Wielka zmiana na Zaspie. Prace ruszają już w październiku

Opublikowano:
Autor:

Wielka zmiana na Zaspie. Prace ruszają już w październiku - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
15
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości GdańskJuż 25 października ruszają prace przy rozbiórce słynnej kładki na Zaspie. Betonowy kolos z lat 70. wkrótce ustąpi miejsca nowoczesnym przejściom. Zmieni się nie tylko wygląd skrzyżowania, ale także sposób, w jaki mieszkańcy poruszają się po tej części miasta.
reklama

Początek nowego rozdziału dla Zaspy

Po blisko pięćdziesięciu latach eksploatacji kładka nad aleją Jana Pawła II i aleją Rzeczypospolitej w Gdańsku znika z krajobrazu Zaspy. W jej miejscu powstanie pięć nowoczesnych, przyjaznych dla pieszych i rowerzystów kładek w poziomie terenu. Podczas wtorkowego briefingu prasowego przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz Biura Zarządzania Ruchem Drogowym ogłosili rozpoczęcie długo oczekiwanych prac.

reklama

W dniu 25 października rozpoczynamy prace na obiekcie, na którym właśnie się znajdujemy, czyli na kładce nad aleją Jana Pawła II – mówił Krzysztof Mogulski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – To miejsce przez wiele lat było nieodłączną częścią krajobrazu Zaspy, ale dziś potrzebuje nowej formy – bez barier, nowoczesnej i bezpiecznej.

Dwa etapy rozbiórki. Prace potrwają do 2027 roku

Jak zapowiedział Mogulski, rozbiórka zostanie podzielona na dwa etapy, tak aby zapewnić mieszkańcom stały dostęp do przystanków tramwajowych i ograniczyć utrudnienia. Pierwszy etap obejmie rozbiórkę wschodniej części kładki – od strony Przymorza. Potrwa on do końca roku, a następnie rozpocznie się budowa nowych konstrukcji.

reklama

Zakładamy, że prace na tej części zakończą się w połowie przyszłego roku. Potem przystąpimy do rozbiórki części zachodniej i jej odbudowy. W połowie 2027 roku mieszkańcy powinni móc już korzystać z nowego obiektu – wyjaśnił dyrektor DRMG.

Prace nocą, by nie blokować tramwajów i kierowców

Rozbiórka konstrukcji nad torami tramwajowymi będzie prowadzona w godzinach nocnych – od północy do 4:30 rano. Dzięki temu komunikacja miejska w dzień będzie działała bez zakłóceń.

reklama

Zdecydowaliśmy, że prace nad torami będą realizowane tylko nocą, w czasie gdy nie kursują tramwaje. Chcemy, by mieszkańcy odczuli jak najmniej utrudnień – podkreślił Mogulski.

Pierwszy etap nocnych robót rozpocznie się w połowie listopada i potrwa około trzech tygodni. Kolejny zaplanowano na połowę 2026 roku. Przy rozbiórce zostanie zastosowana metoda segmentowa – kładka będzie cięta na części, a następnie opuszczana na ziemię przy użyciu specjalnych konstrukcji zabezpieczających.

To bezpieczna i kontrolowana metoda. Każdy fragment konstrukcji będzie opuszczany i usuwany osobno. To pozwala uniknąć gwałtownych hałasów i niebezpiecznych sytuacji – dodał dyrektor DRMG.

reklama

Zmiany w organizacji ruchu. Objazdy i sygnalizacja Tristar

Podczas briefingu głos zabrała również Agata Lewandowska, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Gdańsku, która przedstawiła szczegóły tymczasowej organizacji ruchu.

25 października wprowadzamy nową organizację ruchu. Jezdnia w kierunku ulicy Czarny Dwór zostanie zamknięta, a ruch przekierujemy na sąsiednią jezdnię prowadzącą w stronę Chłopskiej – poinformowała Lewandowska.

Objazdy poprowadzą przez ulice Rzeczypospolitej, Chłopską i Aleję Legionów. Wszystkie zostaną dokładnie oznaczone tablicami informacyjnymi.

Ruch pieszy i rowerowy pozostanie możliwy przez cały czas prowadzenia prac.

Zależy nam, by mieszkańcy mogli nadal korzystać z komunikacji i dojść do przystanków. Dlatego etapujemy prace i dostosowujemy sygnalizację świetlną. System Tristar pozwoli nam reagować na bieżąco, w zależności od natężenia ruchu – dodała.

Lewandowska podkreśliła, że w weekend po wprowadzeniu zmian kierowcy będą mogli zapoznać się z nowym układem. Następnie – jeśli zajdzie taka potrzeba – miasto wprowadzi korekty w działaniu świateł.

Nowa kładka w Gdańsku – bez barier i dla wszystkich

Projekt zakłada budowę pięciu nowoczesnych przejść, w pełni dostępnych dla pieszych, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną i zintegrowane z przystankami tramwajowymi.

Po przebudowie będzie można przejść z jednej strony ulicy na drugą bez schodów i ramp. Nowa infrastruktura usunie bariery, które przez lata utrudniały życie mieszkańcom – zaznaczył Mogulski.

Dodatkowo powstanie wydzielony pas dla rowerów, który umożliwi bezpieczny przejazd wzdłuż alei Rzeczypospolitej bez konieczności zjazdu na ulicę Jana Pawła II.

To będzie zupełnie nowa jakość poruszania się po tej części miasta. Zaspa stanie się bardziej przyjazna, bezpieczna i dostępna dla wszystkich – od seniorów po rodziny z dziećmi – dodał.

Hałas pod kontrolą. Prace w nocy potrwają trzy tygodnie

Podczas konferencji padły także pytania o ewentualny hałas w czasie nocnych prac. Dyrektor DRMG zapewnił, że wykonawca będzie starał się maksymalnie ograniczyć niedogodności.

Będziemy robić wszystko, by mieszkańcy jak najmniej odczuli hałas. Prace potrwają tylko trzy tygodnie i będą prowadzone wyłącznie w godzinach od północy do czwartej rano. To krótki, ale konieczny etap, którego nie da się uniknąć – wyjaśnił Mogulski.

Nowoczesna Zaspa coraz bliżej

Rozbiórka starej kładki to część szerokiego planu modernizacji przestrzeni publicznej w Gdańsku. Inwestycja o wartości ponad 25 milionów złotych, realizowana przez firmę Primost Południe, obejmie również remont alei Rzeczypospolitej i przystanków tramwajowych.

W efekcie Zaspa zyska nowoczesne, bezpieczne i przyjazne rozwiązania komunikacyjne, które na lata ułatwią codzienne przemieszczanie się po dzielnicy.

Ta kładka to symbol Zaspy. Przez lata łączyła dwie części dzielnicy, teraz łączyć będzie na nowo – ale w sposób bardziej dostępny, nowoczesny i wygodny. To inwestycja, która zmienia Gdańsk na lepsze – podsumował dyrektor Mogulski.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo