Od nocy z 10 na 11 czerwca Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany na większości linii nocnych. Ponownie pojawiła się, zawieszona dwa lata temu, linia kursująca przez ulice Schuberta i Rakoczego. Od tej nocy zmieniły się też numery niektórych linii oraz rozkłady jazdy zarówno linii nocnych, jak i pierwszych lub ostatnich kursów linii dziennych. O planowanej zmianie organizator transportu zbiorowego poinformował pasażerów zaledwie trzy dni przed planowanymi zmianami - 8 czerwca. Rozkłady jazdy w systemie organizatora pojawiły się jeszcze później.
Równie rewolucyjną zmianą było zamknięcie ruchu tramwajowego na trasie w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska. O konieczności zamknięcia odcinka linii od przystanku Wilanowska do pętli na Łostowicach wiadomo było od kilku miesięcy. Mimo to pasażerowie otrzymali informację o zmianach na liniach tramwajowych i autobusowych tylko trzy dni wcześniej. O zmianach wchodzących w życie od pierwszych sobotnich kursów, ZTM poinformował w środę. W czwartek rano na stronie internetowej ZTM nadal nie było rozkładów jazdy. Te zaczęły się pojawiać dopiero około czwartkowego południa - mniej niż 48 godzin przed wejściem transportowej rewolucji na południu miasta.
Lista zmian na stronie ZTM - widać datę publikacji komunikatu i wejścia w życie zmian.
Problem informacyjny jest od dawna
Na problem późnego publikowania informacji o planowanych zmianach oraz tego konsekwencje, uwagę zwrócił również kilka tygodni temu nasz czytelnik.
- Wszelkie komunikaty, informacje czy nowe rozkłady na stronie internetowej są zamieszczone dosłownie „z dnia na dzień”, nawet przy większych zmianach organizacji ruchów takiej jak np. zamknięcie ruchu tramwajowego na al. Havla. Z kolei umieszczanie np. nowych rozkładów „z dnia na dzień” uniemożliwia przeprowadzenie korekt w rozkładach czy trasach zgłaszanych przez pasażerów „bo za mało czasu zostało już” - pisał w swojej analizie czytelnik naszego portalu.
[news:1324217]
Warto podkreślić, że wszystkie opisane powyżej zmiany w rozkładzie jazdy nie wynikały z sytuacji awaryjnych. Były przewidywane wiele miesięcy wcześniej lub wręcz są inicjatywą własną ZTM. Dlaczego zatem pasażerowie mają tak mało czasu na zapoznanie się ze zmianami?
Zdaniem organizatora przewozów, problem późnego informowania pasażerów nie istnieje.
- Co do zasady, wszystkie planowane zmiany i rozkłady jazdy staramy się komunikować z kilkudniowym, czasami dwutygodniowym wyprzedzeniem. Większość zmian w komunikacji ma jednak charakter interwencyjny, tzn. wynika z krótkich terminów narzuconych z zewnątrz (np. zmiany awaryjne, pilne zmiany wprowadzane w organizacji ruchu przez inne podmioty). Ma to niestety też wpływ na zmiany planowane, ponieważ w pierwszej kolejności wdrażane muszą być te nagłe zmiany wg hierarchii terminów zapadalności. Często jest tak, że zmiany te mają też wpływ na już zaplanowane i zaprojektowane modyfikacje oferty przewozowej powodując konieczność ponownej zmiany, przez co skraca się termin publikacji ostatecznego kształtu rozkładu jazdy - tłumaczy późną publikację informacji Dorota Kuś, główny specjalista ds. komunikacji i marketingu w ZTM Gdańsk.
Urzędnicy z ZTM nie odpowiedzieli na nasze pytanie, co było przyczyną tak późnego komunikatu dot. zmian na alei Havla. W dniach poprzedzających publikację komunikatu ZTM nie informował o żadnych poważnych zmianach na liniach autobusowych lub tramwajowych.
W Poznaniu nawet trzy tygodnie wcześniej
Transportowa rewolucja czeka od 1 sierpnia mieszkańców Poznania. Rozpocznie się wówczas remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do pętli Osiedle Sobieskiego. Tramwaje przestaną dojeżdżać do tej pętli dopiero za ponad trzy tygodnie, jednak już 8 lipca Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu poinformował szczegółowo pasażerów o planowanych zmianach - skróceniu lub przekierowaniu części linii oraz planowanych autobusach zastępczych. Rozkłady jazdy nie są jeszcze dostępne, ale pasażerowie już mogą zapoznać się z zaplanowanymi zmianami.Co ciekawe, ZTM Poznań w swoim komunikacie zaproponował też pasażerom alternatywne trasy przejazdu, z pominięciem autobusów zastępczych.
Komunikat ZTM Poznań opublikowany ponad 3 tygodnie przed planowanymi zmianami. /Fot. ZTM Poznań.
Pasażerowie w Poznaniu nie tylko informacje o planowanych zmianach w związku z remontami otrzymują z dużym wyprzedzeniem. Zapowiedź organizacji transportu zbiorowego w Poznaniu podczas wakacji (od 25 czerwca), tamtejszy ZTM opublikował już 9 czerwca. W Gdańsku informacja o wakacyjnym rozkładzie jazdy pojawiła się na stronie Zarządu Transportu Miejskiego dopiero 21 czerwca.
Zobacz też inne materiały dotyczące organizacji transportu miejskiego:
[news:1214942][news:1142193]
[news:1321279]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.