Modernizacja jednej z najważniejszych tras kolejowych w północnej Polsce nabiera tempa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły właśnie nowy przetarg na prace pomiędzy Gdańskiem Osową a Gdynią Główną. To kolejny krok w wieloetapowej inwestycji, która całkowicie odmieni podróże między Bydgoszczą a Trójmiastem.
Nowoczesna linia kolejowa i większe możliwości dla portu
W ramach planowanego zadania powstanie trzeci tor, który pozwoli zwiększyć przepustowość trasy, umożliwiając częstsze kursy pociągów pasażerskich i towarowych. To szczególnie istotne z punktu widzenia gdyńskiego portu, do którego każdego dnia docierają setki składów z ładunkami z całego kraju.
Budowa dodatkowego toru i modernizacja infrastruktury mają znacząco usprawnić transport towarów, skrócić czas przejazdów i poprawić bezpieczeństwo. Po zakończeniu inwestycji port w Gdyni zyska lepsze połączenie z zapleczem logistycznym, co przełoży się na rozwój lokalnej gospodarki i nowe możliwości dla regionu.
— Zdolność przepustowa modernizowanej trasy, w zależności od odcinka, zwiększy się z obecnych 35-50 do 80-120 pociągów na dobę. Pełna przepustowość zostanie osiągnięta po zakończeniu projektu, czyli po 2032 r. Na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna trzeci tor umożliwi częściowe odseparowanie ruchu pasażerskiego od towarowego na odcinku linii o charakterze górskim, gdzie składy towarowe ze względu na pochylenia nie osiągną prędkości rozkładowej. Dzięki budowie trzeciego toru składy pasażerskie będą mogły dynamicznie wyprzedzać wolniejsze pociągi towarowe, bez konieczności ich postojów na stacjach pośrednich. Ma to istotne znaczenie w kontekście sprawnego i płynnego prowadzenia ruchu pociągów jadących z ładunkami do i z portu morskiego w Gdyni — dodaje Zieliński.
Przebudowane stacje i nowe przystanki w Gdyni
Prace obejmą 12 kilometrów trasy między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną oraz fragment linii nr 202 prowadzący do stacji końcowej. Modernizacja przewiduje wymianę torów, budowę nowej sieci trakcyjnej i elektryfikację całej linii.
W ramach inwestycji całkowicie zmieni się wygląd kilku ważnych przystanków: Gdynia Wielki Kack, Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion, Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana.
Po modernizacji będą one bardziej dostępne dla wszystkich podróżnych – perony zostaną podwyższone, pojawią się windy i pochylnie dla osób z niepełnosprawnościami. Nowe tablice i system dynamicznej informacji pasażerskiej poinformują o bieżących odjazdach i przyjazdach.
W planach jest również możliwość wybudowania dwóch nowych przystanków – Gdynia Źródło Marii oraz Gdynia Mały Kack, które powstaną, jeśli zostanie uruchomiona opcja przewidziana w umowie.
Szczególne zmiany zajdą na przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony dwukrawędziowe i odnowione zostanie przejście podziemne. Połączenie tego przystanku ze stacją Gdynia Główna zwiększy możliwości prowadzenia ruchu z kierunku Gdańska Osowej i Gdańska Głównego.
Mosty, wiadukty i nowe systemy bezpieczeństwa
Projekt zakłada również przebudowę lub remont około 40 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i przepustów. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym ma poprawić bezpieczeństwo i płynność przejazdów na całym odcinku.
Szacunkowa wartość przetargu dla tego etapu – określanego jako „Odcinek C” – to ponad 1,3 miliarda złotych. Środki na inwestycję pochodzą z budżetu państwa, funduszy własnych PKP PLK oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku, a zasadnicze roboty budowlane potrwają od końca 2026 do początku 2031 roku. Całość inwestycji ma zostać sfinalizowana w 2032 roku.
„Węglówka” odzyskuje znaczenie
Linia kolejowa nr 201, znana również jako „Węglówka”, od lat pełni ważną rolę w transporcie północ–południe. Modernizacja prowadzona przez PKP PLK przywróci jej status kluczowego korytarza towarowego, ale również umożliwi wprowadzenie nowych połączeń pasażerskich – zarówno dalekobieżnych, jak i aglomeracyjnych.
Od 2021 roku realizowane są kolejne etapy przebudowy. W 2024 roku zakończono m.in. prace przy tzw. bajpasie kartuskim i zmodernizowanej linii Glincz – Kartuzy. Obecnie trwają roboty na odcinkach Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Gdańsk Osowa, a ich wartość przekracza 2,5 mld zł netto.
— Szacowana wartość prac – będących już w trakcie realizacji oraz wynikająca z szacunkowych kwot w toczących się postępowaniach przetargowych – w ramach modernizacji linii kolejowej nr 201 na trasie Maksymilianowo – Gdynia, wynosi aktualnie około 9,5 mld zł netto — poinformował nas Przemysław Zieliński z PKP.
Szybsze podróże i krótszy czas przejazdu
Po zakończeniu wszystkich etapów modernizacji pociągi pasażerskie na trasie z Bydgoszczy do Gdyni pojadą nawet 140–160 km/h, a składy towarowe do 120 km/h. Dla podróżnych oznacza to krótszy czas przejazdu – między Kościerzyną a Gdynią o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną nawet o 20 minut mniej.
Komentarze (0)