Władze Gdańska podpisały umowę na budowę nowej infrastruktury pieszo-rowerowej na Zaspie. Inwestycja obejmująca rozbiórkę 50-letniej kładki oraz budowę pięciu nowych, bardziej dostępnych obiektów, ruszy jeszcze w tym roku. Prace potrwają dwa lata i kosztować będą ponad 25 milionów złotych. Miasto dołoży brakujące 6 milionów złotych, by zrealizować projekt mimo wyższych kosztów niż pierwotnie zakładano.
— Po 50 latach znika pewien symbol. Symbol gdańskiej Zaspy. Co dla nas ważne, to pokazujemy, że jako miasto Gdańsk inwestujemy nie tylko w południowe dzielnice i miasto wspiera infrastrukturę również na tym dolnym tarasie — zaznaczył Marcin Makowski, radny Miasta Gdańska.
Nowy rozdział dla Zaspy i okolic
Stara kładka nad aleją Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II, przez lata uznawana za barierę dla osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rodziców z wózkami, ustąpi miejsca nowoczesnym, niskim i funkcjonalnym przejściom.
— Rozpoczynamy proces, na który czekało wielu mieszkańców Zaspy, Przymorza i tej części Gdańska. Inwestycja w tej chwili, w umowie jest warta ponad 25 milionów złotych. Jest nakierowana na dostępność, nakierowana właśnie na tą jedną z kluczowych wartości w naszej strategii miasta związanej z dostępnością różnych form transportu pieszego i rowerowego — powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Nowe kładki zostaną wykonane w innowacyjnej technologii z kompozytu GRP, czyli materiału czterokrotnie lżejszego od stali, całkowicie odpornego na korozję i nie wymagającego zabezpieczeń antykorozyjnych. Tego typu konstrukcje mogą służyć nawet do 150 lat.
— Z dużej konstrukcji, która ma już 50 lat, wielopoziomowej, ale przede wszystkim niedostępnej, nieadekwatnej do dzisiejszych potrzeb, przekształcamy w konstrukcje pięciu kładek, które będą dostępne z poziomu ulicy i będą zapewniały ruch pieszo-rowerowy dostępny również dla osób z niepełnosprawnościami — dodał Grzelak.
Co się zmieni? Nowe kładki i przebudowana infrastruktura
W ramach inwestycji powstanie pięć nowych kładek z bezpośrednim dostępem z poziomu terenu. Znikną windy i schody, a dotarcie do przystanków tramwajowych będzie możliwe dzięki naziemnym przejściom dla pieszych sterowanym sygnalizacją świetlną. Przebudowany zostanie również wiadukt nad al. Jana Pawła II, kanalizacja deszczowa oraz sieć trakcyjna. Planowane są również nowe nasadzenia zieleni oraz elementy małej architektury.
Inwestycję zrealizuje firma Primost Południe z Będzina. Prace rozpoczną się jeszcze w 2025 roku i potrwają do pierwszej połowy 2027 roku. W tym czasie kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej muszą liczyć się z czasowymi utrudnieniami, szczególnie związanymi z przebudową sieci tramwajowej.
— Mamy nadzieję, że te komplikacje będą jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i wszystko przebiegnie zgodnie z terminem — dodał Makowski.
Kładka, która stanie się historią
Dotychczasowa kładka była jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów infrastrukturalnych tej części Gdańska. Przez dekady pełniła ważną funkcję komunikacyjną, jednak z biegiem lat stawała się coraz mniej dostosowana do zmieniających się potrzeb mieszkańców.
Komentarze (0)