W 2024 roku zanotowano w Gdańsku największy w historii wzrost ruchu rowerowego, a początek 2025 potwierdza, że trend ten się utrzymuje. Stolica Pomorza z ponad 1,2 miliona dodatkowych przejazdów rowerowych stała się liderem miejskiej mobilności rowerowej w Polsce. Nic dziwnego, że właśnie tu odbędzie się światowy kongres Velo-city, czyli najważniejsze wydarzenie poświęcone rowerom i zrównoważonemu transportowi.
— Z radością obserwuję dynamiczny wzrost liczby użytkowników rowerów w Gdańsku i cieszy mnie, że coraz więcej mieszkańców wybiera zdrowsze i bardziej ekologiczne formy transportu. Doceniam również fakt, że miasto systematycznie rozwija infrastrukturę rowerową. Sam kiedy tylko mogę, staram się jechać do pracy czy na uczelnię rowerem — mówił w rozmowie z Pulsem Gdańska radny dzielnicy Piecki Migowo Jakub Kuras.
Według radnego brakuje jednak połączenia komfortu rowerzystów z wygodą innych uczestników ruchu drogowego.
— Uważam jednak, że rozwój ten powinien uwzględniać potrzeby wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ważne jest, aby nowe inwestycje nie odbywały się kosztem np. kierowców, ponieważ coraz częściej obserwujemy sytuacje, w których organizacja ruchu staje się dla nich uciążliwa. Wspólna przestrzeń wymaga równowagi i wzajemnego poszanowania — dodaje Jakub Kuras.
Rekordowy rok dla rowerowego Gdańska
W porównaniu do 2023 roku ruch rowerowy w Gdańsku wzrósł aż o 112%. Tylko od stycznia do kwietnia 2025 roku liczba przejazdów wzrosła o kolejne 15% względem tego rekordowego wyniku.
— Chcemy, by nasi mieszkańcy wybierali rower nie tylko w weekendy, ale także w drodze do szkoły, pracy czy na zakupy – codziennie — podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. — Ogromny wkład w ten wzrost ma także system roweru metropolitalnego Mevo – tylko w kwietniu mieszkańcy 16 gmin przejechali nim blisko 13 milionów kilometrów.
Miasto dla rowerzystów
Gdańsk posiada dziś niemal 851 km tras rowerowych i stale inwestuje w rozwój infrastruktury. W 2025 roku oddano nową drogę przy ul. Kielnieńskiej (1,9 km), a w budowie są m.in. ekostrada wzdłuż al. Armii Krajowej oraz trasa do szkoły Morenowe Wzgórze.
— Dzięki naszej konsekwentnej polityce rowerowej, dziś możemy mówić o realnych, mierzalnych efektach — komentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności. — Trzy gdańskie trasy po raz pierwszy przekroczyły milion przejazdów rocznie.
Velo-city 2025. Światowa konferencja w Gdańsku
Już w dniach 10 do 13 czerwca Gdańsk stanie się gospodarzem Velo-city 2025, czyli największego międzynarodowego kongresu rowerowego. Hasło tegorocznej edycji, „Energising solidarity”, nawiązuje do dziedzictwa solidarności i współczesnego zaangażowania Gdańska w budowę zrównoważonych miast.
— To jedno z najważniejszych wydarzeń na świecie poświęconych mobilności i zrównoważonemu transportowi — mówi Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej. — Cieszymy się, że to właśnie Gdańsk został wybrany przez międzynarodowych ekspertów na gospodarza tegorocznej edycji.
W wydarzeniu udział weźmie ponad 1000 uczestników z ponad 60 krajów. Dla mieszkańców zaplanowano Dzień Otwarty, który odbędzie się 11 czerwca na Targu Węglowym. W ramach wydarzenia odbędą się warsztaty, pokazy, serwisy rowerowe i koncert.
Rowerowa Parada
Kulminacyjnym punktem będzie Parada Rowerowa, która 11 czerwca o godz. 19:00 wyruszy z Targu Węglowego. Trasa o długości 12 km przebiegnie przez centrum Gdańska, tereny postoczniowe i Aleję Zwycięstwa.
- Na uczestników czekają:
- pokaz cyrkowy na monocyklach,
- bębniarze przy ECS,
- teatr uliczny i performance z ogniem,
- koncert zespołu 7po o godz. 20:30.
- Wstęp wolny, bez zapisów. Na miejscu będzie można bezpłatnie wypożyczyć rowery Mevo.
- Edukacja i promocja rowerowej kultury
Gdańsk rozwija też kampanie społeczne. Przykładem jest Rowerowy Maj – inicjatywa, która objęła już 32 gminy i angażuje blisko 270 tys. uczestników. W samym Gdańsku udział bierze rekordowe 227 placówek oświatowych, w tym przedszkola osiągające 100% frekwencji.
Komentarze (0)