Miasto ogłasza ogromne inwestycje. Pójdą na nie miliardy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Miasto ogłasza ogromne inwestycje. Pójdą na nie miliardy - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
37
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
InwestycjeRusza „Pakiet dla Gdańska Południe”. Historyczny program inwestycji komunikacyjnych za blisko 4 miliardy złotych.
reklama

W sobotę, 4 września, w Gdańsku oficjalnie rozpoczęto realizację Pakietu dla Gdańska Południe, czyli jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w historii miasta. W ramach tego ogromnego programu powstaną nowe drogi, linia kolejowa PKM Południe, zajezdnie oraz nowoczesna infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Całość inwestycji szacowana jest na blisko 4 miliardy złotych.

reklama

Historyczny pakiet inwestycji dla południowych dzielnic

Jak podkreśla prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, to przedsięwzięcie porównywalne skalą z przygotowaniami do Euro 2012.

— Mamy do czynienia z historycznym pakietem inwestycyjnym, największym od czasów Euro 2012. Wtedy bardzo zmieniło się nasze miasto, a teraz chcemy, by było podobnie - zwłaszcza tutaj, na południu Gdańska. Dziś rozwijamy sieć komunikacyjną: budujemy drogi, chodniki i ścieżki rowerowe, a także nową linię PKM. Wartość całego pakietu to prawie 4 miliardy złotych. To fundusze europejskie, rządowe, wojewódzkie i miejskie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Znajdujemy się nieopodal przyszłego przystanku Gdańsk Orunia Górna, z którego już w sześć minut będzie można dojechać do centrum miasta. To będzie ogromna zmiana jakości życia, a ten odcinek obejmie swoim zasięgiem około 200 tysięcy mieszkańców – nie ma drugiego takiego w Polsce. Chcemy, żeby Państwu żyło się tu dobrze, zbudujemy tu także drogi, chodniki i trasy rowerowe – na ten cel przeznaczamy 1,4 miliarda złotych. Rozpoczynamy dziś realizację pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej wraz z fragmentami ulicy Kampinoskiej. Równolegle przygotowujemy projekty kolejnych inwestycji – przedłużenie alei Pawła Adamowicza do skrzyżowania Świętokrzyskiej z nową trasą tramwajową czy budowę Nowej Jabłoniowej. Myślimy nie tylko o dużych połączeniach, ale także o drogach lokalnych – tych, które prowadzą do szkoły, przystanku czy domu, bo one są równie ważne dla codziennego życia mieszkańców.

reklama

Nowa Świętokrzyska. To pierwszy krok do zmian?

Jednym z pierwszych i kluczowych elementów programu jest budowa Nowej Świętokrzyskiej. To inwestycja, która ma usprawnić komunikację w tej części miasta i połączyć ją z planowaną linią PKM Południe.

— Może się wydawać, że to stosunkowo krótki odcinek, ale w rzeczywistości jest on kluczowy dla komunikacji tej części miasta. Najważniejsza w tym projekcie była koordynacja Nowej Świętokrzyskiej z Pomorską Koleją Metropolitalną. Wiem, że wszyscy byliśmy niecierpliwi i chcieliśmy, by prace ruszyły szybciej. Robiliśmy wszystko, aby tak się stało, ale musieliśmy zsynchronizować te dwa ogromne przedsięwzięcia. Wspólnie z PKM udało się znaleźć rozwiązanie tego komunikacyjnego „węzła gordyjskiego” – zaprojektować odcinek, który będzie się uzupełniał z infrastrukturą kolejową i nie będzie wymagał ponownej przebudowy. W miejscu dzisiejszej pętli Świętokrzyska powstanie w przyszłości podziemny przystanek. To oznacza, że cały teren zostanie przekształcony – dlatego tak ważne było, by nasze prace nie kolidowały z planami kolei. Dzięki temu w 2027 roku oddamy do użytku Nową Świętokrzyską, a równolegle Pomorska Kolej Metropolitalna będzie przygotowywała się do rozpoczęcia swojej budowy - mówił Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska. - Warto przypomnieć, że pierwotnie Nowa Świętokrzyska miała mieć przekrój 2×2 pasy ruchu, ale część tego korytarza została przekazana na rzecz PKM – jako bardziej efektywnego środka transportu publicznego. To przykład, jak współpraca różnych instytucji może tworzyć spójny system komunikacyjny dla całego Gdańska.

reklama

Nowa droga w układzie 2x1 pas połączy ul. Kampinoską z al. Havla, a w przyszłości stanie się częścią głównego połączenia drogowego łączącego Gdańsk Południe z centrum oraz obwodnicą Trójmiasta.

Szybki transport dla 200 tysięcy mieszkańców

Jednym z filarów programu będzie nowa linia kolejowa PKM Południe, która połączy południowe dzielnice z centrum miasta i całym regionem.

—Chcemy, by inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2027 roku, czyli dokładnie w momencie, gdy zakończy się budowa odcinka, który dziś symbolicznie inaugurujemy. Ta koordynacja była niezwykle istotna – zależało nam, by wykonać efektywnie wszystkie prace, i by żadne środki – zarówno europejskie, jak i krajowe – nie zostały zmarnowane. Bardzo dziękuję za tę współpracę, bo bez niej nie udałoby się osiągnąć takiego poziomu spójności między projektami – mówił Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – PKM Południe to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców, którzy na co dzień zmagają się z trudnościami komunikacyjnymi w południowych dzielnicach Gdańska oraz w gminach ościennych – Kolbudach i Pruszczu Gdańskim. Ten pierwszy odcinek już wkrótce pomoże udrożnić ruch, a za kilka lat powstanie tu coś wyjątkowego – nowa, nowoczesna tkanka miejska, w której mieszkańcy i przedsiębiorcy będą mogli żyć i pracować w komfortowych warunkach. Poza samą linią PKM Południe realizowany jest również tzw. masterplan, czyli plan zagospodarowania terenów wokół przystanków. Chcemy, by południowe dzielnice nie były tylko sypialniami miasta, ale także miejscem, gdzie pojawią się nowe przedszkola, przestrzenie kulturalne i społeczne. PKM Południe obejmie 7 kilometrów nowej linii kolejowej i 6 przystanków. Już 17 października projektanci złożą dokumentację koncepcji programowo-przestrzennej, zamykając tym samym etap uzgodnień z ponad 60 podmiotami – od miejskich jednostek po gestorów sieci. W pierwszym kwartale przyszłego roku rozpocznie się procedura wywłaszczeń, a w październiku planujemy złożenie dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę. To inwestycja, na którą czekają mieszkańcy – i jestem przekonany, że wspólnym wysiłkiem doprowadzimy ją do szczęśliwego finału.

reklama

Nowa linia będzie zelektryfikowana i obejmie sześć przystanków: Oruńskie Przedmieście, Chełm, Orunia Górna, Maćkowy, Łostowice i Kowale. Przy przystankach Łostowice–Świętokrzyska i Kowale powstaną węzły integracyjne, parkingi wielopoziomowe oraz połączenia z tramwajami i autobusami.

Fragment linii będzie położona aż 16 metrów pod ziemią, a co za tym idzie przez część trasy będzie się można poczuć niczym w metrze. 

Kompleksowy plan dla całego południa

Program obejmuje nie tylko duże inwestycje kolejowe i drogowe, ale także mniejsze projekty lokalne, które mają poprawić codzienny komfort życia mieszkańców.

Powstanie m.in. Nowa Jabłoniowa, Nowa Sandomierska z przejazdem nad torami, przedłużenie alei Pawła Adamowicza z nową linią tramwajową, a także przebudowa ulic Kampinoskiej, Czermińskiego, Apollina i Turzycowej. W planach jest również nowa zajezdnia tramwajowo-autobusowa przy ul. Warszawskiej.

Długoletni plan i cierpliwość mieszkańców

Harmonogram zakłada, że pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej zakończy się w 2026 roku, a budowa PKM Południe ruszy po 2027. Kolejne inwestycje zaplanowano do roku 2030.

— Jesteśmy w historycznym momencie. Gdańsk Południe zmieni się nie do poznania. Przed nami historyczny pakiet inwestycji, które na zawsze odmienią tę część miasta. Tak jak dziś nie wyobrażamy sobie, by nie istniała pętla Ujeścisko–Świętokrzyska, tak za kilka lat nikt nie będzie mógł sobie wyobrazić Gdańska Południe bez Nowej Świętokrzyskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To przedsięwzięcie o ogromnej wartości, które zmieni to miejsce raz na zawsze. – mówił Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska. – Spełniamy obietnice, które złożyliśmy razem z panią prezydent – że skupimy szczególną uwagę na mieszkańcach Gdańska Południe. Dziękujemy za Waszą cierpliwość, bo przygotowanie tak dużych inwestycji wymaga czasu, planowania i pracy wielu osób. W imieniu radnych proszę o jeszcze trochę wyrozumiałości – przed nami okres budowy, który może przynieść pewne niedogodności, ale to wszystko robimy dla Was i z myślą o Waszym komforcie. Sam jestem mieszkańcem tej dzielnicy i wiem, jak bardzo czekaliśmy na ten moment. Wierzę, że już za kilka lat wszyscy będziemy mogli cieszyć się z nowej PKM-ki, nowej Świętokrzyskiej, lepszej infrastruktury i wygodniejszego życia w tej dynamicznie rozwijającej się części Gdańska.

Harmonogram i techniczne szczegóły

Wśród najważniejszych inwestycji powiązanych z budową linii PKM Południe znalazła się przede wszystkim Nowa Świętokrzyska, której pierwszy etap właśnie rusza. Prace potrwają w latach 2026–2027 i będą prowadzone równolegle z przebudową ulicy Kampinoskiej na odcinku od Świętokrzyskiej do Niepołomickiej. Część tego przedsięwzięcia realizowana jest we współpracy z inwestorem zewnętrznym, a pozostały fragment – do ulicy Niepołomickiej – zostanie wykonany w ramach budowy zbiornika retencyjnego nr 3, dla którego miasto planuje pozyskać środki z programu FEnIKS w obszarze gospodarowania wodami opadowymi. Obie inwestycje mają zakończyć się w 2027 roku, jednocześnie z pierwszym etapem Nowej Świętokrzyskiej.

W kolejnym etapie, planowanym na 2028 rok, rozpocznie się budowa linii PKM Południe oraz realizacja bezkolizyjnego przejazdu w ulicy Nowej Sandomierskiej. Równolegle powstaje dokumentacja drugiego etapu Nowej Świętokrzyskiej, który połączy Kampinoską z nowym węzłem przesiadkowym w ramach PKM. W tym samym obszarze planowane jest również przedłużenie alei Pawła Adamowicza (dawnej Bolońskiej Południowej). Dokumentacja projektowa dla tego zadania zostanie poprzedzona analizą najkorzystniejszych rozwiązań komunikacyjnych – zarówno dla układu drogowego, jak i przyszłej linii tramwajowej.

Na przełomie 2026 i 2027 roku realizowana będzie także Nowa Jabłoniowa, której dokumentacja jest już gotowa i czeka na finalne decyzje administracyjne. W 2027 roku ruszą natomiast prace przy ulicach Dworcowej i Czerwińskiego, kluczowych z punktu widzenia miejskiego systemu odwodnienia. Te inwestycje również mają być współfinansowane z programu FEnIKS. Zakończenie większości projektów przewidywane jest do końca 2028 roku lub na początek 2029 roku, w zależności od postępowań przetargowych. Równolegle w 2028 roku planowane jest rozpoczęcie budowy nowej zajezdni tramwajowej i autobusowej, która ma usprawnić obsługę komunikacji miejskiej w całym Gdańsku Południe.

Pakiet dla Gdańska Południe to największy program inwestycyjny w historii tej części miasta. Dzięki niemu powstanie nie tylko nowoczesna infrastruktura transportowa, ale też lepsze warunki do życia i rozwoju społecznego.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo