W tegorocznej edycji Rankingu Szkół LGBTQ+ swoją opinię o szkole przedstawiło ponad 22000 osób – uczniów szkół ponadpodstawowych oraz tegorocznych maturzystów.
W specjalnie przygotowanej ankiecie uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące m.in. obecności osób nieheteronormatywnych, postaw nauczycieli i nauczycielek oraz ewentualnej dyskryminacji na terenie placówki. Autorzy rankingu w tym roku szczególną wagę przywiązywali do pytań dotyczących systemowego podejścia szkoły – organizacji Tęczowego Piątku, warsztatów antydyskryminacyjnych czy zwracania się do osób transpłciowych imieniem preferowanym.
Z gdańskich szkół ponadpodstawowych ocenionych zostało jedynie pięć placówek. W przypadku reszty szkół nie udało się zebrać reprezentatywnej liczby respondentów.
- Na tle innych dużych miast z Gdańska nie było niestety wiele szkół reprezentatywnie ocenionych. Aby szkoła znalazła się w Rankingu, potrzeba min. 20 odpowiedzi ze strony uczniów i uczennic, w Gdańsku takich szkół było pięć. Szkół, do których badanie dotarło, jest oczywiście więcej, jednakże nie można stwierdzić, jaka w danej placówce panuje atmosfera, jeśli wpłynęło np. 6 ocen – tłumaczy nam Dominik Kuc, koordynator badania.
W ogólnopolskim rankingu szkół przyjaznych LGBT+ w Polsce zwyciężył Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej. Drugie miejsce zajęło I LO im. Adama Mickiewicza w Olsztynie, a trzecie trafiło do I Społecznego LO "Bednarska" w Warszawie.
Cztery gdańskie szkoły uzyskały 4 na pięć gwiazdek: Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące, I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika, V Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 12. Piątą szkołą z Gdańska, która została sklasyfikowana w rankingu to Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej. Placówka to uzyskała bardzo niską ocenę – dwie z pięciu gwizdek.
- Niestety, w przypadku niskich ocen jak w Zespole Szkół Łączności, jedynie 26% młodych osób może liczyć na wsparcie ze strony szkoły w przypadku sytuacji dyskryminacyjnych – tłumaczy ocenę Dominik Kuc.
Jak podkreśla koordynator rankingu, ogólnopolskie badanie pokazało, z jakimi problemami musieli w czasie nauki zdalnej mierzyć uczniowie LGBTQ+.
- Najczęściej w czasie edukacji zdalnej był to brak możliwości zmiany imienia na preferowane w aplikacji Teams przez osoby transpłciowe. Ale niestety nawet w czasie nauczania zdalnego inne formy problemów tj. negatywne komentarze na grupach szkolnych, wyzwiska w czasie lekcji lub śmianie się z homofobicznych żartów przez nauczycieli również były zgłaszane – podsumowuje Kuc.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.