reklama

Powstanie nowy falochron za 50 milionów złotych

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Konrad Kędzior, Miasto Puck,

Powstanie nowy falochron za 50 milionów złotych - Zdjęcie główne

foto Konrad Kędzior, Miasto Puck,

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

InwestycjeW porcie rybackim w Pucku powstanie nowy falochron osłonowy o długości 427 metrów. Inwestycja, warta około 50 mln zł, w całości finansowana z budżetu państwa, poprawi bezpieczeństwo żeglugi, rybołówstwa i turystyki.
reklama

Nowa inwestycja dla bezpieczeństwa

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z firmą STRABAG na budowę nowego falochronu w porcie rybackim Puck. Zadanie obejmuje nie tylko samo zabezpieczenie portu, ale również kompleksową modernizację infrastruktury, która ma zapewnić rybakom i żeglarzom wygodniejsze oraz bezpieczniejsze warunki pracy.

Głównym celem tego projektu jest osłona portu. Nowy falochron pod względem konstrukcyjnym, technicznym i środowiskowym będzie kompatybilny z otwartą w 2023 roku mariną. Obecnie oba baseny portowe – rybacki i żeglarski są tylko częściowo osłonięte od falowania. Istniejący, pływający falochron wyspowy w niewielkim stopniu zabezpiecza port przed wiatrami zachodnimi. Natomiast nowy falochron da taką ochronę, zarówno od zachodu jak i północy, a także przed lodem. Nasze działania mają na celu także poprawę bezpieczeństwa i komfortu pracy rybaków, stąd oprócz samego falochronu budujemy również nabrzeże, slip do wodowania jednostek oraz pirs pod bramownicę portową. Powstanie także plac manewrowy, na którym zlokalizowana będzie taca pod ruszt do suszenia sieci i taca do mycia kadłubów jednostek rybackich - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

reklama

Zakres prac i elementy techniczne

Falochron będzie miał długość 427,2 m i chronić będzie dwa baseny portowe – rybacki i żeglarski – przed falami oraz naporem lodu. Konstrukcja będzie mieszana: część nabrzeżowa zakończona parapetem zostanie uzupełniona kamiennymi umocnieniami.
Projekt zakłada również powstanie nabrzeża południowego o długości ponad 100 m, pirsu, kierownicy wejściowej, toru podejściowego z oznakowaniem, slipu do wodowania jednostek oraz placów technicznych do obsługi kutrów i sprzętu rybackiego.

Kompatybilność z mariną i doświadczenie wykonawcy

Inwestycja została zaprojektowana w taki sposób, by współgrała z mariną otwartą w 2023 roku. 
Za realizację odpowiada firma STRABAG, mająca bogate doświadczenie w budownictwie hydrotechnicznym. Spółka zrealizowała już projekty w Gdańsku, Gdyni, Łebie czy Świnoujściu, dzięki czemu inwestorzy podkreślają, że port w Pucku jest w dobrych rękach.

reklama

Prace budowlane i ochrona środowiska

Rozpoczęcie robót zaplanowano na wrzesień. W ich ramach przewidziano m.in. prace czerpalne, przy czym 70% pozyskanego materiału zostanie wykorzystane do wzmocnienia brzegu. Ważnym elementem jest dostosowanie harmonogramu do sezonu turystycznego - od 15 czerwca do 15 sierpnia prace refulacyjne będą wstrzymane, aby nie zakłócać letniego wypoczynku mieszkańców i gości.
Dodatkowo inwestor przewidział monitoring geodezyjny, przyrodniczy i archeologiczny. Dno zostanie zbadane także pod kątem obecności obiektów ferromagnetycznych, co pozwoli zminimalizować ryzyko natrafienia na niewybuchy z okresu wojny.

reklama

Finansowanie i harmonogram

Budowa falochronu i infrastruktury to koszt około 50 mln zł. Całość zostanie pokryta z budżetu państwa. Umowa przewiduje czas realizacji do 36 miesięcy, ale prace powinny zakończyć się w 2027 roku.

Znaczenie dla Pucka i regionu

Falochron to nie tylko inwestycja w bezpieczeństwo. To również szansa na rozwój lokalnego rybołówstwa, żeglarstwa i turystyki. Dzięki niej port w Pucku ma stać się nowoczesnym, funkcjonalnym i przyjaznym miejscem dla różnych grup użytkowników.
Podczas podpisania umowy obecni byli przedstawiciele rządu, samorządów oraz lokalnej społeczności. Wiceminister Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że 105 lat temu w porcie w Pucku odbyły się symboliczne zaślubiny Polski z morzem.

reklama

To wtedy rozpoczął się rozwój gospodarki morskiej, który to rozwój dzisiaj kontynuujemy, realizując takie inwestycje jak ta. To jest niezwykle istotne z punktu widzenia działalności mniejszych regionalnych portów i to pokazuje jasno, że w te mniejsze regionalne porty inwestujemy duże pieniądze - dodał 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo