10 lat zmian na ulicach Trójmiasta. Co naprawdę steruje ruchem w mieście

Opublikowano:
Autor:

10 lat zmian na ulicach Trójmiasta. Co naprawdę steruje ruchem w mieście - Zdjęcie główne
Autor: Piotr Wittman/www.gdansk.pl

reklama
Udostępnij na:
Facebook
TransportTrójmiasto od dziesięciu lat korzysta z systemu, który steruje ruchem ulicznym. Jego działanie jest złożone, a wpływ na codzienne przejazdy kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej nie zawsze jest oczywisty.
reklama

Zintegrowany system ruchu ulicznego w Trójmieście ma już 10 lat. Choć dziś wydaje się naturalnym elementem miejskiej infrastruktury, jego początki sięgają dekad wstecz, a sam system działa znacznie bardziej skomplikowanie, niż mogłoby się wydawać.

Początki myślenia o inteligentnym ruchu

Historia systemu sięga lat 80. XX wieku, kiedy to po raz pierwszy pojawiła się idea wspólnego zarządzania ruchem w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Jak wspomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ, wówczas brakowało zaangażowania władz miast, przez co projekt nie mógł się rozwinąć.

reklama

Dopiero w latach 90. Politechnika Gdańska opracowała wstępną koncepcję dla trzech miast, co wielu ekspertów uważa za początek faktycznych prac nad systemem. Pełna dokumentacja powstała w 2007 roku, a realizacja inwestycji trwała od 2012 do 2015 roku, obejmując budowę infrastruktury w całym Trójmieście.

Skala inwestycji

Projekt TRISTAR był jednym z największych inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Jego realizacja wymagała:

reklama

  • 496 km kabli i 148 km światłowodów
  • 134 km kanalizacji technicznej
  • 394 masztów sygnalizacyjnych i 2226 nowych sygnalizatorów
  • 35 kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle
  • 85 tablic informacji drogowej

Do systemu podłączono obecnie 124 z ponad 260 skrzyżowań w Trójmieście. Część z nich wyposażono w priorytet dla komunikacji miejskiej, co ma istotny wpływ na płynność przejazdu tramwajów i autobusów.

reklama

Jak system działa w praktyce

TRISTAR nie likwiduje automatycznie korków ani nie gwarantuje idealnej płynności ruchu. System działa w oparciu o analizę natężenia ruchu, elastyczne sterowanie sygnalizacją oraz nadawanie priorytetów dla transportu publicznego w wybranych lokalizacjach. Decyzje o wydłużaniu zielonego światła lub nadawaniu pierwszeństwa tramwajom i autobusom podejmują operatorzy centrum, na podstawie ustalonych parametrów i algorytmów systemu.

Mateusz Władyka, kierujący Działem Sterowania Ruchem w GZDiZ, podkreśla, że TRISTAR jest przede wszystkim narzędziem dla analityków i inżynierów ruchu, a jego „inteligencja” zależy od ustawień przygotowanych przez ludzi. W ostatnich latach wprowadzono też zmiany mające poprawić obsługę pieszych, takie jak przejścia jednoetapowe, jednak system nadal nie eliminuje wszystkich problemów komunikacyjnych w mieście.

reklama

Priorytety i efekty w wybranych lokalizacjach

Jednym z najlepiej opisanych przykładów działania TRISTAR-a jest rejon Huciska w Gdańsku, gdzie system odpowiada za sygnalizację i priorytety dla tramwajów. Po wprowadzeniu korekt algorytmów kilkunastominutowe opóźnienia praktycznie zniknęły, co poprawiło punktualność i płynność przejazdu transportu publicznego.

Eksperci podkreślają, że system pozwala na dynamiczne zarządzanie ruchem, reagowanie na nagłe zdarzenia oraz dostosowanie sygnalizacji do zmieniających się warunków, choć nie jest w stanie całkowicie wyeliminować korków w mieście.

System, który ewoluuje razem z miastem

TRISTAR jest stale rozwijany i dostosowywany do nowych wymogów polityki transportowej Trójmiasta. W ostatnich latach miasto przeszło transformację – od priorytetu dla samochodów po rosnące znaczenie transportu zbiorowego, rowerowego i pieszych. System wspiera te zmiany, adaptując sterowanie sygnalizacją i priorytety dla komunikacji publicznej.

Rozwiń

Jest to żywy system, którego skuteczność zależy od monitorowania, analiz i decyzji podejmowanych w centrum sterowania ruchem. Choć bywa krytykowany i nie działa „magicznie”, pozostaje kluczowym narzędziem w zarządzaniu miejskim ruchem i priorytetami transportowymi.

SONDA

Od 10 lat w Trójmieście działa system sterujący ruchem. Jak oceniasz zmiany na ulicach w tym czasie?

Zagłosowało 0 osób
Zagłosuj
Głosy można oddawać od 12.12.2025 od godz 13:46
Aby móc wziąć udział w głosowaniu, należy być zarejestrowanym i zalogowanym na naszym serwisie
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo