12 grudnia w Porcie Gdańsk oficjalnie zakończono rozbudowę Nabrzeża Bytomskiego. To jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat w Porcie Wewnętrznym, która znacząco zwiększa jego możliwości operacyjne i wzmacnia pozycję Gdańska w europejskiej sieci transportowej TEN-T. Projekt został dofinansowany ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF2.
Całe przedsięwzięcie, realizowane pod nazwą „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, wykonała firma PORR S.A. Choć zgodnie z umową podpisaną w marcu 2024 roku zakończenie prac planowano na luty 2026 roku, inwestycję oddano do użytku niemal trzy miesiące wcześniej. Jej wartość wyniosła około 43 mln zł.
Podczas uroczystości podsumowującej realizację projektu głos zabrał Jacek Karnowski, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, zwracając uwagę na skuteczność portów morskich w pozyskiwaniu funduszy europejskich.
– Gratulacje dla Ministerstwa Infrastruktury, bo porty morskie potrafią skutecznie korzystać z tych środków. W ostatnich 10 latach Port Gdańsk pozyskał ponad miliard złotych z programów krajowych i kolejny miliard z instrumentu CEF. Wczoraj, będąc na Wybrzeżu z wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem, usłyszałem od niego: „u was naprawdę dzieją się inwestycje”. I to prawda – mówił Jacek Karnowski.
Dzięki przebudowie Nabrzeże Bytomskie zyskało charakter nowoczesnego, wielofunkcyjnego obiektu przeładunkowego. Przed inwestycją mogły tu cumować jedynie jednostki o ograniczonych parametrach – głębokość przy nabrzeżu wynosiła około 6 metrów. Po modernizacji znacząco zwiększono zarówno głębokość, jak i możliwości obsługi większych statków.
– Modernizacja Nabrzeża Bytomskiego, zlokalizowanego w Porcie Wewnętrznym, ma ogromne i wielowymiarowe znaczenie dla funkcjonowania całego Portu Gdańsk. To projekt, który – choć obejmuje jeden odcinek infrastruktury – wpływa na cały układ portowy, jego przepustowość i perspektywy rozwoju – podkreśliła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Jak dodała, rozwój tzw. starego portu jest dziś szczególnie istotny wobec rosnących przeładunków i zmieniających się potrzeb rynku.
– Dzięki uzyskanej głębokości 10,2 m możliwa jest obsługa większych statków, poprawia się również bezpieczeństwo manewrowania. Dotychczas cumować mogły tu jednostki o długości do 116 m. Obecnie możemy obsługiwać statki o długości do 142 m, szerokości do 25 m i aż czterokrotnie większej nośności – wyjaśniał Stefan Rudnik, dyrektor Departamentu Inwestycji Portu Gdańsk.
W ramach zadania powstał 204-metrowy odcinek nabrzeża o konstrukcji płytowej, wyposażony w pełną infrastrukturę techniczną. Przeprowadzono również prace pogłębiarskie, wykonano sieci kanalizacyjne oraz zamontowano nowoczesne oświetlenie na czterech masztach o wysokości 36 metrów, co pozwala na bezpieczną eksploatację obiektu także po zmroku i w trudnych warunkach pogodowych.
Jak zaznaczył Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR S.A., realizacja inwestycji przebiegła bezpiecznie dla pracowników.
– Jestem współzałożycielem stowarzyszenia bezpieczeństwa w budownictwie i zależy nam, by polskie budownictwo nadal pozostawało w europejskiej awangardzie. Pod względem bezpieczeństwa jesteśmy lepsi niż 92 proc. państw europejskich – zaznaczył.
Zakończenie rozbudowy Nabrzeża Bytomskiego to nie koniec działań rozwojowych w tej części portu. Przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk stoi jeszcze wybór operatora, który zagospodaruje przyległe tereny i będzie prowadził działalność przeładunkową. Trwa przetarg na najem nieruchomości o powierzchni ponad 5 hektarów przy ul. Ku Ujściu, z bezpośrednim dostępem do nabrzeża. Oferty można składać do 22 stycznia 2026 roku.
– Inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu funduszy unijnych, ale również dzięki znaczącemu wkładowi własnemu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Środki te pochodzą z wypracowanego zysku, który – jako spółka o szczególnym charakterze – reinwestujemy w rozwój infrastruktury. To dowód na nasze odpowiedzialne i długofalowe podejście do zarządzania majątkiem portowym – mówiła prezes Pyć.
Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego to inwestycja, która ma bezpośrednie znaczenie nie tylko dla Portu Gdańsk, ale także dla rozwoju transportu morskiego, handlu oraz bezpieczeństwa surowcowego kraju.
Komentarze (0)