Na pierwszy rzut oka mogą nie robić wrażenia. Są mniejsze niż klasyczne autobusy, ale to właśnie w nich drzemie przyszłość komunikacji miejskiej Gdańska. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostawę pięciu nowoczesnych midibusów elektrycznych. Te kompaktowe pojazdy mają zmienić sposób poruszania się po gdańskich osiedlach i wąskich uliczkach. Czym dokładnie będą się wyróżniać?
Nowa era na ulicach Gdańska: ciche, ekologiczne, wszechstronne
Zasilane wyłącznie energią elektryczną, midibusy mają długość od 8,5 do 9,5 metra. To nie tylko oszczędność przestrzeni, ale też realna odpowiedź na potrzeby mieszkańców dzielnic takich jak Śródmieście, Wzgórze Mickiewicza czy Kokoszki. To właśnie tam komunikacja wymaga elastycznych rozwiązań – i tam właśnie trafią nowe pojazdy.
– Midibusy idealnie sprawdzają się na krótkich trasach prowadzących z osiedli do węzłów przesiadkowych. Potrzebujemy ich więcej, by usprawnić transport i zwiększyć dostępność dla wszystkich – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności.
Nie tylko technologia – chodzi o ludzi
Te pojazdy nie są tylko środkiem transportu. To mobilne rozwiązania dostosowane do potrzeb różnych pasażerów – od osób z niepełnosprawnościami po rodziców z dziećmi. Będą miały platformy wjazdowe, ergonomiczne siedzenia, kamery 360 stopni, przyciski z alfabetem Braille’a i asystenta martwego pola. Co więcej, każdy z midibusów zostanie wyposażony w defibrylator AED – bezpieczeństwo pasażerów jest tu priorytetem.
Transport, który wpasuje się w przestrzeń
Wąskie uliczki to problem wielu dzielnic. Tradycyjne autobusy mają trudności z manewrowaniem, dlatego Gdańsk postawił na elastyczność. Nowe elektryczne midibusy będą mogły sprawnie poruszać się tam, gdzie większe pojazdy nie mają szans. A dzięki zasięgowi na poziomie co najmniej 250 km, będą w stanie obsługiwać całe linie przez cały dzień bez konieczności ładowania.
Inwestycja z zielonym wsparciem
Zakup pojazdów zostanie sfinansowany z pożyczki udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Zielona Transformacja Miast”. Projekt korzysta ze środków Krajowego Planu Odbudowy, co tylko podkreśla jego znaczenie na poziomie krajowym i unijnym.
Przetarg już otwarty. Co dalej?
Oferty można składać do 25 sierpnia 2025 roku. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 18 miesięcy na dostarczenie pojazdów. To oznacza, że już w 2027 roku mieszkańcy mogą spodziewać się pierwszych przejazdów nowymi midibusami.
Komentarze (0)