reklama

Czy na trasie SKMki pojawi się więcej nowych pociągów?

Opublikowano:
Autor:

Czy na trasie SKMki pojawi się więcej nowych pociągów?  - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Wiele wskazuje na to, że w końcu może udać się ogłosić przetarg na zakup nowych pojazdów do obsługi trasy trójmiejskiej SKM Gdańsk Śródmieście - Wejherowo - Lębork. Negocjacje z organizatorem przewozów odnośnie zakupu jednak cały czas trwają.
reklama

Jest finansowanie, potrzebne porozumienie z organizatorem

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście cały czas czyni starania w kierunku odmłodzenia swojego mocno wyeksploatowanego parku taborowego. Wiele wskazuje na to, że wkrótce uda ogłosić się przetarg. Spółka znalazła źródło finansowania zakupu. 

- W grudniu 2020 roku spółka  PKP SKM w Trójmieście zagwarantowała  finansowanie wkładu własnego  w postaci podpisanej umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zabezpiecza 80% środków na „wkład własny" oraz wiążących ofert od  banków komercyjnych działających na rynku polskim w zakresie dopełnienia kredytu EBI - tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście. 

Jest to ważny krok w kierunku zakupu nowych pojazdów, ale nie jedyny. Cały czas trwają negocjacje z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w sprawie odpowiedniej konstrukcji umowy z SKMką na realizację przewozów. Konsensus w tej sprawie jest niezbędny, aby można było zakupić tak potrzebne nowe jednostki. Przewoźnik cały czas ma nadzieję na doprowadzenie projektu do szczęśliwego finału. 

- Podobnie jak m.in. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), sądzimy, że  zakup nowych pojazdów jest możliwy. Trzeba jednak pamiętać, że uruchomienie finansowania unijnego na zakup  taboru będzie możliwe tylko wtedy, gdy organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego pozwoli Spółce PKP SKM na świadczenie usług nowym taborem i zmodyfikuje zapisy umowy przewozowej zawartej na okres lat 2022 - 2026 - tłumaczy nam Tomasz Złotoś. - Zakupione pojazdy powinny zostać ujęte w tej umowie przewozowej po to, aby otrzymane dofinansowanie unijne mogło zostać rozliczone w ramach otrzymywanej od województwa pomorskiego rekompensaty za świadczenie usług. W przeciwnym wypadku pozyskanie tych środków, pomimo przyznanego SKM-ce dofinansowania i zawartej umowy o dofinansowanie z CUPT, nie będzie możliwe -dodaje.

Dodatkowy czas na negocjacje

Zmniejszenie liczby pojazdów, aby obniżyć koszty inwestycji, nie jest możliwe. Zmiana założeń projektu odnośnie liczby składów i ich pojemności mogłaby skutkować cofnięciem unijnego finansowania. Konieczne jest zatem uzyskanie takich środków, aby możliwy był zakup 10 pojazdów. Zakup trzeba zrealizować jednak w określonym czasie, gdyż zbyt późne rozliczenie projektu także będzie skutkowało utratą dofinansowania. Przeciągające się negocjacje z UMWP sprawiają, że czasu na zakup i dostawę pojazdów jest coraz mniej. Trójmiejska SKM znalazła jednak sposób, aby sprostać tym problemom. 

- Zmniejszenie liczby pojazdów lub zmniejszenie ich pojemności wiąże się ze zmianą założeń pierwotnego projektu i może skutkować cofnięciem dofinansowania unijnego, dlatego właśnie  Spółka zaproponowała rozwiązanie polegające na ogłoszeniu przetargu na zakup 1 pojazdu z opcją na dodatkowych 9 pojazdów. Pozwoliłoby to dać czas organizatorowi przewozów i właścicielom Spółki na dalsze rozmowy i poszukiwanie rozwiązania, które umożliwi podjęcie decyzji, czy i jak  Projekt może być realizowany, a co za tym idzie, czy dokonane zostaną niezbędne modyfikacje umowy na świadczenie usług przewozowych zawartej 11 grudnia 2020 r. Jednocześnie, nie czekając na decyzję, Spółka mogłaby już ogłosić postępowanie przetargowe. Aby mieć jeszcze jakiekolwiek szanse na pozyskanie środków unijnych, trzeba rozpocząć procedurę przetargową już teraz. Okres finansowania kończy się z grudniem 2023 r. a zaprojektowanie i wyprodukowanie pojazdów wymaga czasu - mówi Tomasz Złotoś.

Spółka informuje również, iż na początku marca jej zarząd opracował i przedstawił właścicielom propozycję dalszych działań, mających na celu realizację Projektu i jak najszybsze uruchomienie postępowania przetargowego. Wprowadzono zmianę w dokumentacji przetargowej, która obecnie  uwzględnia ogłoszenie przetargu na zakup jednego pojazdu z opcją na zakup kolejnych 9 pojazdów. Obecnie zmodyfikowana dokumentacja znajduje się w CUPT i będzie przez niego sprawdzana. 

- Zarząd Spółki jest na etapie uzyskiwania zgód korporacyjnych i  po ich uzyskaniu planuje ogłoszenie postępowania przetargowego na przełomie  kwietnia i maja br. - tłumaczy rzecznik PKP SKM.

Minęły lata, wzrosły koszty

Pierwotnie przetarg na zakup nowych pojazdów planowano ogłosić już kilka lat temu. Od tego czasu ceny nowych pojazdów szynowych poszybowały mocno w górę. Pojawiły się obawy, czy kolejarze wzięli pod uwagę ten czynnik podczas przygotowywań do inwestycji. Przedstawiciele przewoźnika jednak uspokajają, że sytuacja jest pod kontrolą. 

- Zdajemy sobie sprawę, iż obecne ceny pojazdów w odniesieniu do cen szacowanych, więc koszty projektu zostały zaktualizowane. W naszej ocenie obecna wartość szacunkowa Projektu jest racjonalna i wiarygodna - uspokaja Tomasz Złotoś.

Aktualnie Trójmiejska SKM eksploatuje 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych, wykorzystywanych do obsługi trasy Gdańsk Śródmieście - Wejherowo - Lębork. Park taborowy składa się przede wszystkim z pojazdów serii EN57 i EN71. Najstarsze jednostki tego typu, służące w trójmiejskiej kolejce, wyprodukowano w 1969 roku. Najmłodsze pochodzą z 1989 roku. Część składów poddano w minionych latach modernizacji. Tylko dwa spośród 59 składów stanowią prawdziwie nowoczesne pojazdy. Są to wyprodukowane w 2016 roku jednostki serii 31WE Impuls. 

[news:1153974]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama