reklama

69 lat temu ruszyły regularne SKMki do Nowego Portu

Opublikowano:
Autor:

69 lat temu ruszyły regularne SKMki do Nowego Portu - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Historia Dziś już coraz mniej osób pamięta, że z centrum Gdańska do Nowego Portu można było kiedyś dostać się nie tylko tramwajem, ale także kolejką SKM. Właśnie mija 69 lat od uruchomienia pierwszych regularnych kursów kolejki. Niestety, SKMka do Nowego Portu nie dociera już od kilkunastu lat i coraz mniej obiektów przypomina nam, że kiedykolwiek tam kursowała.
reklama

Pociągi SKM do Nowego Portu uruchomiono szybciej niż znaną dziś wszystkim linię do Spotu i Gdyni. Pierwszy pociąg SKM z Gdańska Gł. do Nowego Portu wyruszył już 2 stycznia 1951 roku punktualnie o godzinie 11:00. Regularne kursy uruchomiono jednak dopiero od 4 marca 1951 roku. Początkowo linię obsługiwało siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EW90, zwanych potocznie modrakami. Były żółto-niebieskie jednostki, odzyskane w ramach reparacji wojennych z systemu berlińskiej S-Bahn, czyli odpowiednika naszej SKM.

Poniemiecki tabor kursował na linii do Nowego Portu kursował aż do 30 września 1973 roku. 1 października podwyższono napięcie w sieci z 800V do 3000V prądu stałego, co wiązało się z koniecznością wycofania składów berlińskich, niedostosowanych do wyższego napięcia. Na tory wyjechały będące do dziś podstawą taboru SKM jednostki serii EN57 oraz pomarańczowe składy EW58. Eksploatację tych drugich, znanych także z barw żółto – czerwonych, SKM zakończyła ostatecznie w 2011 roku. Nowy tabor wjechał na linię nowoporcką szybciej niż na odcinek Gdańsk Gł. – Gdynia Stocznia. Tam zmiana napięcia nastąpiła bowiem dopiero ponad 3 lata później  - w grudniu 1976 roku.

Niższe znaczenie po 1989 roku

Niestety, czas transformacji ustrojowej i kryzys gospodarczy stopniowo osłabiały znaczenie linii do Nowego Portu. Wzdłuż trasy ubywało zakładów pracy, a stan samej linii ulegał stopniowej degradacji, przez co pociągi jeździły coraz wolniej. Konkurencja jadących wgłąb dzielnicy i częściej kursujących tramwajów dodatkowo osłabiała pozycję SKMki. Rozkład jazdy zakładał kursowanie coraz mniejszej liczby pociągów. Jeszcze w 1998 roku po linii kursowało 28 par pociągów Gdańsk Gł. - Gdańsk Nowy Port - Gdańsk Gł. W 2001 roku było to już tylko 18 par pociągów.

Od 14 grudnia 2002 roku pociągi przestały docierać do stacji Gdańsk Nowy Port, a ich kursy od tego momentu kończyły się na stacji Gdańsk Brzeźno. Powodem tej decyzji był niestrzeżony przejazd przez torowisko na skrzyżowaniu ulic Oliwskiej i Przemysłowej. Jednak kursy do Brzeźna również w niedługim czasie zlikwidowano. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.


Dawny peron SKM Gdańsk Brzeźno. Tor przy peronie został niedawno rozebrany

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama