- Początek nowego rozdziału dla Zaspy
- Dwa etapy rozbiórki. Prace potrwają do 2027 roku
- Prace nocą, by nie blokować tramwajów i kierowców
- Zmiany w organizacji ruchu. Objazdy i sygnalizacja Tristar
- Nowa kładka w Gdańsku – bez barier i dla wszystkich
- Hałas pod kontrolą. Prace w nocy potrwają trzy tygodnie
- Nowoczesna Zaspa coraz bliżej
Początek nowego rozdziału dla Zaspy
Po blisko pięćdziesięciu latach eksploatacji kładka nad aleją Jana Pawła II i aleją Rzeczypospolitej w Gdańsku znika z krajobrazu Zaspy. W jej miejscu powstanie pięć nowoczesnych, przyjaznych dla pieszych i rowerzystów kładek w poziomie terenu. Podczas wtorkowego briefingu prasowego przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz Biura Zarządzania Ruchem Drogowym ogłosili rozpoczęcie długo oczekiwanych prac.
– W dniu 25 października rozpoczynamy prace na obiekcie, na którym właśnie się znajdujemy, czyli na kładce nad aleją Jana Pawła II – mówił Krzysztof Mogulski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – To miejsce przez wiele lat było nieodłączną częścią krajobrazu Zaspy, ale dziś potrzebuje nowej formy – bez barier, nowoczesnej i bezpiecznej.
Dwa etapy rozbiórki. Prace potrwają do 2027 roku
Jak zapowiedział Mogulski, rozbiórka zostanie podzielona na dwa etapy, tak aby zapewnić mieszkańcom stały dostęp do przystanków tramwajowych i ograniczyć utrudnienia. Pierwszy etap obejmie rozbiórkę wschodniej części kładki – od strony Przymorza. Potrwa on do końca roku, a następnie rozpocznie się budowa nowych konstrukcji.
– Zakładamy, że prace na tej części zakończą się w połowie przyszłego roku. Potem przystąpimy do rozbiórki części zachodniej i jej odbudowy. W połowie 2027 roku mieszkańcy powinni móc już korzystać z nowego obiektu – wyjaśnił dyrektor DRMG.
Prace nocą, by nie blokować tramwajów i kierowców
Rozbiórka konstrukcji nad torami tramwajowymi będzie prowadzona w godzinach nocnych – od północy do 4:30 rano. Dzięki temu komunikacja miejska w dzień będzie działała bez zakłóceń.
– Zdecydowaliśmy, że prace nad torami będą realizowane tylko nocą, w czasie gdy nie kursują tramwaje. Chcemy, by mieszkańcy odczuli jak najmniej utrudnień – podkreślił Mogulski.
Pierwszy etap nocnych robót rozpocznie się w połowie listopada i potrwa około trzech tygodni. Kolejny zaplanowano na połowę 2026 roku. Przy rozbiórce zostanie zastosowana metoda segmentowa – kładka będzie cięta na części, a następnie opuszczana na ziemię przy użyciu specjalnych konstrukcji zabezpieczających.
– To bezpieczna i kontrolowana metoda. Każdy fragment konstrukcji będzie opuszczany i usuwany osobno. To pozwala uniknąć gwałtownych hałasów i niebezpiecznych sytuacji – dodał dyrektor DRMG.
Zmiany w organizacji ruchu. Objazdy i sygnalizacja Tristar
Podczas briefingu głos zabrała również Agata Lewandowska, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Gdańsku, która przedstawiła szczegóły tymczasowej organizacji ruchu.
– 25 października wprowadzamy nową organizację ruchu. Jezdnia w kierunku ulicy Czarny Dwór zostanie zamknięta, a ruch przekierujemy na sąsiednią jezdnię prowadzącą w stronę Chłopskiej – poinformowała Lewandowska.
Objazdy poprowadzą przez ulice Rzeczypospolitej, Chłopską i Aleję Legionów. Wszystkie zostaną dokładnie oznaczone tablicami informacyjnymi.
Ruch pieszy i rowerowy pozostanie możliwy przez cały czas prowadzenia prac.
– Zależy nam, by mieszkańcy mogli nadal korzystać z komunikacji i dojść do przystanków. Dlatego etapujemy prace i dostosowujemy sygnalizację świetlną. System Tristar pozwoli nam reagować na bieżąco, w zależności od natężenia ruchu – dodała.
Lewandowska podkreśliła, że w weekend po wprowadzeniu zmian kierowcy będą mogli zapoznać się z nowym układem. Następnie – jeśli zajdzie taka potrzeba – miasto wprowadzi korekty w działaniu świateł.
Nowa kładka w Gdańsku – bez barier i dla wszystkich
Projekt zakłada budowę pięciu nowoczesnych przejść, w pełni dostępnych dla pieszych, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną i zintegrowane z przystankami tramwajowymi.
– Po przebudowie będzie można przejść z jednej strony ulicy na drugą bez schodów i ramp. Nowa infrastruktura usunie bariery, które przez lata utrudniały życie mieszkańcom – zaznaczył Mogulski.
Dodatkowo powstanie wydzielony pas dla rowerów, który umożliwi bezpieczny przejazd wzdłuż alei Rzeczypospolitej bez konieczności zjazdu na ulicę Jana Pawła II.
– To będzie zupełnie nowa jakość poruszania się po tej części miasta. Zaspa stanie się bardziej przyjazna, bezpieczna i dostępna dla wszystkich – od seniorów po rodziny z dziećmi – dodał.
Hałas pod kontrolą. Prace w nocy potrwają trzy tygodnie
Podczas konferencji padły także pytania o ewentualny hałas w czasie nocnych prac. Dyrektor DRMG zapewnił, że wykonawca będzie starał się maksymalnie ograniczyć niedogodności.
– Będziemy robić wszystko, by mieszkańcy jak najmniej odczuli hałas. Prace potrwają tylko trzy tygodnie i będą prowadzone wyłącznie w godzinach od północy do czwartej rano. To krótki, ale konieczny etap, którego nie da się uniknąć – wyjaśnił Mogulski.
Nowoczesna Zaspa coraz bliżej
Rozbiórka starej kładki to część szerokiego planu modernizacji przestrzeni publicznej w Gdańsku. Inwestycja o wartości ponad 25 milionów złotych, realizowana przez firmę Primost Południe, obejmie również remont alei Rzeczypospolitej i przystanków tramwajowych.
W efekcie Zaspa zyska nowoczesne, bezpieczne i przyjazne rozwiązania komunikacyjne, które na lata ułatwią codzienne przemieszczanie się po dzielnicy.
– Ta kładka to symbol Zaspy. Przez lata łączyła dwie części dzielnicy, teraz łączyć będzie na nowo – ale w sposób bardziej dostępny, nowoczesny i wygodny. To inwestycja, która zmienia Gdańsk na lepsze – podsumował dyrektor Mogulski.
Komentarze (0)