Wielkie zmiany na Ujeścisku
Po roku od podpisania umowy na budowę Nowej Warszawskiej krajobraz Ujeściska zmienił się znacząco. Przez pierwsze tygodnie, między innymi z powodu śnieżnej zimy, wzdłuż planowanej trasy nie działo się zbyt wiele. W marcu wykonano wycinkę drzew w miejscu, gdzie wytyczono przebieg nowego ciągu transportowego. Większe zmiany nastąpiły w kwietniu, zaraz po Wielkanocy. Ważną zmianą dla mieszkańców Ujeściska była likwidacja pętli autobusowej „Piotrkowska”, w miejscu której powstanie przystanek tramwajowy. Rozpoczęto przebudowę fragmentu ulicy Piotrkowskiej oraz trwającą do dziś przebudowę skrzyżowania al. Havla z Nową Warszawską i Łódzką.Jeszcze przed wakacjami zaczęły pojawiać się krawężniki, które wytyczyły przebieg chodnika i ścieżki rowerowej między ulicą Piotrkowską i Łódzką. Ich nawierzchnia była częściowo wykonana już w lipcu. W tym czasie intensywnie zmieniała się ulica Piotrkowska oraz okolice alei Havla. W połowie września osiągnięto ważny etap prac. Między aleją Havla a ulicą Łódzką pojawiły się pierwsze fragmenty torów tramwajowych. Pod koniec września przełączano nową instalację ciepłowniczą, co pozbawiło mieszkańców Ujeściska i okolic wody na kilkadziesiąt godzin.
W listopadzie osiągnięto kolejny kamień milowy. Tory pojawiły się na dłuższym odcinku od ulicy Łódzkiej do Piotrkowskiej, czyli już na około połowie trasy. Pomiędzy torami pojawiły się słupy, które będą podtrzymywały sieć trakcyjną, niezbędną do zasilania tramwajów w energię elektryczną.
Co teraz dzieje się na budowie?
Stosunkowo zimna i w niektóre dni śnieżna zima nie zatrzymała budowy. Prace cały czas są wykonywane, choć nieco wolniej niż w ciepłym półroczu. Nieustannie trwają prace na skrzyżowaniu al. Havla z ulicą Łódzką i Nową Warszawską. Tutaj trwa między innymi układanie nowych chodników, przygotowywanie fundamentów pod nowe słupy trakcyjne i budowa płyty betonowej, na której montowane są rozjazdy. Ponadto trwa budowa peronów.W tym miejscu, mimo dużego zaawansowania prac, pozostało jeszcze wiele do zrobienia. Oprócz dokończenia węzła rozjazdowego i przeprowadzenia torów przez al. Havla, konieczne będzie połączenie nowej trasy z istniejącą linią tramwajową na Łostowice. Te prace będą wymagały wstrzymania ruchu tramwajów na Łostowice, co najprawdopodobniej nastąpi w wakacje.
Sporo dzieje się między ulicą Piotrkowską a pętlą Ujeścisko. Prace zaczęły się tutaj znacznie później, bo dopiero po wakacjach. Aktualnie, po przebudowie sieci podziemnych oraz wyprofilowaniu przebiegu trasy, przystąpiono do budowy krawężników chodnika i drogi rowerowej. Tuż obok powstają pierwsze warstwy nawierzchni torowej. W najbliższych miesiącach roboty będą skupiały się właśnie na tym odcinku. W tym samym czasie budowana jest krawędź peronowa na przystanku Piotrkowska w kierunku centrum.
Do wykonania, oprócz wspomnianych już prac, pozostanie dokończenie budowy wszystkich przystanków, a także przestawienie dwóch słupów przy pętli Ujeścisko, które kolidują z nową trasą. Ponadto przestawiany będzie słup na samej pętli, o który zahaczają niezłożonym lusterkiem niektóre tramwaje linii 12.
Tramwaj dopiero za rok?
Zgodnie z umową zawartą między miastem a konsorcjum firm MTM S.A. i Rajbud, budowa Nowej Warszawskiej powinna zakończyć się w listopadzie tego roku. Zdaniem gdańskich urzędników tramwaje miałyby pojechać tędy w pierwszym kwartale 2023 roku. W optymistycznym scenariuszu tramwaje mogłyby pojechać przez Ujeścisko w styczniu przyszłego roku, a w pesymistycznym dopiero w marcu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.