Rewolucja w nagłośnieniu przestrzeni publicznej
Każdy podróżny zna ten problem – komunikaty na dworcach czy lotniskach często toną w hałasie i pogłosie. Teraz sytuacja ma się zmienić dzięki polskiemu systemowi smartVES, który działa autonomicznie i poprawia zrozumiałość ogłoszeń głosowych.
System wykorzystuje autorskie algorytmy opracowane przez naukowców Politechniki Gdańskiej. Już teraz jest stosowany na świecie – od zatłoczonego metra w Delhi po dworce w Polsce, Szwecji i Turcji oraz lotnisko w Rabacie w Maroku.
Polsko-biznesowa współpraca z efektem globalnym
Rozwiązanie powstało dzięki ścisłej współpracy naukowców z biznesem. Jak podkreśla Marcin Starzyński, prezes zarządu Ambient System:
– Naszym celem było stworzenie systemu, który nie tylko spełnia rygorystyczne normy, ale przede wszystkim realnie podnosi komfort i poczucie bezpieczeństwa użytkowników obiektów użyteczności publicznej, komercyjnych czy przemysłowych. System dźwiękowy smartVES powstał dzięki ścisłej współpracy inżynierów Ambient System z naukowcami Politechniki Gdańskiej i jest przykładem tego, jak efektywnie można łączyć potencjał biznesu z osiągnięciami świata nauki – mówi Marcin Starzyński, prezes zarządu Ambient System.
Autorskie algorytmy z Politechniki Gdańskiej
Sercem systemu są dwa unikalne rozwiązania opracowane przez gdańskich naukowców. To one sprawiają, że komunikaty są czytelne nawet w najtrudniejszych warunkach.
– W systemie zaimplementowaliśmy dwa autorskie algorytmy cyfrowego przetwarzania dźwięku. Filtracja adaptacyjna pozwala na bieżąco dopasować komunikat do warunków akustycznych, tak aby był zawsze zrozumiały, niezależnie od występującego hałasu. Z kolei algorytm czasowej transpozycji mowy analizuje głos operatora i w czasie rzeczywistym koryguje tempo wypowiedzi, nawet gdy komunikat wygłaszany jest „na żywo”, a mówca pod wpływem stresu mówi niewyraźnie lub mówi bardzo szybko. Dzięki temu przekaz pozostaje zrozumiały także w dużych obiektach, gdzie występuje pogłos – mówi dr hab. inż. Józef Kotus, prof. PG z Katedry Systemów Multimedialnych na WETI PG, kierownik prac badawczych.
Testowany w Delhi i w Gdańsku
Technologia smartVES została sprawdzona w jednym z najbardziej wymagających miejsc na świecie – w metrze w Delhi. To jeden z największych i najgłośniejszych systemów komunikacji miejskiej, z którego codziennie korzystają miliony pasażerów. Natężenie dźwięków, tłumy ludzi i ciągły hałas sprawiają, że przekazywanie informacji głosowych jest tam ogromnym wyzwaniem. Mimo tych trudnych warunków smartVES udowodnił swoją skuteczność, dostarczając podróżnym czytelne i zrozumiałe komunikaty.
W Polsce system działa m.in. na Dworcu Głównym PKP w Gdańsku, gdzie codziennie przewija się tysiące pasażerów. Dworzec, ze względu na swoją architekturę i duży pogłos, przez lata uchodził za miejsce, w którym informacje trudno było usłyszeć. SmartVES dostosowuje jednak brzmienie komunikatów zarówno do wielkich hal, jak i do wąskich korytarzy. Dzięki temu każdy podróżny – niezależnie od miejsca, w którym się znajduje – ma szansę wyraźnie usłyszeć zapowiedzi i informacje o pociągach.
Polska myśl technologiczna w światowej czołówce
SmartVES to efekt pracy naukowców Politechniki Gdańskiej i inżynierów firmy Ambient System. Co istotne, to nie ich pierwszy wspólny sukces. Wcześniej zespoły opracowały innowacyjną technologię wykorzystującą sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do błyskawicznej detekcji sytuacji zagrożenia na podstawie analizy dźwięków.
Dziś smartVES trafia do kolejnych obiektów na świecie, a polska myśl technologiczna staje się rozpoznawalna na rynku globalnym. System udowadnia, że połączenie wiedzy akademickiej z praktyką biznesową może tworzyć rozwiązania, które realnie wpływają na bezpieczeństwo i komfort codziennego życia milionów ludzi.
To także dowód na to, że innowacje rodzące się w Polsce mogą konkurować z największymi graczami branży i wyznaczać standardy w skali międzynarodowej. SmartVES nie tylko poprawia jakość komunikacji publicznej, lecz także redefiniuje rolę dźwiękowych systemów ostrzegawczych w nowoczesnych miastach.
Komentarze (0)