Pierwsze punkty obsługi mieszkańców w galeriach handlowych pojawiły się w Rzeszowie. Była to odpowiedź na uwagi mieszkańców i wyniki badań ankietowych.
- Na pytanie o propozycję zmian w pracy Urzędu Miasta Rzeszowa 32% mieszkańców wskazało na wydłużenie godzin pracy urzędu, kolejno 20% na skrócenie czasu na załatwienie sprawy, blisko 10% na utworzenie miejsc parkingowych, czy wyposażenie w windy – tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy Prezydenta Rzeszowa.
Obecnie w Rzeszowie działają cztery punkty obsługi mieszkańców zlokalizowane w największych galeriach handlowych na terenie miasta. Wszystkie punkty czynne są sześć dni w tygodniu w godzinach 10.00 – 18.00. Można w nich załatwić podstawowe sprawy m.in. wymianę dowodu osobistego lub prawa jazdy, rejestrację pojazdu czy meldunek na pobyt stały lub czasowy.
- Z prowadzonych statystyk wynika, że mieszkańcy wolą dokonać wszelkich formalności związanych np. z wydaniem dowodu osobistego czy rejestracją pojazdu w punktach obsługi zlokalizowanych w galeriach handlowych – mówi Maciej Chłodnicki.
Jak wymienia urzędnik, w czerwcu tego roku cztery punkty zlokalizowane w galeriach obsłużyły 45% wniosków o wydanie lub wymianę dowodu osobistego oraz około 33% spraw związanych z rejestracją pojazdów.
Również w krakowski magistrat zdecydował się na uruchomienie punktów w galeriach handlowych. W stolicy Małopolski zdecydowano się na podobny zakres obsługi jak w Rzeszowie. Jak mówi nam Biuro Prasowe Urzędu Miasta, klienci chwalą sobie obsługę w POM-ach z dwóch powodów: dostępność miejsc parkingowych i możliwość zrobienia zakupów w czasie oczekiwania na załatwienie sprawy.
- Jeśli chodzi o Wydział Spraw Administracyjnych w POM-ach nie można załatwić każdej sprawy urzędowej. Spośród katalogu usług wybrano te, z których mieszkańcy korzystają najczęściej. Co do zasady obsługa ww. spraw wygląda podobnie. Z uwagi na pandemię oraz zmiany ustawowe ograniczono katalog załatwianych spraw – mówi Emilia Król z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Krakowa.
W ostatnim czasie na uruchomienie pierwszego punktu tego typu zdecydowały się władze Gdyni. W punkcie działającym od wczoraj w Centrum Handlowym Riviera do dyspozycji mieszkańców przygotowano 18 stanowisk.
Punkt Urzędu Miejskiego w Grudziądzu zlokalizowany jest w galerii Alfa. /Fot. UM Grudziądz
Gdańsk nie planuje takich punktów
W Gdańsku oprócz głównego budynku Urzędu Miejskiego, obsługa klientów odbywa się również w Zespołach Obsługi Mieszkańców. Pierwszy taki punkt pojawił się w 2000 roku. Pomysł uruchomienia oddziałów magistratu w centrach handlowych był analizowany, ale został w przeszłości odrzucony.
- Niejednokrotnie na przestrzeni lat, kiedy już istniały Zespoły Obsługi Mieszkańców, analizowaliśmy możliwość uruchomienia takich oddziałów w centrach handlowych – mówi Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Gdańsku. – W przypadku takiego rozwiązania, nie do końca mielibyśmy pewność tego, jak dana galeria będzie funkcjonowała za kilka lat oraz czy uda nam się spełnić wszystkie wymagania związane z przestrzenią takiego punktu. Musimy pamiętać, że dla jednej usługi potrzebujemy czasami kilku, a nawet kilkunastu stanowisk.
Jak podkreśla Tomasz Filipowicz, wizyta w tradycyjnym Zespole Obsługi Mieszkańców daje też mieszkańcom większe poczucie bezpieczeństwa. Osoba odwiedzająca taki punkt ma między innymi odpowiedni komfort oczekiwania oraz zapewnione dedykowane miejsce, gdzie może spokojnie uzupełnić dokumenty lub urzędowe druki.
- Przyjście do punktu administracji publicznej, gdzie załatwia się tylko sprawy urzędowe, daje poczucie pewności realizacji usługi – tłumaczy dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich.
W sobotę dowodu nie odbierzesz
Dużą zaletą punktów zlokalizowanych w galeriach handlowych są godziny otwarcia. Punkty te obsługują mieszkańców zazwyczaj sześć dni w tygodniu w godzinach 10.00 – 18.00. Gdańskie Zespoły Obsługi Mieszkańców są czynne jedynie od poniedziałku do piątku. Trzy dni w tygodniu punkty są czynne w godzinach 8.00 – 16.00, w środy punkty są czynne od 8.00 do 17.00, zaś w piątki urzędnicy kończą obsługę mieszkańców już o godzinie 15.00.Jak przekonuje gdański Urząd Miejski, wydłużone godziny pracy Zespołów Obsługi Mieszkańców lub uruchomienie ich w soboty, wiązałoby się z koniecznością zwiększenia obsady lub podzieleniem obecnych pracowników na dwie zmiany.
- Prawo pracy nakłada na nas obowiązek zapewnienia minimum 11 godzin przerwy dobowej oraz 35 godzin przerwy tygodniowej. W związku z tym, nie mogłoby dojść do sytuacji w której pracownik kończyłby pracę późno wieczorem w sobotę, a następnie zaczynał pracę w poniedziałek rano. Zabrakłoby wymaganych 35 godzin przerwy – tłumaczy dyrektor WSO.
Jednak to nie kwestie kadrowe, a dane statystyczne są dla Urzędu Miejskiego podstawą do zachowania obecnych godzin pracy Zespołów Obsługi Mieszkańców.
- Staramy się robić na bieżąco analizy, kiedy jest największe zainteresowanie mieszkańców wizytą w urzędzie. Wynika z nich, że w praktyce są to godziny poranne - wyjaśnia Filipowicz. – Jeszcze kilka lat temu wszystkie punkty mieliśmy czynne do godziny 17.00, a w środy do 18.00. Było wówczas tak, że od 17.00 do 18.00 przychodziło bardzo mało osób mimo tego, że informowaliśmy i zachęcaliśmy mieszkańców aby przychodzili i załatwiali sprawy urzędowe również w tych godzinach.
Jednocześnie miejscy urzędnicy zachęcają do załatwiania spraw urzędowych przez internet.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.