Pociągi SKM do Nowego Portu uruchomiono szybciej niż znaną dziś wszystkim linię do Spotu i Gdyni. Pierwszy pociąg SKM z Gdańska Gł. do Nowego Portu wyruszył już 2 stycznia 1951 roku punktualnie o godzinie 11:00. Regularne kursy uruchomiono jednak dopiero od 4 marca 1951 roku. Początkowo linię obsługiwało siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EW90, zwanych potocznie modrakami. Były żółto-niebieskie jednostki, odzyskane w ramach reparacji wojennych z systemu berlińskiej S-Bahn, czyli odpowiednika naszej SKM.
Poniemiecki tabor kursował na linii do Nowego Portu kursował aż do 30 września 1973 roku. 1 października podwyższono napięcie w sieci z 800V do 3000V prądu stałego, co wiązało się z koniecznością wycofania składów berlińskich, niedostosowanych do wyższego napięcia. Na tory wyjechały będące do dziś podstawą taboru SKM jednostki serii EN57 oraz pomarańczowe składy EW58. Eksploatację tych drugich, znanych także z barw żółto – czerwonych, SKM zakończyła ostatecznie w 2011 roku. Nowy tabor wjechał na linię nowoporcką szybciej niż na odcinek Gdańsk Gł. – Gdynia Stocznia. Tam zmiana napięcia nastąpiła bowiem dopiero ponad 3 lata później - w grudniu 1976 roku.
Niższe znaczenie po 1989 roku
Niestety, czas transformacji ustrojowej i kryzys gospodarczy stopniowo osłabiały znaczenie linii do Nowego Portu. Wzdłuż trasy ubywało zakładów pracy, a stan samej linii ulegał stopniowej degradacji, przez co pociągi jeździły coraz wolniej. Konkurencja jadących wgłąb dzielnicy i częściej kursujących tramwajów dodatkowo osłabiała pozycję SKMki. Rozkład jazdy zakładał kursowanie coraz mniejszej liczby pociągów. Jeszcze w 1998 roku po linii kursowało 28 par pociągów Gdańsk Gł. - Gdańsk Nowy Port - Gdańsk Gł. W 2001 roku było to już tylko 18 par pociągów.Od 14 grudnia 2002 roku pociągi przestały docierać do stacji Gdańsk Nowy Port, a ich kursy od tego momentu kończyły się na stacji Gdańsk Brzeźno. Powodem tej decyzji był niestrzeżony przejazd przez torowisko na skrzyżowaniu ulic Oliwskiej i Przemysłowej. Jednak kursy do Brzeźna również w niedługim czasie zlikwidowano. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Dawny peron SKM Gdańsk Brzeźno. Tor przy peronie został niedawno rozebrany
Komentarze (0)