W piątek, 25 lipca, punktualnie o godzinie 12:00, z pochylni B1 na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej zsunął się do wody nowoczesny statek rybacki typu snurper/trawler. Wydarzenie przyciągnęło licznie mieszkańców Gdańska i turystów, którzy z zaciekawieniem obserwowali wodowanie jednostki o imponujących rozmiarach – niemal 84 metry długości i 17,7 metra szerokości.
Było to wyjątkowe wydarzenie nie tylko ze względu na skalę operacji, ale i miejsce, czyli historyczne tereny przemysłowe, gdzie dominują charakterystyczne zielone dźwigi KONE, które zyskały nowe życie dzięki działalności Karstensen Shipyard Poland. To właśnie ta firma zbudowała statek i zorganizowała publiczne wodowanie, zapraszając wszystkich chętnych do udziału.
— Nie spodziewaliśmy się, że nasze zaproszenie aż tak dobrze zadziała. Ale bardzo cieszymy się, że jest tak duże zainteresowanie tym, co robimy — mówił przedstawiciel Karstensen Shipyard Poland.
Zwodowany statek powstał na zamówienie Lunar Fishing Company Limited z Peterhead w Szkocji. Kadłub jest wyposażony w najważniejsze systemy ładowni, rurociągi oraz elementy układu napędowego. Statek zostanie odholowany do Danii na początku sierpnia, gdzie w stoczni macierzystej Karstensens Skibsværft A/S zostanie dokończone jego wyposażenie. Ostateczne przekazanie armatorowi planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
Poprzednika jednostki również zbudowano w Gdańsku
Warto podkreślić, że ten konkretny statek zastąpi jednostkę wodowaną niemal dokładnie dziewięć lat temu, również na terenie dawnej stoczni, lecz z pochylni B3.
— Zwodowany dzisiaj statek zastąpi swojego poprzednika zwodowanego z pochylni B3, 5 sierpnia 2016 roku. Zbudowanego w tamtym czasie na Karstensen’a przez Nautę, która wtedy funkcjonowała na tym terenie. Wielu z nas brało udział w pracach nad tamtym projektem. Nie spodziewałem się, że za dwa lata, w 2018 roku, rozpoczniemy prace w nowej firmie Karstensen Shipyard Poland, która po 4 latach funkcjonowania w Gdyni stanie się właścicielem i gospodarzem terenu, na którym się znajdujemy — dodał.
Karstensen Shipyard Poland, która od 2022 roku zarządza częścią terenów dawnej Stoczni Gdańskiej, konsekwentnie rozwija swoją działalność. Firma specjalizuje się w budowie częściowo wyposażonych kadłubów nowoczesnych statków rybackich.
Komentarze (0)