Nowy rozdział w historii Scanii
Scania zdecydowała się na mocne wejście w obszar przemysłowej elektryfikacji. W kwietniu 2025 roku przejęła spółkę Northvolt Systems Industrial i rozpoczęła działalność pod marką Scania Industrial Batteries. Zakład mieści się przy ul. Elbląskiej w Gdańsku i zatrudnia obecnie 150 osób.
– Wprowadzenie Scania Industrial Batteries (SIB) jest następstwem przejęcia firmy Northvolt Systems Industrial w kwietniu 2025 r. i pozwala Scanii dostarczać w pełni zintegrowane rozwiązania w zakresie elektryfikacji – informuje Anna Sobolewska, dyrektor ds. komunikacji i marketingu Scania Industrial Batteries w Gdańsku. – Portfolio off-road Scanii to w pełni zelektryfikowane rozwiązania: systemy bateryjne, silniki elektryczne, oprogramowanie i dedykowane usługi serwisowe. Wszystko zaprojektowane tak, by sprostać wymagającym warunkom panującym w trudnym terenie: w kopalniach czy na placach budowy.
Produkcja baterii w Gdańsku
Fabryka w Gdańsku specjalizuje się w produkcji modułowych baterii przemysłowych Core i Compacte. Akumulatory oferują pojemność od 21 do 624 kWh i napięcie do 1000 V. Mogą być stosowane zarówno w maszynach górniczych i budowlanych, jak i w transporcie drogowym – w autobusach i ciężarówkach.
Nowa linia produkcyjna powstała w dawnym zakładzie Northvolt Systems Industrial. To miejsce, które już wcześniej było związane z technologiami bateryjnymi, a dziś daje Scanii możliwość rozwijania kompletnych rozwiązań dla przemysłu.
Gdańsk zyskuje miejsca pracy i prestiż
Zakładem produkcyjnym w Polsce kieruje Waldemar Algrzym. Całą spółką zarządza ze Szwecji Elin Åkerström. Poza fabryką w Gdańsku Scania prowadzi także centrum badawczo-rozwojowe w Sztokholmie, w którym pracuje około 125 osób.
Nowe inwestycje oznaczają nie tylko 150 etatów, ale także szansę na rozwój lokalnych kompetencji technologicznych. Gdańsk dzięki temu wzmacnia swoją pozycję na mapie europejskiej elektromobilności.
Konkurencja i rozwój rynku
Przejęcie Northvoltu przez Scanię nie jest jedyną zmianą w branży. Drugi gdański zakład – Northvolt Dwa przy ul. Andruszkiewicza – trafił w ręce amerykańskiej firmy Lyten, która rozwija technologię akumulatorów litowo siarkowych i systemów magazynowania energii.
Takie inwestycje pokazują, że Pomorze staje się ważnym ośrodkiem europejskiego przemysłu bateryjnego. Region zyskuje na znaczeniu zarówno w kontekście elektromobilności drogowej, jak i przemysłowych rozwiązań off-road.
Elektryfikacja jako przyszłość przemysłu
Scania podkreśla, że elektryfikacja przynosi korzyści nie tylko środowiskowe, ale także ekonomiczne. Zastosowanie baterii w górnictwie czy budownictwie pozwala na znaczące oszczędności energii i redukcję emisji.
Firma ma już na koncie dostawy tysięcy systemów bateryjnych, które przepracowały łącznie ponad 12 milionów godzin w trudnych warunkach. To dowód, że elektryczne rozwiązania są coraz niezawodne i wydajne.
Gdańsk na drodze do innowacji
Otwarcie Scania Industrial Batteries w Gdańsku to inwestycja, która może zmienić lokalny przemysł. Miasto zyskuje nowe miejsca pracy, prestiż i udział w globalnym procesie transformacji energetycznej.
Scania planuje dalszy rozwój produkcji i rozwiązań elektrycznych. Jeżeli tempo zmian się utrzyma, Gdańsk ma szansę stać się jednym z najważniejszych hubów bateryjnych w Europie.
Komentarze (0)