Miejska gra rowerowa – kręć kilometry dla Gdańska
Od 1 września trwa miejska gra rowerowa, w której gdańszczanki i gdańszczanie udowadniają, że rower to realna alternatywa dla codziennych dojazdów. W ubiegłej edycji uczestnicy przejechali ponad 4,2 miliona kilometrów – tyle, ile potrzeba, by stukrotnie objechać kulę ziemską. W tym roku do rywalizacji przystąpiło więcej firm niż kiedykolwiek wcześniej, a do gry można dołączyć w dowolnym momencie poprzez aplikację Activy.
– Gdańsk od lat konsekwentnie buduje swoją pozycję rowerowej stolicy Polski. Potwierdzeniem tego była tegoroczna konferencja Velo-city – największe światowe wydarzenie poświęcone polityce rowerowej, które mieliśmy zaszczyt gościć w naszym mieście – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Na ten wizerunek składają się jednak nie tylko prestiżowe wydarzenia, ale także konkretne programy i inicjatywy, takie jak kolejne edycje kampanii „Kręć kilometry dla Gdańska”. W ubiegłym roku udział w niej wzięło blisko 7 tysięcy osób, które łącznie przejechały ponad 4 miliony kilometrów.
Rekordowe wakacje z Mevo
Popularność systemu Mevo rośnie z każdym miesiącem. Od czerwca do sierpnia rowery metropolitalne w Gdańsku pokonały 3,1 miliona kilometrów i zostały wypożyczone 800 tysięcy razy. W całym systemie liczby sięgnęły 5 milionów kilometrów i 1,24 miliona podróży. Najczęściej wybierane były stacje przy plażach w Brzeźnie i Jelitkowie, co pokazuje, że Mevo to nie tylko środek codziennych dojazdów, lecz także element miejskiego stylu życia. W systemie jest już ponad 560 tysięcy użytkowników, a tylko tego lata dołączyło kolejne 45 tysięcy osób.
Nowa ekostrada – bezpieczne połączenie centrum z południowymi dzielnicami
Naturalnym uzupełnieniem kampanii i systemu Mevo są inwestycje w infrastrukturę rowerową. Najważniejszą z nich jest nowa ekostrada wzdłuż al. Armii Krajowej. Jej oficjalne otwarcie odbędzie się 20 września, a wspólny przejazd z udziałem prezydent Aleksandry Dulkiewicz rozpocznie się o godz. 13.30 z pętli Chełm i zakończy na Targu Węglowym, gdzie zaplanowano piknik komunikacyjny w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności.
Aby ułatwić udział w wydarzeniu, dwie pobliskie stacje Mevo zostaną dodatkowo wyposażone w rowery. Trasa została oddzielona od ruchliwej dwupasmówki betonowymi barierami, co znacząco poprawi bezpieczeństwo rowerzystów. Ostatnie prace przy nawierzchni i montażu barierek mają zakończyć się w połowie września, a koszt inwestycji wyniósł 18 milionów złotych.
Konsultacje społeczne i nowe stacje Mevo
Patrząc w przyszłość, Gdańsk przygotowuje kolejne działania dla rowerzystów. 22 września rozpoczną się konsultacje społeczne, w ramach których mieszkańcy wskażą lokalizacje 25 nowych stacji Mevo spośród 50 propozycji. Każdy będzie mógł wybrać pięć najpotrzebniejszych lokalizacji, a najczęściej wskazane zostaną zrealizowane wiosną 2026 roku.
– Gdańska polityka zrównoważonego transportu działa i przynosi realne efekty. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę drogową czy transport zbiorowy, ale konsekwentnie rozwijamy również sieć rowerową – mówi Łukasz Bejm, przewodniczący Komisji Sportu, Rekreacji i Turystyki z Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej. – Świetnym przykładem jest system Mevo, który po reaktywacji bije rekordy popularności – tylko w sierpniu na gdańskich ulicach pojawiło się 800 nowych rowerów i 25 dodatkowych stacji. Zachęcam wszystkich gdańszczan do aktywnego udziału w kampanii „Kręć kilometry dla Gdańska” i korzystania z nowej infrastruktury – razem tworzymy coraz bardziej rowerowy Gdańsk.
Dopłaty do rowerów elektrycznych i mobilne punkty serwisowe
Jeszcze w tym roku ruszy pilotażowy program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Maksymalna wysokość wsparcia wyniesie 2,5 tysiąca złotych, a w pierwszej edycji przygotowano 100 pakietów.
– To inicjatywa, która powstała dzięki współpracy z radnymi i która ma realnie ułatwić mieszkańcom wybór roweru jako środka codziennego transportu – mówi Piotr Borawski. – Zobaczymy, jak duże będzie zainteresowanie i ilu mieszkańców będzie chciało skorzystać z tej formy pomocy. Po zakończeniu pilotażu wspólnie z radnymi ocenimy efekty i zdecydujemy, czy program powinien być kontynuowany.
Dodatkowo od 10 września do 5 listopada, w środy, w różnych częściach miasta pojawią się mobilne namioty serwisowe, gdzie mieszkańcy co dwa tygodnie będą mogli bezpłatnie sprawdzić stan techniczny roweru i przygotować go do dalszej jazdy.
– Interpelacja radnych dotyczyła dopłat do zakupu prywatnych rowerów, mobilnych punktów serwisowych oraz lokalizacji stacji Mevo. Dziś widzimy, że wszystkie postulaty doczekają się realizacji – mówi Katarzyna Czerniewska, przewodnicząca klubu Wszystko dla Gdańska. – Przyświecały nam dwie idee: maksymalizować dostępność rowerów i zwiększać bezpieczeństwo korzystania z nich w mieście.
Gdańsk konsekwentnie buduje swoją pozycję rowerowej stolicy Polski. Kampanie promujące codzienne korzystanie z roweru, nowe stacje Mevo, ekostrady oraz dopłaty do rowerów elektrycznych pokazują, że rower staje się w mieście wygodnym i realnym środkiem transportu dla każdego.
Komentarze (0)