Bardzo możliwe, że elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej stanie się faktem. Uzyskane pozwolenie na budowę umożliwia ogłoszenie przetargu na budowę sieci trakcyjnej. Ten, według zapewnień PKM S.A. pojawi się jeszcze w tym roku. Jeśli przebiegnie on pomyślnie i wykonawcę uda wyłonić się za pierwszym razem, prace rozpoczną się już w przyszłym roku. Roboty potrwają wówczas do 2023 roku.
Elektryfikacja będzie obejmować linie kolejowe Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nr 248 i 253 na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Rębiechowo. Elektryfikacja dalszych odcinków będzie wykonana w ramach modernizacji linii PKP Polskich Linii Kolejowych z Kościerzyny do Gdyni i z Kartuz do Glincza. Tu inwestycja zakończy się jednak dopiero w 2025 roku, a więc 2 lata wcześniej niż prace na linii PKM. To powoduje, że pociągi elektryczne tymczasowo będą mogły dojechać jedynie do Gdańska Rębiechowa, odcinając od elektrycznej kolei dzielnicę Osowa. Kolejarze z PKP PLK zapewniają jednak, że będą starali się koordynować prace na swoim odcinku tak, aby dojazd pociągami elektrycznymi do Gdańska Osowej mógłby dojechać wcześniej.
Częściowym remedium na przejściowe problemy może być zakup pociągów hybrydowych. O planach w tym zakresie informowaliśmy kilka dni temu.
Należy pamiętać, że wraz z elektryfikacją linii PKM powstanie także nowy przystanek kolejowy Gdańsk Firoga, położony między Matarnią a portem lotniczym, w okolicy biur firmy Intel.
Bajpas kartuski jeszcze bliżej
Coraz bliżej jest także budowa tzw. bajpasu kartuskiego, stanowiącego objazd z Kartuz do Gdańska na czas modernizacji linii Kościerzyna - Gdynia. Dzięki niemu dostęp do kolei zyskają mieszkańcy Kokoszek. Tutaj przygotowania są na bardziej zaawansowanym etapie. Zdaniem kolejarzy w grudniu powinno dojść do podpisania umowy na rewitalizację liczącego ok 16 kilometrów odcinka z Glincza do Kokoszek, za który odpowiada PKP PLK. Odcinek o Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, o długości 1,5 km, za którego budowę od podstaw odpowiada PKM S.A. ma już wybranego wykonawcę. Jest nim firma Torhamer z Gdyni. Prace na obu odcinkach powinny zakończyć się pod koniec 2022 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.