reklama

Promy z Gdańska do Szwecji. Znacie historię polskich promów? [WIDEO]

Opublikowano:
Autor:

Promy z Gdańska do Szwecji. Znacie historię polskich promów? [WIDEO] - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Turystyka Możemy je zobaczyć niemal codziennie około południa, kiedy wpływają do gdańskiego portu oraz około 18:00, kiedy wychodzą w morze. Pływające z Gdańska do Szwecji promy Polferries na stały wpisały się w krajobraz Nowego Portu i brzeźnieńskiej linii brzegowej. Dziś przyglądamy się historii statków obsługujących połączenie Gdańsk - Nynäshamn.
reklama

Promy pasażersko-samochodowe typu ro-pax MF Wawel i MF Nova Star obsługują połączenie Gdańsk - Nynäshamn codziennie, z wyjątkiem niedziel i świąt. Obsługują one kursy naprzemiennie co drugi dzień. Zarówno z Gdańska jak i Nynäshamn wypływają o godzinie 18:00, a do portu przeznaczenia docierają w południe następnego dnia. 

Prom M/F Wawel

Wawel jest starszym z promów obsługujących połączenie z Gdańska do szwedzkiego Nynäshamn. Powstał w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö. W trakcje eksploatacji przechodził dwa remonty: w 1989 roku oraz w 2004 roku, kiedy dostosowano go do potrzeb Polferries. Jednostka przed trafieniem do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, będącej właścicielem marki Polferries, pływała u wielu armatorów. Można go było spotkać pod nazwami: Scandinavia, Tzarevetz, Fiesta, Fantasia, Stena Fantasia, P&OSL Canterbury, Alkmini A. Od 2004 roku statek nosi nazwę Wawel. 

Od 2005 roku prom obsługiwał połączenie Świnoujście - Ystad. Dopiero od maja 2015 roku trafił do obsługi gdańskiej trasy.

Prom M/F Wawel ma blisko 164 metry długości i ponad 27,5 metra szerokości. Prędkość eksploatacyjna jednostki wynosi 17,6 węzła, czyli około 31 km/h. Na jego pokładzie mieści się 310 samochodów osobowych oraz 50 ciężarowych. Do dyspozycji pasażerów znajduje się sklep, bary, restauracje, kawiarnia, a także sala konferencyjna i kino. Pasażerowie na jednym z pokładów mają do dyspozycji również fotele lotnicze.

Prom M/F Nova Star

Nova Star jest znacznie młodszą jednostką. Podobnie jak M/F Wawel jest to prom typu ro-pax. Zbudowano go w 2011 roku w stoczni ST Marine w Singapurze. Do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej trafił w 2018 roku i skierowano go od początku do obsługi linii Gdańsk - Nynäshamn. Maksymalnie może zabrać na pokład 1215 pasażerów, w tym 648 w kabinach. Jego długość wynosi 161 metrów, a szerokość 25,6 metra. Jego maksymalna prędkość to 21 węzłów, czyli prawie 39 km/h. Na pokładzie znajduje się ładownia dla samochodów ciężarowych o pojemności 1575 metrów oraz dla samochodów osobowych o pojemności 1215 metrów.

Na wyposażeniu, podobnie jak w przypadku starszego promu Wawel, znajduje się sklep, restauracje, bary, kawiarnia i sala konferencyjna. Nie brakuje dyskoteki, kasyna i pokoju zabaw dla dzieci, gabinetu masażu oraz foteli lotniczych. Do dyspozycji pasażerów, oprócz standardowych kabin, znajdują się także kabiny o podwyższonym standardzie.

Ile kosztuje rejs do Szwecji?

Ceny podróży do Nynäshamn waha się w zależności od pory roku. Późną jesienią i zimą ceny dla osoby dorosłej zaczynają się od 212 w jedną stronę i 302 zł w obie strony. Wiosną i wczesną jesienią ceny są wyższe i wynoszą odpowiednio 261 zł i 374 zł. W wakacje oraz w okresie Bożego Narodzenia i Wielkanocy, ceny wzrastają do 315 i 450 zł.

Promy wyruszają z nabrzeża PŻB na Westerplatte od poniedziałku do soboty oprócz świąt o godzinie 18:00.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama