Mieszkańcy decydują o przyszłości rowerów miejskich
Gdańsk wkrótce zyska 25 nowych stacji roweru metropolitalnego Mevo. Ich lokalizacje wybrali sami mieszkańcy w konsultacjach społecznych, które trwały od 22 września do 5 października. Wzięło w nich udział 3952 osoby, które oddały ponad 11 tysięcy wskazań, pokazując tym samym duże zainteresowanie rozwojem infrastruktury rowerowej w mieście.
Najpopularniejsze lokalizacje nowych stacji Mevo
Najwięcej głosów zdobyły miejsca przy ulicy Szczęśliwej i Kartuskiej, w Parku Oruńskim, przy skrzyżowaniu Stężyckiej i Jasińskiego, w rejonie Dolnego Migowa oraz u zbiegu ulic Smęgorzyńskiej i Borskiej. Wśród wskazanych lokalizacji znalazły się także Górki Zachodnie, Opływ Motławy, ulica Jantarowa oraz okolice Niepołomickiej.
Oto pierwsza dziesiątka miejsc, które mieszkańcy uznali za najbardziej potrzebne:
- Szczęśliwa / Kartuska – 460 wskazań
- Nowiny – Park Oruński – 457 wskazań
- Stężycka / Jasińskiego – 436 wskazań
- Dolne Migowo 16 – 392 wskazania
- Smęgorzyńska / Borska – 386 wskazań
- Myśliwska – Wróbla Staw – 367 wskazań
- Trakt Św. Wojciecha / Stroma – 360 wskazań
- Górki Zachodnie – Narodowe Centrum Żeglarstwa – 347 wskazań
- Jantarowa – 342 wskazania
- Niepołomicka / Hokejowa – 322 wskazania
- Jabłoniowa / Lubowidzka / Goszyńska – 302 wskazania
- Dolna Brama – Opływ Motławy – 294 wskazania
- Niepołomicka / Przebiśniegowa – 275 wskazań
- Starogardzka / Nowiny – 274 wskazania
- Wilanowska / Łańcucka – Jar Wilanowski – 260 wskazań
- Budowlanych / Nowatorów – 254 wskazania
- Guderskiego / Świętokrzyska – 247 wskazań
- Zaroślak 22 – 242 wskazania
- Spacerowa / Karwieńska – 237 wskazań
- Havla / Dąbrówki – 230 wskazań
- Srebrna / Kolorowa – 229 wskazań
- Zeusa / Antygony – 221 wskazań
- Nowa Warszawska / Częstochowska – 219 wskazań
- Równa – Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego – 215 wskazań
- Okrąg – Węzeł Kliniczna – 197 wskazań
Konsultacje społeczne z konkretnym efektem
Urzędnicy podkreślają, że konsultacje były jednymi z najaktywniej obsadzonych w ostatnich latach. Mieszkańcy mogli wskazać od jednej do pięciu preferowanych stacji, a ich głos miał realny wpływ na kształtowanie miejskiej przestrzeni. Wybrane lokalizacje obejmują zarówno południowe dzielnice Gdańska, jak i tereny nadmorskie oraz strategiczne węzły komunikacyjne. Nowe stacje mają poprawić dostępność rowerów w miejscach, które dotychczas były słabiej obsłużone.
Rozbudowa sieci Mevo jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców w zakresie mobilności miejskiej. Dynamicznie rozwijające się osiedla oraz obszary rekreacyjne będą teraz lepiej skomunikowane dzięki rowerom miejskim. Wiosną 2026 roku nowe stacje Mevo zostaną uruchomione. Dzięki temu mieszkańcy zyskają większą wygodę w codziennych dojazdach oraz nowe możliwości aktywnego spędzania czasu.
Rola mieszkańców w kształtowaniu miasta
Decyzja o lokalizacji stacji rowerowych pokazuje, że głos społeczności może realnie wpływać na rozwój infrastruktury miejskiej. Gdańsk staje się miastem przyjaznym rowerzystom, a konsultacje pokazują, że mieszkańcy chcą aktywnie uczestniczyć w tworzeniu przestrzeni miejskiej.
Rozbudowa systemu Mevo to kolejny krok w kierunku zrównoważonej mobilności i przyjaznego miasta, w którym rower staje się realną alternatywą dla samochodu.
Gdańsk stawia na zrównoważoną mobilność
Rozbudowa Mevo to kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu i przyjaznego miasta. Dzięki nowym stacjom mieszkańcy będą mogli łatwiej łączyć codzienne dojazdy z aktywnym spędzaniem czasu na świeżym powietrzu. W efekcie Gdańsk staje się miastem bardziej przyjaznym rowerzystom, w którym każdy może mieć realny wpływ na rozwój miejskiej mobilności.
Komentarze (0)