Kompleksowa zmiana mobilności w Gdyni
Projekt „Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni” to nie tylko budowa kolejnych dróg czy przystanków. To szeroko zakrojona strategia, która ma diametralnie poprawić komfort i bezpieczeństwo podróży po całym mieście – dla pieszych, rowerzystów oraz pasażerów komunikacji publicznej.
– To kompleks działań, który pozwoli mieszkańcom sprawniej i wygodniej poruszać się po Gdyni, niezależnie od środka transportu – podkreśla prezydent Aleksandra Kosiorek. – Projekt wpływa na wiele dzielnic, łącząc inwestycje infrastrukturalne z nowoczesnymi systemami zarządzania ruchem.
Co konkretnie powstanie?
Wśród największych zmian warto wymienić rozbudowę i modernizację trzech kluczowych węzłów przesiadkowych: Gdynia Główna, Chylonia oraz Chwarzno-Polanki.
- Węzeł Gdynia Główna przejdzie metamorfozę placu Konstytucji – z nową organizacją przystanków, lepszymi warunkami dla pieszych i rowerzystów oraz zielenią. Tunel pod ulicą Morską zyska windę i stanie się bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami.
- Chylonia zostanie wzbogacona o nowoczesną pętlę autobusową, parkingi, drogi rowerowe i buspasy oraz zadaszone stanowiska dla rowerów.
- W Chwarznie-Polankach już funkcjonuje parking typu „park & ride” z miejscami dla samochodów i rowerów, a na tym nie koniec – będą dalsze udogodnienia.
Inteligentne technologie zmieniają Gdynię
Nie tylko infrastruktura liniowa jest w centrum uwagi. Projekt wprowadza zaawansowane rozwiązania cyfrowe i systemy inteligentnego zarządzania ruchem. Miejskie Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym zintegrowało sterowanie ruchem (system TRISTAR) z monitoringiem miejskim, a także nowoczesnymi tablicami informacji pasażerskiej na 59 przystankach.
Unikalnym rozwiązaniem będzie automatyczna detekcja pieszych i rowerzystów oraz system wykrywania nieuprawnionych pojazdów na buspasach, co zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Buspasy i ścieżki rowerowe na szeroką skalę
W ramach projektu powstaną nowe buspasy na kluczowych ulicach miasta, takich jak ul. Wielkopolska, płk. Dąbka, Chwarznieńska czy obwodnica Witomina. Zostaną one wyposażone w kontrbuspasy oraz nowoczesne systemy sygnalizacji świetlnej, które priorytetowo traktują komunikację zbiorową. Równocześnie rozbudowane zostaną sieci dróg rowerowych oraz bezpieczne przejścia dla pieszych, które łączą różne części miasta i zachęcają do korzystania z ekologicznych środków transportu.
Wszystkie inwestycje wpisują się w politykę zrównoważonego rozwoju, stawiając na promowanie ekologicznych i mniej uciążliwych dla środowiska form transportu. Dzięki temu Gdynia nie tylko usprawni komunikację, ale także zmniejszy emisję spalin i poprawi jakość życia mieszkańców.
Terminy realizacji i dalsze plany
Część inwestycji już została zakończona – w tym węzeł Chwarzno-Polanki i modernizacja tunelu pod ul. Morską. Pozostałe prace będą prowadzone etapami w najbliższych latach, łącząc różne dzielnice w jeden spójny system transportowy.
Symboliczne podpisanie umowy na dofinansowanie odbyło się 11 sierpnia w Rumi, która podobnie jak Gdynia, korzysta z programu FEnIKS. To przykład regionalnej współpracy na rzecz nowoczesnej i przyjaznej mieszkańcom mobilności.
Co to oznacza dla mieszkańców?
Dzięki temu ogromnemu projektowi codzienne podróże w Gdyni staną się bardziej komfortowe, bezpieczne i ekologiczne. Piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej odczują realną poprawę jakości życia – mniej korków, krótsze czasy przejazdu i lepszą dostępność usług.
To szansa na nowoczesne, zrównoważone miasto, które krok po kroku staje się wzorem dla innych polskich aglomeracji.
Komentarze (0)