reklama

Fałszywy telefon z banku. Kobiety z Gdańska straciły 100 tys. zł

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Fałszywy telefon z banku. Kobiety z Gdańska straciły 100 tys. zł - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kronika kryminalnaDwie mieszkanki Gdańska straciły prawie 100 tysięcy złotych po rozmowie z oszustami, którzy podszyli się pod pracowników banku. Fałszywe telefony, spoofing numeru i historia o rzekomym włamaniu na konto sprawiły, że kobiety przekazały swoje oszczędności na tzw. rachunki techniczne.
reklama

Fałszywy pracownik banku i strata 30 tysięcy złotych

W minioną środę 69-letnia mieszkanka Gdańska odebrała telefon, który – jak się później okazało – był początkiem kosztownego oszustwa. Mężczyzna podszywający się pod pracownika banku poinformował kobietę o rzekomej próbie włamania na jej konto. Wmawiał, że jedynym sposobem na uratowanie pieniędzy jest przelanie ich na specjalny rachunek techniczny.

reklama

Kobieta została zmanipulowana i przelała prawie 30 000 zł, używając kodów BLIK. Dodatkowo oszust nakazał jej, aby nie kontaktowała się z Policją, ponieważ „bank sam przekaże sprawę do prokuratury”. Gdy przez dłuższy czas nie otrzymała zapowiadanych wiadomości SMS ani żadnych kodów dostępowych, zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa bankowego.

Spoofing i kolejna ofiara. Prawie 70 tysięcy złotych przelanych na konto oszustów

Zaledwie dzień później 43-letnia mieszkanka Łostowic otrzymała podobny telefon. Fałszywy pracownik „departamentu bezpieczeństwa” poinformował ją o podejrzanej aktywności na koncie bankowym. Kobieta, przerażona wizją utraty środków, wykonała przelew na wskazany numer konta. W wyniku działania oszustów straciła niemal 70 000 zł.

reklama

W obu przypadkach przestępcy zastosowali spoofing telefoniczny, czyli technikę podszywania się pod numer banku, co zwiększyło wiarygodność rozmówców.

Policja ostrzega: zachowaj ostrożność i nie działaj pod presją

Gdańscy policjanci apelują do mieszkańców o rozwagę i czujność. Jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika banku i słyszysz o rzekomym włamaniu na konto lub konieczności przelania środków na „bezpieczne konto”, natychmiast rozłącz rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z infolinią banku. W każdym przypadku warto też powiadomić Policję.

reklama

Nie daj się oszukać. Jak chronić swoje pieniądze?

Oszustwa bankowe przez telefon stają się coraz bardziej wyrafinowane. Przestępcy używają autentycznych numerów infolinii i tworzą historie, które mają wzbudzić strach i zmusić do natychmiastowego działania. Dlatego tak ważne jest, by nigdy nie podawać danych logowania ani nie przelewać pieniędzy pod wpływem presji.

Kluczowe zasady bezpieczeństwa

  • Bank nigdy nie prosi o przelanie pieniędzy na inny rachunek.
  • W razie wątpliwości rozłącz się i samodzielnie zadzwoń do banku.
  • Nie udostępniaj kodów BLIK ani danych logowania przez telefon.
  • Jeśli coś wzbudza Twoją czujność, poinformuj policję.

Oszustwa metodą na pracownika banku oraz spoofing telefoniczny to obecnie jedne z najczęstszych zagrożeń. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i ostrzeż swoich bliskich – szczególnie osoby starsze – przed podobnymi metodami działania przestępców.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo