Nowa inicjatywa dla regionu i obronności
5 września 2025 roku w Porcie w Ustce zaprezentowano „Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”, będący częścią szerszej koncepcji Tarczy Bałtyk.
To fundament przygotowania państwa na wyzwania przyszłości - podkreślał podczas spotkań z twórcami paktu wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, dodając, że raport jest strategicznym planem działań na rzecz bezpieczeństwa Polski i regionu.
Modernizacja transportu i portów
Kluczowym elementem jest trasa Via Pomerania, planująca połączenie Ustki z Bydgoszczą przez Słupsk, Bytów i Chojnice. Raport wskazuje także na konieczność rozwoju portów i lotnisk, w tym wdrożenia systemów antydronowych oraz uproszczenia procedur inwestycyjnych. Jak zaznacza Maciej Samsonowicz, doradca Ministra Obrony Narodowej odpowiedzialny za prace nad raportem, dokument wskazuje nie tylko bariery systemowe, ale też konkretne projekty drogowe, kolejowe, morskie i lotnicze, które muszą zostać zrealizowane jako mapa inwestycji o znaczeniu obronnym, zapewniająca Polsce i sojusznikom zdolność szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych
Finansowanie i źródła wsparcia
Ministerstwo Obrony Narodowej podkreśla, że dostosowanie infrastruktury do wymogów obronnych ma być realizowane na podstawie różnych źródeł finansowania – od budżetu państwa po partnerstwa publiczno-prywatne.
Wyzwania samorządowe i lokalne potrzeby
Mimo szerokiej wizji raport nie uwzględnił wszystkich kluczowych tras. Jedną z nich jest droga Miłoradz-Piekło, uznawana przez lokalne władze za istotną alternatywę w systemie transportowym. Rada Powiatu Malborskiego skierowała apel o jej pilną przebudowę, podkreślając jej strategiczną rolę.
Znaczenie dla regionu i kraju
Inicjatywa to nie tylko inwestycje, lecz także impuls do rozwoju Pomorza Środkowego. Rozbudowa infrastruktury zwiększy obronność kraju, poprawi mobilność mieszkańców i przyciągnie nowe inwestycje. MON wyznaczył konkretny kierunek, który w nadchodzących latach może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo i rozwój regionu.
Komentarze (0)