reklama

Straciła 35 tysięcy przez fałszywą reklamę

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Straciła 35 tysięcy przez fałszywą reklamę - Zdjęcie główne

foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kronika kryminalna58-letnia mieszkanka Tczewa padła ofiarą internetowych oszustów. Uwierzyła w reklamę inwestycji, w której wykorzystano wizerunek byłej pary prezydenckiej. Zamiast zysku kobieta straciła ponad 35 tysięcy złotych.
reklama

Zmanipulowana reklama

To miał być zwykły dzień. 58-letnia mieszkanka Tczewa, podczas przeglądania internetu natrafiła na reklamę, która przyciągała uwagę. Materiał wyglądał niezwykle wiarygodnie – wideo z udziałem byłego prezydenta RP i jego żony sugerowało, że właśnie oni polecają nowy sposób na szybki i bezpieczny zarobek. Całość przypominała profesjonalny wywiad, uzupełniony komentarzami rzekomych inwestorów, którzy chwalili się spektakularnymi zyskami.

Fałszywe obietnice i presja czasu 

Kobieta, zachęcona przekazem, postanowiła zadzwonić pod numer podany w reklamie. Odebrała ją osoba podająca się za doradcę finansowego. Konsultant mówił szybko, używał fachowego języka i zapewniał, że to unikalna okazja, z której trzeba skorzystać natychmiast. Namówił kobietę do wzięcia kredytu i przelania pieniędzy na wskazane konto. Zyski miały pojawić się w krótkim czasie.

reklama

Zamiast dodatkowych pieniędzy mieszkanka Tczewa straciła ponad 35 tysięcy złotych oszczędności, które gromadziła przez lata.

Deepfake, nowa broń oszustów

Policjanci podkreślają, że nie był to przypadek. Coraz częściej przestępcy korzystają ze sztucznej inteligencji i tzw. technologii deepfake, aby uwiarygodnić swoje działania. Zmanipulowane nagrania z udziałem znanych osób, polityków czy celebrytów wyglądają profesjonalnie i potrafią skutecznie zmylić nawet osoby ostrożne i doświadczone w korzystaniu z internetu.

Policja apeluje o ostrożność. Każdy materiał obiecujący szybki i pewny zysk powinien wzbudzać naszą czujność. To, że w reklamie występuje znana osoba, wcale nie oznacza, że faktycznie ma ona cokolwiek wspólnego z promowaną inwestycją.

reklama

Policja apeluje, by nie podawać swoich danych, nie instalować podejrzanych aplikacji i nie podejmować decyzji finansowych pod wpływem presji czasu. Warto konsultować się z bliskimi, bankiem lub sprawdzać wiarygodność oferty w oficjalnych źródłach.

Rośnie liczba ofiar oszustw

Przypadek 58-letniej tczewianki to kolejny dowód na to, jak łatwo paść ofiarą manipulacji. Eksperci ostrzegają, że liczba podobnych oszustw w Polsce stale rośnie. Przestępcy wykorzystują ludzką ufność i coraz bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencję, która może oszukać wzrok i słuch.

Jak się chronić przed podobnymi oszustami?

  • Sprawdź źródło-zanim klikniesz reklamę lub podasz dane, upewnij się, że strona jest oficjalna i ma bezpieczne połączenie (hhtps),
  • Nie ufaj nagłym telefonów od "doradców"-banki i instytucje nigdy nie dzwonią, by namawiać do inwestycji,
  • Nie instaluj podejrzanych aplikacji ani programów podsuwanych przez nieznajome osoby,
  • Nie udostępniaj loginów i haseł-żaden bank nie wymaga ich telefonicznie ani mailowo,
  • Daj sobie czas-nie podejmuj decyzji finansowych pod presją chwili. Oszuści często mówią "to oferta ważna tylko dziś", to sygnał ostrzegawczy,
  • Konsultuj się z bliskimi-jeśli coś brzmi zbyt pięknie, by było prawdziwe, warto zapytać rodzinę lub znajomych o opinię,
  • Zgłaszaj podejrzane treści-każdą próbę oszustwa można zgłosić na policję lub do CERT Polska (zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa w sieci).
 

reklama

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo