reklama

Odśnieżanie dróg rowerowych za drogie? Znamy oferty w przetargu

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Igor Dorawa

Odśnieżanie dróg rowerowych za drogie? Znamy oferty w przetargu - Zdjęcie główne

Odśnieżanie drogi rowerowej w Gdańsku | foto Igor Dorawa

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rowery Gdański Zarząd Dróg i Zieleni otworzył koperty w przetargu na trzyletnią usługę odśnieżania i oczyszczania dróg rowerowych. Chodzi o kilkadziesiąt kilometrów głównych tras w mieście, po których poruszają się rowerzyści. Okazało się, że jedyna firma, która złożyła swoją ofertę, oczekuje ponad miliona złotych więcej, niż zarezerwowali na ten cel urzędnicy. Co dalej?
reklama

Już kolejny raz z rzędu, Gdańsk będzie odśnieżał drogi rowerowe. To ważny element polityki zrównoważonego transportu, która zakłada, że jednoślad jest dobrym środkiem transportu przez cały rok. W myśl hasła "nie ma złej pogody na rower, jest tylko źle ubrany rowerzysta", wzorem ubiegłych lat, urzędnicy szukają wykonawcy, który będzie dbał o przejezdność ponad 80 kilometrów dróg rowerowych zimą oraz czyścił je na wiosnę. Jakie były warunki przetargu i jak ma wyglądać odśnieżanie?

Odśnieżanie, ale bez soli

Również wzorem lat ubiegłych, wykonawca w domyśle nie ma posypywać nawierzchni dróg rowerowych mieszanką soli i piasku. Takie działanie będzie podejmowane jedynie przy występowaniu złych warunków atmosferycznych (obfite opady śniegu, gołoledź), aby zapewnić bezpieczeńśtwo i podstawową przejezdność. Warto dodać, że sól nie jest używana jako środek podstawowy z uwagi na liczne skargi rowerzystów. Niestety, ale bardzo łatwo i szybko niszczy ona poszczególne elementry jednośladu i przyśpiesza korozję. Oto najważniejsze informacje dotyczące odśnieżania dróg rowerowych w Gdańsku (nowy kontrakt)

  • usługa będzie wykonywana od 1.10.2024 r. do 30.09.2027 r.
  • odśnieżanie nastąpi, gdy pokrywa śnieżna na trasie wyniesie powyżej 2 cm
  • nie będzie utrzymana gotowość zimowa, co oznacza, że w przypadku np. "szklanki" na drodze rowerowej, wykonawca nie będzie musiał tego zjawiska niwelować
  • w przypadku nocnych opadów śniegu (od 20:00 do 4:00 dnia następnego) - wykonawca musi odśnieżyć wszystkie trasy na godzinę 7:00
  • w przypadku dziennych opadów śniegu (od 4:00 do 20:00) - wykonawca musi odśnieżyć wszystkie trasy w ciągu 6 godzin od ustania opadów
  • jeśli warunki atmosferyczne są bardzo trudne (zamiecie śnieżne, śnieżyce) - wykonawca musi odśnieżać stale wszystkie trasy i ma 48h na uprzątnięcie ich po ustaniu opadów
Śnieg z tras rowerowych ma być odgarniany na pobocze tak, aby nie zastawiać chodników, czy np. przystanków autobusowych. Poza odpłużaniem wykonawca ma korzystać ze specjalnych szczotek, które bez użycia chemii, usuną zalegające resztki śniegu z nawierzchni. Umowa również przewiduje, że, w sytuacjach, w których sprzęt nie da rady usunąć śniegu (np. wąskie odcinki), usługę należy wykonać ręcznie.

Będą dbać o główne trasy w mieście

Spis odśnieżanych tras niezbyt zmieni się względem ubiegłych lat. Warto zauważyć jednak kilka nowości, jak np. łącznik ul. Rogaczewskiego z Pohulanką w Śródmieściu, czy drogę rowerową wzdłuż ul. Opata Rybińskiego w Oliwie. Poniżej prezentujemy pełną listę tras, które mają być odśnieżane przez najbliższe trzy lata.

Źródło: Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Łączna długość odśnieżanych tras nie zmieni się zbytnio względem ubiegłych lat i będzie wynosić ponad 80 kilometrów. Porządek powinien być zachowany także na terenie najnowszych inwestycji miasta, jak np. Nowa Warszawska. Jakie kary grożą wykonawcy za niewywiązanie się z umowy?

  • 500 zł za nieprzystąpienie do odśnieżania w terminie, niestaranne przedstawienie usługi (po raz drugi) do odbioru, nieusunięcie zanieczyszczeń z części pasa drogowego, używanie dmuchaw lub tego typu urządzeń
  • 300 zł za każdą rozpoczętą godzinę zwłoki w przystąpieniu do usługi, czy brak odpowiedniego wyposażenia u pracowników (ubiór z logo wykonawcy)
  • 10% wartości umownej wynagrodzenia za odstąpienie od umowy przez wykonawcę z jego winy, czy odstąpienie od umowy przez zamawiającego z winy wykonawcy
 

Wielkie czyszczenie po zimie

Jeszcze większa powierzchnia dróg rowerowych ma być z kolei mechanicznie oczyszczana. Usługa polega na regularnym usuwaniu zanieczyszczeń z nawierzchni. Mowa tu o liściach, piasku, czy kurzu. Wykonawca w tym celu powinien użyć mechanicznych zamiatarek i wykonywać usługę zgodnie z ustalonym harmonogramem. Charakterystyczne pojazdy powinny więc kursować na trasach szczególnie po zimie, aby uprzątnąć zalegający piach. Regularnie przycinana jest także trawa, która rośnie w skrajniach dróg rowerowych.

Mechanicznym oczyszczaniem jest objęta prawie dwukrotnie większa powierzchnia, niż samym odśnieżaniem. Wykonawca będzie musiał na bieżąco zdawać raporty urzędnikom z wykonanych usług oraz na życzenie (prawo opcji) zajmować się dodatkowymi miejscami. 

Jedyna oferta droższa o milion

W piątek, 30 sierpnia, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni otworzył koperty w przetargu na trzyletnie odśnieżanie i mechaniczne oczyszczanie dróg rowerowych. Urzędnicy na tę usługę chcieli przeznaczyć ponad 2.5 miliona złotych. Okazało się, że jedyną ofertę złożyła firma Clean-Bud, chcąc zainkasować 3 719 255,12 złotych brutto. 

Teraz musimy poczekać na rozstrzygnięcie przetargu, bo nieuniknione, że zostanie on powtórzony.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama