Nowa inwestycja dla bezpieczeństwa
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z firmą STRABAG na budowę nowego falochronu w porcie rybackim Puck. Zadanie obejmuje nie tylko samo zabezpieczenie portu, ale również kompleksową modernizację infrastruktury, która ma zapewnić rybakom i żeglarzom wygodniejsze oraz bezpieczniejsze warunki pracy.
Głównym celem tego projektu jest osłona portu. Nowy falochron pod względem konstrukcyjnym, technicznym i środowiskowym będzie kompatybilny z otwartą w 2023 roku mariną. Obecnie oba baseny portowe – rybacki i żeglarski są tylko częściowo osłonięte od falowania. Istniejący, pływający falochron wyspowy w niewielkim stopniu zabezpiecza port przed wiatrami zachodnimi. Natomiast nowy falochron da taką ochronę, zarówno od zachodu jak i północy, a także przed lodem. Nasze działania mają na celu także poprawę bezpieczeństwa i komfortu pracy rybaków, stąd oprócz samego falochronu budujemy również nabrzeże, slip do wodowania jednostek oraz pirs pod bramownicę portową. Powstanie także plac manewrowy, na którym zlokalizowana będzie taca pod ruszt do suszenia sieci i taca do mycia kadłubów jednostek rybackich - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zakres prac i elementy techniczne
Falochron będzie miał długość 427,2 m i chronić będzie dwa baseny portowe – rybacki i żeglarski – przed falami oraz naporem lodu. Konstrukcja będzie mieszana: część nabrzeżowa zakończona parapetem zostanie uzupełniona kamiennymi umocnieniami.
Projekt zakłada również powstanie nabrzeża południowego o długości ponad 100 m, pirsu, kierownicy wejściowej, toru podejściowego z oznakowaniem, slipu do wodowania jednostek oraz placów technicznych do obsługi kutrów i sprzętu rybackiego.
Kompatybilność z mariną i doświadczenie wykonawcy
Inwestycja została zaprojektowana w taki sposób, by współgrała z mariną otwartą w 2023 roku.
Za realizację odpowiada firma STRABAG, mająca bogate doświadczenie w budownictwie hydrotechnicznym. Spółka zrealizowała już projekty w Gdańsku, Gdyni, Łebie czy Świnoujściu, dzięki czemu inwestorzy podkreślają, że port w Pucku jest w dobrych rękach.
Prace budowlane i ochrona środowiska
Rozpoczęcie robót zaplanowano na wrzesień. W ich ramach przewidziano m.in. prace czerpalne, przy czym 70% pozyskanego materiału zostanie wykorzystane do wzmocnienia brzegu. Ważnym elementem jest dostosowanie harmonogramu do sezonu turystycznego - od 15 czerwca do 15 sierpnia prace refulacyjne będą wstrzymane, aby nie zakłócać letniego wypoczynku mieszkańców i gości.
Dodatkowo inwestor przewidział monitoring geodezyjny, przyrodniczy i archeologiczny. Dno zostanie zbadane także pod kątem obecności obiektów ferromagnetycznych, co pozwoli zminimalizować ryzyko natrafienia na niewybuchy z okresu wojny.
Finansowanie i harmonogram
Budowa falochronu i infrastruktury to koszt około 50 mln zł. Całość zostanie pokryta z budżetu państwa. Umowa przewiduje czas realizacji do 36 miesięcy, ale prace powinny zakończyć się w 2027 roku.
Znaczenie dla Pucka i regionu
Falochron to nie tylko inwestycja w bezpieczeństwo. To również szansa na rozwój lokalnego rybołówstwa, żeglarstwa i turystyki. Dzięki niej port w Pucku ma stać się nowoczesnym, funkcjonalnym i przyjaznym miejscem dla różnych grup użytkowników.
Podczas podpisania umowy obecni byli przedstawiciele rządu, samorządów oraz lokalnej społeczności. Wiceminister Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że 105 lat temu w porcie w Pucku odbyły się symboliczne zaślubiny Polski z morzem.
To wtedy rozpoczął się rozwój gospodarki morskiej, który to rozwój dzisiaj kontynuujemy, realizując takie inwestycje jak ta. To jest niezwykle istotne z punktu widzenia działalności mniejszych regionalnych portów i to pokazuje jasno, że w te mniejsze regionalne porty inwestujemy duże pieniądze - dodał
Komentarze (0)