Na pierwszy ogień stopiątka
Wysokopodłogowe tramwaje 105Na od niedawna stanowią na gdańskich torach rzadkość. Dla przyszłych motorniczych są jednak obowiązkowym punktem szkolenia w GAiT. To właśnie taki dwuwagonowy skład jest podstawowym tramwajem szkoleniowym w Gdańsku. Wagony u numerach 5405 i 5406 powstały w chorzowskim konstalu w 1987 roku. Przez wiele lat służyły jako skład liniowy, kursujący normalnie z pasażerami. W 2009 roku w zajezdni Wrzeszcz przeszły pierwszą i ostatnią w Gdańsku gruntowną modernizację tego typu tramwaju, połączoną z wymianą napędu na asynchroniczny i zmianą sposobu sterowania jazdą. Klasyczne tramwaje 105Na mają nożny zadajnik jazdy. Aby tramwaj wprawić w ruch należy wcisnąć pedał, podobnie jak w samochodzie. Po modernizacji sterowanie napędem odbywa się za pomocą dżojstiku, tak jak we wszystkich pozostałych współczesnych typach gdańskich tramwajów. To właśnie dzięki temu zmodernizowany w ten sposób skład zastąpił w 2012 roku klasyczne wagony 105Na w roli nauki jazdy. W tym celu dokonano w nim kolejnych modyfikacji dostosowujących go do pełnienia nowej roli. Między innymi zlikwidowano jedno skrzydło przednich drzwi i urządzono dodatkowe stanowisko dla instruktora.Szkoleniowa stopiątka ma jednak swoje wady. Ponieważ jest tramwajem jednokierunkowym, nie da się nią wjechać na niektóre odcinki sieci, np. do krańcówki Brętowo PKM czy na Lawendowe Wzgórze. Z tego powodu pomocniczo podczas kursów szkoleniowych wykorzystywany jest także jeden z liniowych wagonów N8C.
Kurs na motorniczego w pigułce
Podobnie jak w przypadku kursu na prawo jazdy kategorii B, przyszli motorniczowie odbywają zajęcia teoretyczne jak i praktyczne. Oprócz znajomości zasad ruchu drogowego w trakcie kursu poznają także tajniki budowy tramwajów i funkcjonowania oraz budowy sieci tramwajowej.- Kurs dla przyszłych motorniczych obejmuje 30 godzin zajęć teoretycznych oraz 30 godzin jazdy. Kurs jest zakończony egzaminem wewnętrznym. Przedmiotem szkoleń są m.in.: technika jazdy, budowa i działanie tramwajów, infrastruktura tramwajowa, przepisy ruchu drogowego, postępowanie w przypadku sytuacji awaryjnych i pierwsza pomoc przedmedyczna. Uczestnicy kursu przejeżdżają wszystkie tramwajowe trasy komunikacyjne w Gdańsku - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Dodatkowo, już po zatrudnieniu nowy motorniczy pierwsze 100 godzin jazdy odbywa pod nadzorem tzw. Patrona, którym jest doświadczony motorniczy z minimum trzyletnim stażem. Pod jego okiem nowy pracownik nabiera doświadczenia w pracy motorniczego - dodaje.
Świeżo upieczeni motorniczowie początkowo kierowani są do prowadzenia pojazdów, z którymi mieli styczność podczas kursu szkoleniowego - pozostałych nielicznych w ruchu tramwajów 105Na oraz przede wszystkim tramwajów N8C. Nowi pracownicy GAiT mogą prowadzić również nowocześniejsze tramwaje, ale nie od razu.
- Po państwowym egzaminie i uzyskaniu pozwolenia na prowadzenie tramwaju jest się uprawnionym do prowadzenia wszystkich typów tramwajów, analogicznie jak w przypadku prawa jazdy. Niemniej niezależnie, w trosce o jak najwyższą jakość kompetencji naszych pracowników, po kilkumiesięcznej praktyce w pracy motorniczego nasi pracownicy odbywają szkolenia z obsługi i jazdy pozostałymi typami tramwajów, co potwierdzane jest zaświadczeniem naszego Ośrodka Szkolenia - wyjaśnia Anna Dobrowolska.
Ilu motorniczych zasila szeregi GAiT?
Kursy na motorniczego tramwaju Gdańskie Autobusy i Tramwaje organizują stosunkowo często, do kilku razy rocznie. Według danych przewoźnika w 2019 roku przeprowadzono 5 takich kursów, które ukończyły 34 osoby. W 2020 roku było to z kolei 6 kursów, dzięki którym uprawnienia uzyskało 29 osób. Każdy kto marzy o pracy jako motorniczy tramwaju, może zgłaszać swoją kandydaturę bezpośrednio przez stronę internetową GAiT.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.