Największy pakiet od czasów Euro 2012
Podczas konferencji prasowej prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz jej zastępca Piotr Grzelak zaprezentowali szczegóły planu inwestycyjnego dla Śródmieścia.
– Będziemy wchodzić w największy pakiet inwestycyjny w Śródmieściu Gdańska od czasów przygotowań do Euro 2012 – podkreślił Piotr Grzelak. – To będzie dotyczyć zarówno węzła Hucisko, ul. 3 Maja, skrzyżowania z Nowymi Ogrodami, Podwala Przedmiejskiego, mostu nad Starą Motławą, jak i estakady Okopowej.
Prezydent miasta nie ukrywa, że skala inwestycji może budzić obawy wśród mieszkańców.
– Proszę państwa, to trochę jak remont domu. Czasem trzeba się z tym zmierzyć. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to trudny czas. Ale jeżeli nie podejmiemy się tych inwestycji, za chwilę okaże się, że nie mamy przejezdnych torów czy bezpiecznych konstrukcji mostowych.
Co dokładnie zostanie wyremontowane
Lista inwestycji obejmuje najważniejsze punkty Śródmieścia:
- modernizację Huciska i ul. 3 Maja wraz ze skrzyżowaniem Nowe Ogrody
- remont Podwala Przedmiejskiego z torami, siecią trakcyjną, peronami i odwodnieniem
- most nad Starą Motławą na Podwalu Przedmiejskim
- estakadę Okopową i tramwajową infrastrukturę pod estakadą
- most Popielny przy ul. Toruńskiej
– Już za chwilę ogłosimy postępowanie na przebudowę skrzyżowania Nowe Ogrody i Trzeciego Maja w zakresie trakcji i torów, ale także na przebudowę wiaduktu Hucisko. Dzisiaj jesteśmy w trakcie przebudowy Mostu Siennickiego i chcemy wykorzystać te dwa lata, kiedy on będzie remontowany, na wykonanie innych prac, które w jego cieniu będą trwały. – wyjaśniała Aleksandra Dulkiewicz.
– Most Popielny planujemy zakończyć do końca tego roku. Most nad Starą Motławą to zadanie na kolejne lata. A estakada Okopowa wymaga natychmiastowej modernizacji, bo to newralgiczny punkt komunikacyjny całego miasta. – dodawał Piotr Grzelak.
Harmonogram i utrudnienia
Dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych, Małgorzata Polan, przedstawiła szczegółowy kalendarz robót.
– Jeszcze w tym roku ogłosimy dwa postępowania. We wrześniu przetarg na modernizację sieci trakcyjnej i torowisko na węźle Hucisko, a w październiku na modernizację torowiska i trakcji w Podwalu Przedmiejskim oraz przebudowę mostu na Starą Motławę. W 2026 roku w pierwszym kwartale rozpoczniemy prace remontowe na estakadzie ulicy Okopowej. W tym samym czasie ruszą też roboty związane z modernizacją sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu 3 Maja – Nowe Ogrody oraz wymiana dylatacji na wiadukcie nad linią PKP.
Najtrudniejszy dla mieszkańców czas przypadnie na lato 2026 roku.
– To będzie bardzo intensywny okres. W wakacje 2026 roku będziemy prowadzić roboty w newralgicznych miejscach. Fragmenty torowisk zostaną wyłączone z ruchu, tramwaje nie będą mogły kursować normalnie. Będziemy organizować ruch wahadłowy i część prac prowadzić nocą, od godziny 23 do 5, żeby ograniczyć utrudnienia w ciągu dnia. – tłumaczył Piotr Grzelak.
Wiceprezydent zapowiedział, że miasto wykorzysta nowoczesne technologie.
– Zastosujemy prefabrykację torowisk. To pozwoli skrócić zamknięcia do siedmiu, maksymalnie dziesięciu dni. Dzięki temu nie będzie kilkumiesięcznych blokad, które wszyscy znamy z poprzednich remontów. Lepiej znieść większe utrudnienia przez kilka miesięcy niż rozciągać je na wiele lat.
Ile to wszystko będzie kosztować
Cały pakiet dla Śródmieścia to wydatek około 130 milionów złotych.
– Most Siennicki kosztuje około 42 milionów złotych. Pozostałe zadania także są kosztowne, ale obecny rynek działa na korzyść miasta. Często dostajemy oferty poniżej kosztorysów, co oznacza, że możemy więcej zrobić za te same pieniądze. – mówiła prezydent Dulkiewicz.
Głos radnych
Podczas konferencji swoje stanowisko przedstawili również radni.
– To bardzo ambitny i skoordynowany plan. W odróżnieniu od wcześniejszych lat, gdy remonty były rozproszone i chaotyczne, teraz mamy jasny harmonogram i poważne podejście. – powiedziała Czesława Śpiewak-
– Dla mnie te prace to trochę jak remont kuchni. Trudny, wymagający, często paraliżuje życie codzienne, ale jeśli się go nie zrobi, to po prostu nie da się normalnie funkcjonować. Lepiej zrobić to teraz, niż odwlekać. – dodała Katarzyna Czerniewska z klubu Wszystko Dla Gdańska.
Dlaczego teraz?
Władze miasta tłumaczyły, że decyzja o rozpoczęciu pakietu właśnie teraz wynika z kilku czynników.
– Wykorzystujemy moment, w którym Most Siennicki jest w remoncie. To oznacza, że i tak mamy w tej części miasta ograniczenia. Lepiej w tym samym czasie przeprowadzić inne konieczne inwestycje, zamiast rozciągać je na wiele lat. – wyjaśniał Piotr Grzelak.
Radni dodali również, że zmieniła się sytuacja finansowa miasta.
– Przez lata Gdańsk tracił dochody z PIT i musieliśmy odkładać inwestycje. Teraz możemy je nadrabiać. – podkreślili przedstawiciele KO.
Śródmieście pod znakiem remontów
Władze miasta nie mają wątpliwości, że najbliższe lata będą trudne.
– Chcemy ten trudny okres przejść raz, a dobrze. W 2026 roku będzie trudno, ale od 2027 roku mieszkańcy odczują wyraźną poprawę. Tramwaje będą jeździły szybciej, ciszej i bezpieczniej, a mosty i estakady posłużą kolejnym pokoleniom. To inwestycja, która zmieni oblicze centrum Gdańska na dekady. – podkreślił Piotr Grzelak.
Komentarze (0)