów do 70 km/h. W dniach wykonywania pomiarów panowały dobre warunki atmosferyczne. Pogoda była słoneczna, sucha, a temperatury w dzień utrzymywały się zdecydowanie powyżej zera stopni Celsjusza. Pomiary wykonano przy użyciu aplikacji Geo Tracker. Określa ona prędkość poruszania się za pomocą GPS. Oznacza to, że otrzymane wyniki mogą być obarczone nieznacznym błędem.

W ramach pomiarów sprawdziliśmy prędkość jazdy 33 tramwajów. Aż 17 z nich jechało z opóźnieniem, zaś 16 odjechało z pierwszego przystanku na trasie pomiarowej zgodnie z rozkładem jazdy lub dopuszczalnym, jednominutowym przyspieszeniem.

reklama

Prędkość maksymalna Jadące z opóźnieniem Jadące rozkładowo
51-55 1 2
56-60 6 9
61-65 5 3
66-70 5 2
Motorniczowie, których tramwaje jechały zgodnie z rozkładem jazdy dużo rzadziej rozwijali maksymalne dopuszczalne prędkości. Maksymalna prędkość w przydziale 61-70 km/h rozwinęło jedynie niewiele ponad 30% pojazdów. W przypadku pojazdów jadących z opóźnieniem taką samą prędkość rozwinęło jedynie 60% tramwajów.

Mimo dobrych warunków atmosferycznych oraz opóźnienia swojego pojazdu aż 40% motorniczych rozwinęło maksymalną prędkość pomiędzy 50 a 60 km/h.

Przyczyny jazdy z niższą prędkością były zróżnicowane. W trakcie badania odnotowano między innymi przypadek rozmowy z pasażerem przy otwartych drzwiach do kabiny motorniczego. 

Część tramwajów z ograniczeniem

Aktualnie prawie 80% tramwajów ma zdjęte ograniczniki prędkości, które nie pozwalają na osiągnięcie maksymalnej prędkości 70 km/h. Jak informują Gdańskie Autobusy i Tramwaje, wkrótce prawie wszystkie pojazdy będą mogły wykorzystywać parametry tras o podwyższonej prędkości.

- Aktualnie 107 tramwajów z naszej  floty może rozwijać prędkość 70km/h i czekamy na zmianę homologacji dla 30 pojazdów pozwalającą na osiąganie tej prędkości. Po otrzymaniu homologacji tramwaje te będą mogły rozwijać wspomnianą prędkość. Natomiast ze względu na uwarunkowania techniczne z prędkością 70km/h nie będą jeździły dwa tramwaje typu 114Na – informuje nas Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Tramwaje 114Na z przyczyn technicznych i tak nie mogą obsługiwać tras w kierunku Chełmu i Piecek-Migowa. Najczęściej spotykane są na linii nr 9. Mogą jeszcze obsługiwać tylko linie 5 i 8, na których trasie nie ma odcinków o prędkości maksymalnej ponad 50 km/h.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama