reklama

Dworzec w Oliwie też wymaga remontu. Czy są na to szanse?

Opublikowano:
Autor:

Dworzec w Oliwie też wymaga remontu. Czy są na to szanse? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Inwestycje Gdańskie dworce kolejowe w ostatnim czasie zmieniają swoje oblicze. Od kilku miesięcy funkcjonuje gruntownie odrestaurowany dworzec Gdańsk Główny. Na otwarcie czeka całkowicie przebudowany Gdańsk Wrzeszcz. Tymczasem nic się nie zmienia na nieco zaniedbanym dworcu Gdańsk Oliwa. Czy kolejarze zapomnieli o tym obiekcie?
reklama

Dworzec w Gdańsku Oliwie to zabytkowy obiekt, zbudowany jeszcze w XIX wieku, w ramach budowy linii kolejowej Gdańsk – Berlin. Bardzo podobny obiekt funkcjonował przez II Wojną Światową w Gdańsku Wrzeszczu. Do dziś niemal identyczny dworzec funkcjonuje także w Wejherowie i lada moment zacznie się jego przebudowa. Tymczasem na dworcu w Oliwie na razie nic nie wskazuje na rychły remont.

Jak się dowiadujemy, kolejarze nie zapomnieli jednak o oliwskim dworcu. Jego remont także jest w planach. Pewne kroki nawet poczyniono, ale na drodze ku modernizacji stanął konserwator zabytków.

- Przebudowa dworca Gdańsk Oliwa jest ujęta w planach inwestycyjnych spółki. Inwestycja będzie realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Rozpoczęliśmy nawet prace projektowe. Zostały one jednak wstrzymane, tak jak realizacja całego zadania, do momentu zakończenia przez konserwatora zabytków procedury wpisu do rejestru zabytków – wyjaśnia w rozmowie z portalem Puls Gdańska Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Termin remontu dworca będzie zależał od tempa prac służb konserwatora zabytków. Ponieważ takie procedury są często długotrwałe, kolejarze nie są w stanie określić, kiedy mogliby ruszyć z pracami.

- Rozpoczęcie tej procedury, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wstrzymuje wszelkie prace przy budynku do momentu zakończenia procedury. Także obecnie harmonogram inwestycji jest zależny od dalszych działań konserwatora zabytków w tej sprawie i od momentu zakończenia prowadzonego przez niego postępowania – tłumaczy rzecznik PKP S.A.

Ostatnia estetyzacja budynku dworca w Oliwie miała miejsce około 2012 roku. Po ponad 10 latach widać jednak, że obiekt potrzebuje poważniejszych zmian. Kolejarze zdradzili nam swój pomysł na unowocześnienie budynku.

-  Chcemy, żeby dworzec stał się nowoczesną przestrzenią obsługi podróżnych przy jednoczesnym zachowaniu jego historycznego charakteru. Planujemy przeprowadzić renowację elewacji i wnętrz. Wprowadzić ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, a także rozwiązania techniczne zwiększające komfort podróżnych i przyjazne środowisku. Na pewno zadbamy również o bezpieczeństwo. Dworzec zyska nowoczesne systemy monitoringu czy przeciwpożarowe. Więcej szczegółów na temat inwestycji będziemy w stanie przekazać po zakończeniu prac nad dokumentacją projektową – mówi nam Bartłomiej Sarna.

Jeżeli teren dworca zostanie wpisany do rejestru zabytków, prace mogą się wydłużać z powodu konieczności uzgodnień robót z konserwatorem zabytków.

Co ze straszącym tunelem?

Budynek dworca w Oliwie to jedno. Osobny temat to tunel pod torami, który przez długi czas był wyłożony zabytkowymi, także XiX-wiecznymi kafelkami. W ubiegłym roku niespodziewanie Zakład Linii Kolejowych w Gdyni postanowił historyczne kafle skuć. Prace w połowie przerwał konserwator zabytków. W efekcie od miesięcy tunel straszy do połowy skutymi kaflami.

[news:1346619]

Kolejarze nie zdradzają, co zrobią z częścią tunelu, w której skute zostały historyczne kafle.

- W związku ze wszczęciem w 2022 r. przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków postępowania administracyjnego w sprawie wpisania do rejestru zabytków zespołu dworca kolejowego Gdańsk Oliwa, prace w przejściu podziemnym zostały wstrzymane. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie otrzymały jeszcze decyzji PWKZ – tłumaczy nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Decyzję na temat ewentualnych zmian w projekcie, pozwolenia i zakresu prac, podejmie Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków. PLK S.A. będą mogły podjąć dalsze działania po otrzymaniu decyzji – dodaje.

Niezależnie od dalszych decyzji w części tunelu historyczne, XIX-wieczne kafle, które przetrwały dwie wojny światowe i trudny okres PRL-u, zniszczono bezpowrotnie.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama