reklama

Nowa Warszawska. Tory już na prawie całej trasie [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Inwestycje Na prawie całej długości trasy tramwajowej Nowa Warszawska leżą już tory tramwajowe. Za niecały miesiąc rozpocznie się kolejny etap prac, który będzie szczególnie uciążliwy dla mieszkańców. Sprawdziliśmy, co udało się wykonać przez ponad rok prac.
reklama

Osoby mieszkające wzdłuż budowy Nowej Warszawskiej z pewnością zauważyły duże zaawansowanie prac. W ostatnich tygodniach ułożono tory na ostatnim odcinku trasy, od przyszłego przystanku nazwanego roboczo „Nowa Unruga” do pętli Ujeścisko. Obok powstaje chodnik i ścieżka rowerowa. Same tory jeszcze nie są połączone z samą pętlą. Najpierw trzeba przestawić słupy, które postawiono w osiach obu torów podczas budowy pętli Ujeścisko. Rozpoczął się natomiast proces przestawiania innego słupa na pętli, o który niektóre tramwaje sporadycznie zahaczają niezłożonym lusterkiem. Powstał już nowy słup, oddalony od toru. Do wykonania zostało przeniesienie podwieszenia sieci trakcyjnej ze starego słupa na nowy oraz usunięcie starego słupa.

- Na odcinku w okolicy  al. Havla wykonano przejazd z płyt gumowych STRAIL przez ul. Łódzką, trwają prace wykończeniowe na peronach przy Warszawskiej i chodnika przy jezdni południowej ul. Warszawskiej. Ponadto trwają prace przy budowie dwóch peronów tramwajowych na starej pętli autobusowej przy ul. Piotrkowskiej. Na środkowym odcinku trasy niemal w całości gotowa jest infrastruktura torowa. Zamontowano również większość słupów trakcyjnych i lamp. W pobliżu pętli Ujeścisko trwa budowa drogi rowerowej i chodników – wylicza w rozmowie z portalem Puls Gdańska Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wzdłuż całej trasy pojawiło się już oświetlenie, które w nocy już działa i oświetla plac budowy. Ponadto zbudowano już perony tramwajowe przy ul. Piotrkowskiej oraz pomiędzy al. Havla a ul. Łódzką. Zakończono też budowę jednego węzła rozjazdowego przy alei Havla, zabudowanego w płycie betonowej.

Duże utrudnienia przed mieszkańcami

Chociaż wiele już zbudowano, przed robotnikami stoi prawdopodobnie najważniejsze i najtrudniejsze zadanie, czyli połączenie torów na Nowej Warszawskiej z trasą na Łostowice w okolicach przystanku Przemyska. Zasadnicze prace rozpoczną się 25 czerwca i potrwają do końca wakacji. W tym czasie nastąpi całkowita przerwa w ruchu tramwajów na Łostowice. Dwie linie będą dojeżdżały tylko do przystanku Wilanowska, gdzie powstanie tymczasowy rozjazd nakładkowy. Pozostałe linie zawrócą na pętli Chełm Witosa. Na odcinku Łostowice Świętokrzyska – Chełm Witosa będą kursowały zastępcze autobusy.

Ponad dwumiesięczna przerwa w ruchu spotkała się z negatywnym odbiorem ze strony mieszkańców. Pojawiły się nawet propozycje wprowadzenia ruchu wahadłowego po jednym torze do Łostowic. Jak tłumaczy DRMG, projekt budowy i fazowanie robót zostały zatwierdzone wiele miesięcy temu. Nagłe wprowadzanie zmian nie poprawiłoby znacząco sytuacji pasażerów, lecz jedynie znacząco wydłużyło czas robót i związanych z nimi utrudnień.

- Przerwa w kursowaniu tramwajów na al. Havla planowane jest na okres wakacji. Jeżeli będzie szansa na skrócenie czasu trwania utrudnień, na pewno będzie wykorzystana. Założony okres zamknięcia torowiska (do końca sierpnia) jest terminem bezpiecznym i zarówno DRMG, jak i wykonawca, dołożą wszelkich starań, aby prace zakończyły się wcześniej – uspokaja mieszkańców Aneta Niezgoda.

Dlaczego przerwa w ruchu?

Jak tłumaczy DRMG, wbrew pozorom spięcie jednej i drugiej trasy tramwajowej nie polega tylko na zamontowaniu rozjazdów. Skrzyżowanie będzie miało dość rozbudowany układ torowy i konieczne jest wykonanie szerokiego zakresu prac, w tym skomplikowanych prac ziemnych. Cały obszar robót związanych z budową węzła torowego obejmie 450-metrowy odcinek trasy łostowickiej. W ramach spięcia ze sobą linii wykonane będą następujące prace:

  • wymiana słupów trakcyjnych w liczbie 69 szt. (montaż nowych i demontaż istniejących),
  • wymiana całej sieci trakcyjnej na tym odcinku,
  • budowa kanalizacji deszczowej wraz z odwodnieniem torowiska,
  • budowa bloków ochronnych na istniejącym ciepłociągu,
  • budowa trzech peronów i przebudową jednej zatoki autobusowej.
  • Tak szeroki zakres prac wymusza całkowite wstrzymanie ruchu tramwajów na Łostowice.

Prace zgodnie z planem

Według zapewnień urzędników z DRMG, budowa linii tramwajowej Nowa Warszawska przebiega zgodnie z planem. Termin zakończenia robót w listopadzie 2022 roku jest niezagrożony. Po wakacjach zaplanowano m.in. rozwieszanie sieci trakcyjnej, które powinno potrwać do października. Aktualnie nie wiadomo jeszcze, kiedy będą mogły się rozpocząć pierwsze jazdy testowe tramwajów po nowej trasie.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama