W zamian za zainwestowanie 28 milionów złotych Gdańsk przejmie część akcji w spółce Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która zrealizuje projekt budowy linii PKM na południe Gdańska, przez węzeł Świętokrzyska do planowanego węzła Kowale. Pieniądze przekazane przez gdański samorząd pokryją tylko część kosztów projektu, które szacowane są na około 50 milionów złotych.
Za zabezpieczeniem pieniędzy w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gdańska na przygotowanie projektu linii kolejowej głosowali radni KO i WdG. Przeciwni byli wszyscy radni PiS.
- Cały klub PiS w Radzie Miasta Gdańska, wszystkich 12 radnych głosowało przeciwko sfinansowaniu projektowania PKM Południe. Jak zwykle usta pełne obietnic, ale w momencie głosowania są przeciwko - skomentował głosowanie w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski.
Radny miejskiej opozycji widzi tę sprawę inaczej.
- Stwierdzenie, że jesteśmy przeciwko dofinansowaniu budowy PKM Południe, jest nieprawdą. Dziś odbyło się głosowanie nad zabezpieczeniem środków w WPF. Do projektu, nie mówiąc już o budowie jeszcze daleko. Mam nadzieję, że PKM Południe nie skończy jak projektowana Nowa Jabłoniowa - komentuje głosowanie radny PiS Przemysław Majewski.
Długa droga do budowy kolei
Zanim urzędnicy będą mogli ruszyć z projektowaniem linii, najpierw musi się zakończyć opracowywanie „Studium możliwości zagospodarowania otoczenia nowych przystanków kolejowych PKM Południe na terenie miasta Gdańska”. Obejmie ono między innymi propozycje zagospodarowania przestrzeni wokół planowanych przystanków kolejowych.
- Linia PKM Południe to inwestycja, którą należy postrzegać wielowymiarowo. Chcemy zaproponować rozwiązania, które sprawią, że przestrzeń wokół przystanków będzie wpisywała się w bieżące, ale i przyszłe zapotrzebowania mieszkańców oraz innych podróżujących. Stąd też przyjęcie zasady przy opracowaniu, że im bliżej przystanku, tym gęściej – mówi Joanna Bieganowska z referatu prasowego UM w Gdańsku.
Wstępny zaplanowany przebieg linii zakłada, że linia PKM Południe rozpocznie się za stacją Gdańsk Śródmieście. Następnie wiaduktem przejdzie linią kolejową w kierunku Tczewa i Traktem Św. Wojciecha. Obok ulicy powstanie pierwszy przystanek. Sam przebieg nad traktem analizowany jest na razie w dwóch wariantach. Następnie trasa poprowadzi wzdłuż ulicy Małomiejskiej, częściowo pod ziemią. Po drodze powstanie przystanek Madalińskiego. Kolejny zlokalizowany w tunelu pod pętlą Łostowice Świętokrzyska.
Dalszy przebieg zaplanowano wzdłuż planowanej Nowej Świętokrzyskiej. Przy przecięciu z Niepołomicką powstanie kolejny przystanek. Potem tory poprowadzone będą w wykopie do planowanego węzła Kowale. Wcześniej po drodze znajdzie się przystanek o roboczej nazwie Wielkopolska. Stacja Węzeł Kowale, podobnie jak Łostowice Świętokrzyska, będzie zlokalizowana pod ziemią.
Urzędnicy przewidują, że długość linii wyniesie 7,5 kilometra. Będzie to linia dwutorowa, zelektryfikowana. Profil linii ma być zaprojektowany tak, aby umożliwić zagospodarowanie kolejowego korytarza. Stąd między innymi pomysł zlokalizowania części przystanków w tunelach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.