Problem nierozwiązany od lat
Niestety brak infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Jana z Kolna jest problemem, który towarzyszy osobom poruszającym się rowerem od lat. W ubiegłych latach do użytku oddano kilkusetmetrowy odcinek drogi rowerowej pod wyremontowanym biurowcem C200. Perspektywa ma nieco polepszyć się jeszcze w tym roku za sprawą uzupełnienia luki między wyżej wspomnianym biurowcem a Węzłem Kliniczna, przez który poprowadzone są drogi rowerowe.
Fragment drogi rowerowej pod biurowcem C200
Jaka jest dalsza perspektywa na "zroweryzowanie" Jana z Kolna?
Jeszcze kilka lat temu można było mówić o braku konieczności budowy infrastruktury rowerowej wzdłuż Jana z Kolna. W latach ubiegłych ta arteria była traktowanie zazwyczaj jako trasa przejazdowa, a nie konkretny cel podróży. Przez to niezbyt wiele osób na rowerach wybierało trasę biegnącą przez ul. Jana z Kolna.Dziś argument o braku konieczności budowy drogi rowerowej traci na sile za sprawą budowy nowych biurowców. Obecne warunki niezbyt zachęcają dojazdami rowerem do pracy w tym miejscu. Odwrotna sytuacja ma miejsce w Oliwie, gdzie przy okazji budowy ogromnych kompleksów biurowych powstała, albo została wyremontowana infrastruktura rowerowa. Dzięki temu możemy tam zaobserwować zatłoczone parkingi rowerowe.
Zapytaliśmy biuro prasowe UM w Gdańsku, czy miasto przewiduje konkretne działania mające na celu usprawnić ruch rowerowy na ul. Jana z Kolna.
- Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej, którą opracowuje prywatny przedsiębiorca w ramach umowy 16-tkowej. Po jej otrzymaniu DRMG będzie ogłaszało postępowanie na realizację ścieżki. Po stronie inwestora prywatnego jest wykonanie drogi rowerowej wraz z przejazdem przez torowisko tramwajowe i z sygnalizacją świetlną - mówiła Izabela Kozicka - Prus w rozmowie z portalem Puls Gdańska.
Jeszcze pod koniec tego roku w ramach Budżetu Obywatelskiego zostanie wybudowany wyżej wspomniany odcinek drogi rowerowej między ul. Twardą a biurowcem C200. Umowa "szesnastkowa" nakłada na inwestora obowiązek przebudowy okolicznego układu drogowego. Tak będzie w tym przypadku. Droga rowerowa zostanie wykonana między biurowcem C200, a przejazdem przez tory kolejowe. Na dalszym odcinku droga rowerowa będzie poprowadzona w jezdni.
Mapka sytuacyjna, strzałkami zaznaczono nowe przejazdy rowerowe, kolorem żółtym odcinek drogi rowerowej, który powstanie w ramach BO, czerwonym - istniejący odcinek, a pomarańczowym odcinek, który powstanie w ramach umowy 16-stkowej.
Rok temu sytuacja miała ulec poprawie
W zeszłym roku GZDiZ informował, że w planach jest wytyczenie drogi rowerowej w jezdni Jana z Kolna. Droga miałaby powstać od miejsca, gdzie jezdnia z jednego pasa ruchu przechodzi w dwa. Wyzwaniem związanym z takim rozwiązaniem jest stworzenie bezpiecznego przejazdu przez torowisko tramwajowe.Również o ten aspekt zapytaliśmy również biuro prasowe, odpowiedź jest następująca
- Poza tym do zadań inwestora prywatnego będzie należało przerobienie jednego pasa jezdni Jana z Kolna na dwukierunkową trasę rowerową. Dotyczy to odcinka drogi od okolic przystanku Stocznia, w kierunku węzła Kliniczna - dodaje Kozicka - Prus.
Do tematu będziemy powracać na łamach Pulsu Gdańska.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.