Podpisano właśnie umowę o dofinansowanie budowy nowej linii tramwajowej łączącej dynamicznie rozwijające się dzielnice południowe z Wrzeszczem. Wartość projektu przekracza 800 mln zł, z czego blisko 260 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich. To największa tego typu inwestycja w mieście od lat i pierwsza w Polsce umowa z programu FEnIKS 2021–2027 dotycząca linii tramwajowej.
– Ten ważny dla Gdańska moment znacząco przybliża nas do budowy brakującego odcinka linii tramwajowej łączącej południowe dzielnice miasta z Wrzeszczem – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa linia tramwajowa w Gdańsku. Szybciej i wygodniej
Nowa linia tramwajowa będzie mieć długość 3,75 km. Dzięki niej czas dojazdu z południowych dzielnic, m.in. Piecek-Migowa, do Wrzeszcza skróci się nawet do 12 minut. Tramwaje będą kursować co 5 minut w godzinach szczytu, a ich przepustowość wyniesie nawet 2500 pasażerów na godzinę.
W ramach projektu powstaną również:
- 7 nowych przystanków,
- tunel pod ul. Wileńską (280 m),
- 0,6 km zmodernizowanej infrastruktury,
- 4,8 km nowej trasy rowerowej,
- zielone torowiska.
Co to oznacza dla mieszkańców?
Nowa linia to nie tylko szybszy dojazd. To także realne korzyści dla tysięcy gdańszczan, w tym większy komfort podróży, szczególnie dla osób starszych i rodzin z dziećmi, mniejsze korki i poprawa płynności ruchu w mieście,
– To przełomowy projekt dla rozwoju transportu publicznego w Gdańsku. Komunikacja to łączenie – i właśnie to robimy. Nowa linia tramwajowa to: szybszy i wygodniejszy dostęp do pracy, edukacji i usług dla tysięcy mieszkańców dzielnic południowych Gdańska. To też szansa na rozwój dla tej części miasta, na którym skorzystają też lokalni przedsiębiorcy. To w końcu dowód na to, że Fundusze Europejskie realnie wpływają na poprawę jakości życia w miastach – zmniejszamy korki, ograniczamy emisję CO2 i zanieczyszczeń, dbamy o dostępność – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Wsparcie z Funduszy Europejskich
Projekt otrzymał blisko 260 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). To pierwsza umowa zawarta w ramach tego programu.
– To pierwsza umowa o dofinansowanie z programu FEnIKS 2021–2027, którą jako CUPT zawarliśmy z miastem Gdańsk. Tym bardziej cieszy nas, że dotyczy ona tak strategicznej inwestycji – zaznaczyła Joanna Lech, dyrektor CUPT.
Kiedy powstanie linia?
Aktualnie trwa postępowanie przetargowe, które ma na celu wyłonienie wykonawcy projektu.
— Zakończenie postępowanie przetargowego planowane jest pod koniec grudnia 2025 r. — poinformowała w rozmowie z Pulsem Gdańska Joanna Bieganowska.
Podpisanie umowy z wykonawcą ma nastąpić w grudniu 2025 roku, a rozpoczęcie prac budowlanych w 2026. Zakończenie budowy i uruchomienie trasy jest planowane na 2029 rok.
Komentarze (0)