reklama

Starsze tramwaje zyskają klimatyzację. 2022 rokiem remontów w GAiT

Opublikowano:
Autor:

Starsze tramwaje zyskają klimatyzację. 2022 rokiem remontów w GAiT - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiKlimatyzacja w starszych tramwajach, remonty Bombardierów i Swingów, a także nowe autobusy elektryczne. Tak w skrócie przedstawiają się plany dotyczące inwestycji w tabor miejskiego przewoźnika na 2022 rok. Do tego dojdą inwestycje w tabor techniczny oraz we flotę pojazdów zabytkowych.
reklama

Pandemia koronawirusa spowodowała, że część planów dotyczących remontów tramwajów opóźniła się. W związku z tym w najbliższym czasie nastąpi kumulacja prac. Same plany są ciekawe i dotyczą zarówno starych tramwajów N8C, jak i całkiem młodych Swingów 120NaG i Bombardierów NGT6.

- Duże inwestycje w tabor poczyniliśmy w ostatnich latach. Do floty dołączyło 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo, i nie planujemy w tym roku zakupu kolejnych nowych tramwajów. Natomiast cały czas sukcesywnie modernizujemy posiadane pojazdy. W tym roku planujemy modernizację kolejnych 10 tramwajów N8C, dwóch tramwajów 114 Na oraz trzech tramwajów NGT6. Ponadto zamierzamy doposażyć w klimatyzację przedziały pasażerskie w 8 tramwajach N8C. Planujemy także przeprowadzenie napraw głównych 10 tramwajów Pesa Swing – informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.

reklama

Plany modernizacji tramwajów 114Na, NGT6 oaz Swingów spółka chciała pierwotnie zrealizować w ubiegłym roku.

- W 2021 roku zmodernizowanych zostało 6 tramwajów N8C. Planowaliśmy przeprowadzić modernizacje i naprawy główne większej liczby pojazdów, niestety plany pokrzyżowała nam pandemia. Głównym problemem związanym z sytuacją pandemiczną jest brak dostępności części do pojazdów, niezbędnych do prac. Prace te planujemy zrealizować w tym roku – dodaje Anna Dobrowolska.

Sporą ciekawostką jest plan montażu klimatyzacji w tramwajach N8C. Pierwotnie w 46 tramwajach, które przybyły z Dortmundu do Gdańska w latach 2007-2012 nie było klimatyzacji. W 2015 roku sprowadzono kolejną partię 16 takich tramwajów z Kassel, które przed przybyciem do Gdańska poddano modernizacji, podczas której dodano między innymi klimatyzację.  Obecnie tylko N8C z Dortmundu oraz dwa tramwaje 114Na i trzy NGT6 nie posiadają klimatyzacji.

reklama

Historyczna flota i zaplecze techniczne

Aby móc utrzymywać nowoczesne tramwaje w należytym stanie technicznym, potrzebne jest dobrze wyposażone zaplecze techniczne. W minionych latach zmodernizowano zajezdnię Wrzeszcz, wyposażając ją w sprzęt niezbędny do serwisowania nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych.

- Spółka planuje także m.in. zakup tramwaju technicznego, tokarki podtorowej oraz żurawia do tramwajów – informuje Anna  Dobrowolska.  

Plany GAiT przewidują także remont zabytkowego tramwaju Bergmann z 1927 roku. Jest to jeden z siedmiu zabytkowych tramwajów we flocie GAiT. Co więcej, jest to drugi najstarszy zachowany zabytek. Starszy od niego jest tylko tramwaj konny z 1873 roku, który jednak nie jest wykorzystywany do okazjonalnych przejazdów z pasażerami. Bergmannem ostatnio można było się przejechać podczas styczniowego finału WOŚP.

reklama

Ruszyły inwestycje w autobusy elektryczne

Zgodnie z zapowiedziami Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozpoczęły poszukiwania autobusów elektrycznych. Do zamówionych w ubiegłym roku trzech minibusów dołączy 18 standardowych oraz przegubowych pojazdów. Wkrótce pojawi się także zamówienie na ładowarki do nowych pojazdów.

- W tym roku planujemy także ogłoszenie przetargu na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która zlokalizowana będzie na zajezdni autobusowej. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane, oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej  w zależności od warunków atmosferycznych – mówi Anna Dobrowolska.

reklama

Trzy minibusy pojawią się już w tym roku i będą obsługiwały linię 100, która zostanie reaktywowana. Kolejnych 18 pojazdów pojawi się w ciągu 14 miesięcy od zawarcia umowy z wybranym dostawcą. Najprawdopodobniej ich dostawy przypadną zatem na 2023 rok.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama