ZPKG będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. W jednym miejscu zgrupowane zostaną instytucje odpowiedzialne za kontrolę produktów trafiających do Unii Europejskiej drogą morską. Obecnie służby takie jak Krajowa Administracja Skarbowa, Graniczna Inspekcja Weterynaryjna czy Inspekcja Sanitarna funkcjonują w rozproszeniu, co spowalnia procesy kontrolne. Nowe centrum znacząco poprawi logistykę i skróci czas odpraw.
– To dla nas ogromny zaszczyt móc realizować tak bardzo ważną inwestycję. Ważną nie tylko dla portu, ale dla całego województwa i Polski. To projekt służący usprawnieniu pracy różnych służb, które są odpowiedzialne za sprawną realizację prowadzonych w porcie operacji ładunkowych – podkreśliła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Inwestycja na miarę XXI wieku
Projekt zakłada budowę 9-kondygnacyjnego budynku biurowego o powierzchni ponad 6 tys. m² oraz hali kontroli granicznej o powierzchni 9,2 tys. m². Na dachu hali powstanie parking dla 230 samochodów, a cały kompleks zostanie wyposażony w nowoczesne instalacje, w tym odnawialne źródła energii.
Do dyspozycji służb zostaną oddane cztery niezależne wjazdy, a bezpośrednie połączenie z Baltic Hub umożliwi płynny przepływ kontenerów przeznaczonych do kontroli. Dodatkowo, kontrole fizyczne i zabezpieczeń będą przeprowadzane w wyznaczonych, profesjonalnie przygotowanych strefach.
Projekt o wymiarze krajowym i unijnym
Budowa ZPKG wpisuje się w strategię zwiększania konkurencyjności polskich portów oraz wzmacniania bezpieczeństwa granic Unii Europejskiej. Nowa infrastruktura ma na celu nie tylko usprawnienie kontroli, ale także zwiększenie przepustowości portu w obliczu rosnących wolumenów przeładunków.
– Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem impetu, z jakim rozwija się Port Gdańsk. Projekt Zintegrowanego Punktu Kontroli Granicznej jest tego wyrazem. Nie miałem świadomości, że do budżetu państwa z tytułu działalności w Porcie Gdańsk trafiają 44 mld złotych. Budżet MSWiA na ten rok, to 48 mld zł. Można powiedzieć, że dzięki operacjom portowym i waszej pracy finansowany jest nasz resort.
Ile wyniesie inwestycja?
Inwestycja została włączona do rządowego planu rozwoju infrastruktury granicznej. W pierwszym etapie, którego koszt wynosi 6,4 mln zł netto, powstanie pełna dokumentacja projektowo-kosztorysowa. Drugi etap, to budowa i wyposażenie centrum, to nakłady rzędu 157 mln zł netto. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2030 rok.
Komentarze (0)