Jeszcze ubiegłym roku samorząd województwa pomorskiego zapowiadał ogłoszenie przetargu na zakup nowych elektrycznych oraz hybrydowych zespołów trakcyjnych, które miały być wykorzystywane m.in. przy obsłudze linii PKM po elektryfikacji. Ostatecznie do przetargu nie doszło, gdyż województwo nie otrzymało środków z Krajowego Programu Odbudowy.
Zakup taboru z tego powodu przesuwa się w czasie. Konieczne jest bowiem znalezienie nowego źródła finansowania. Władze województwa jednak nie chcą składać broni i będą dalej walczyć o rządowe środki. Jednocześnie poszukiwane będą także inne źródła finansowania.
- Trudno jest nam zrozumieć, dlaczego w KPO nie przewidziano większych środków na zakup taboru w regionach. Wyłącznie ograniczono się do zakupu taboru dla PKP IC SA. Będziemy w dalszym ciągu oczekiwać zmian tego programu - informuje w rozmowie z Portalem Puls Gdańska Michał Piotrowski, rzecznik prasowy UMWP. - Obecnie trwają negocjacje dot. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021-2027 w ramach którego planujemy zakup taboru. Realizacja inwestycji dot. zakupu taboru uzależniona jest od środków finansowych, jakie zostaną wynegocjowane z rządem, a także od tego, w jakiej wysokości środki będą mogły zostać skierowane na wymianę taboru - dodaje.
Jeśli aktualne zapowiedzi zostaną dotrzymane, elektryfikacja linii PKM z Gdańska Wrzeszcza do włączenia się w linię nr 201 PKP Polskich Linii Kolejowych w Osowej i Rębiechowie zakończy się w 2023 roku. Jeśli trakcja elektryczna miałaby być wykorzystywana od początku jej istnienia, o zapewnieniu nowego taboru należy myśleć już teraz. Przeprowadzenie przetargu i sama produkcja pociągów również wymaga czasu. Szczęśliwie dla pasażerów, ryzyko rozpoczęcia obsługi linii PKM przestarzałymi składami serii EN57 jest znikome. Do rozpoczęcia obsługi linii PKM trakcją elektryczną, kluczowe jest także przeprowadzenie podobnych inwestycji przez PKP PLK na dalszych odcinkach do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny.
- Linia PKM jest tylko częścią inwestycji związanych elektryfikacją. Uruchomienie pociągów z napędem elektrycznym uzależnione jest od elektryfikacji linii 201, 229 i 214, gdyż uruchamianie pociągów z przesiadką np. w Gdańsku Rębiechowie nie zostanie przyjęte pozytywnie przez naszych mieszkańców. Nie przewidujemy obsługi połączeń pojazdami serii EN57 bez przeprowadzonej modernizacji. Do czasu zakończenia elektryfikacji linii PKM, 201, 229 i 214 nie można planować wycofania z jej obsługi pojazdów o napędzie spalinowym - tłumaczy Michał Piotrowski.
Pewną receptą na ewentualne opóźnienie w elektryfikacji odcinków do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny, mógłby być zakup pociągów hybrydowych, mogących poruszać się zarówno z wykorzystaniem trakcji elektrycznej, jak i spalinowej, w zależności od dostępnej infrastruktury. Sześć takich pojazdów województwo chciało właśnie zamówić w ramach niezrealizowanego w ubiegłym roku przetargu. Takie pojazdy od niedawna produkuje nowosądecki Newag. Pierwsze dwa hybrydowe zespoły trakcyjne od kilku tygodni służą pasażerom w województwie zachodniopomorskim.
Co, jeśli zakup pociągów się nie uda?
Jeśli z jakichś przyczyn zakup nowych pojazdów nie powiódłby się, sytuacja obsługi połączeń kolejowych w województwie uległaby komplikacji. Brakowałoby wówczas pojazdów do obsługi świeżo zelektryfikowanych tras. Przy okazji zakupu 10 nowych składów serii EN90 z rodziny Impuls do obsługi Elbląg - Słupsk, samorząd województwa zaznaczał, że w przyszłości pojazdy te będzie można wykorzystać także na linii PKM. Przesunięcie nowego taboru do obsługi tej trasy mogłoby oznaczać dla pasażerów podróżujących z Gdańska w kierunku Elbląga i Słupska powrót do starych, nieodpowiadających dzisiejszym potrzebom jednostek serii EN57. Czy taki wariant scenariusz rzeczywiście jest realny?- W ramach realizowanego projektu zakupu pojazdów serii EN90 przewidzieliśmy możliwość wykorzystania tych pojazdów do obsługi połączeń, których trasa mogłaby przebiegać po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, np. relacja pociągu: Słupsk-Gdynia-Gdańsk Port Lotniczy-Gdańsk Wrzeszcz-Elbląg. Nie planujemy obecnie skierowania pojazdów serii EN90 do obsługi pociągów na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Rębiechowo (PKM). Połączenia z i do Słupska są obsługiwane nowymi pojazdami lub zmodernizowanymi EN57 i nie przewidujemy zmian w tym zakresie do czasu modernizacji linii kolejowej nr 202 - uspokaja pasażerów Michał Piotrowski.
Warto zaznaczyć, że termin modernizacji linii kolejowej nr 202 do Słupska nie jest jeszcze znany.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.