reklama

Już co czwarty uczeń nie chodzi ani na religię, ani etykę

Opublikowano:
Autor:

Już co czwarty uczeń nie chodzi ani na religię, ani etykę - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

ReligiaCoraz więcej uczniów rezygnuje z udziału w lekcjach religii. W bieżącym roku szkolnym na katechezę chodzi jedynie 67 procent uczniów gdańskich szkół.
reklama

Jeszcze kilka lat temu na lekcję religii uczęszczali praktycznie wszyscy uczniowie, z roku na rok liczba biorących udział w tych zajęciach spada. Według badań CBOS jeszcze w 2010 roku uczestnictwo w religii deklarowało 93 procent uczniów, a w 2018 roku było to już tylko 70 procent.

Z danych zebranych przez gdański magistrat wynika, że w tym roku szkolnym na lekcje religii uczęszcza jedynie 67 procent uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Jedynie niespełna 6 procent uczniów zdecydowało się na dodatkowe zajęcia w postaci etyki. W Gdańsku 26,8 procent uczniów nie uczęszcza ani na religię, ani na etykę.

Oprócz Kościoła rzymskokatolickiego lekcje religii w gdańskich szkołach prowadzoną również duchowni z sześciu innych związków wyznaniowych.

- W roku szkolnym 2020/2021 miasto finansuje łącznie naukę 51 godzin religii tygodniowo dla 190 dzieci - wylicza Olimpia Schneider z Biura Prezydenta.

reklama

Jak wynika z prostej arytmetyki, grupy prowadzone przez mniejsze kościoły liczą zdecydowanie mniej uczniów. Na szkolne lekcje religii prowadzone przez Parafię Grekokatolicką uczęszcza łącznie 73 uczniów, przedstawiciele Kościoła Zielonoświątkowego ze zboru "Radość Życia" na 9 godzinach tygodniowo uczą łącznie 51 uczniów, zaś na lekcje religii prowadzone przez Kościół Adwentystów Dnia Siódmego przychodzi 6 młodych gdańszczan.

Organizacja zajęć nie jest prosta

Religia i etyka to zajęcia dodatkowe. Jeżeli nie uczęszczają w nich wszyscy uczniowie, zajęcia powinny znaleźć się na początku lub na końcu planu lekcji. Nie jest to jednak obowiązek prawny.

Na nasze pytanie, czy władze miasta zaleciły dyrektorom układać plan lekcji w taki sposób, aby lekcje religii odbywały się na pierwszych lub ostatnich godzinach lekcyjnych, Olimpia Schneider nie odpowiedziała jednoznacznie.

reklama

- Zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (...) plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych uwzględnia: równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu oraz możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia - wymienia Schneider.

Kilka miesięcy temu do tematu organizacji zajęć religii i etyki odniósł się odpowiedzialny za edukację wiceprezydent Piotr Kowalczuk.

- W Gdańsku tygodniowo realizowanych jest 4 200 godzin religii i 400 godzin etyki i nie ma możliwości, aby zawsze te zajęcia odbywały się na początku lub na końcu zajęć. Dyrektorzy szkół robią co mogą w tym zakresie, ale fizycznie jest to bardzo trudne - mówił Kowalczuk na sesji Rady Miasta.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama