W tegorocznym zestawieniu uwzględnione zostały 173 linie tramwajowe. Ranking nie obejmuje linii nocnych, weekendowych oraz turystycznych.
Zestawienia ogólnopolskie
Prędkość ogółem
Miejsce | Miasto | Prędkość 2023 | Prędkość 2022 | Zmiana r/r |
1 | Bydgoszcz | 21,1 | 20,1 | 4,9% |
2 | Poznań | 20,5 | 19,9 | 3,4% |
3 | Częstochowa | 20,2 | 19,8 | 1,9% |
4 | Toruń | 19,7 | 19,9 | -1,1% |
5 | Olsztyn | 19,5 | 20,2 | -3,7% |
6 | Kraków | 19,3 | 19,2 | 0,5% |
7 | Szczecin | 19,0 | 20,0 | -4,9% |
8 | Warszawa | 18,9 | 19,3 | -2,5% |
9 | Grudziądz | 18,8 | 17,7 | 6,3% |
10 | Gorzów Wlkp. | 18,3 | 20,0 | -8,8% |
11 | GOP | 18,2 | 17,9 | 1,7% |
12 | Gdańsk | 17,7 | 17,5 | 1,6% |
13 | Wrocław | 16,9 | 16,7 | 1,4% |
14 | Łódź | 16,5 | 16,9 | -2,3% |
15 | Elbląg | 16,4 | 16,5 | -0,4% |
Ubiegłoroczny lider - Olsztyn jest w trakcie rozbudowy sieci tramwajowej, która częściowo wpływa na ruch na istniejących liniach. Roboty związane z włączeniem nowej trasy w istniejącą sieć odbiło się na średniej prędkości tramwajów. Warto odnotować zakończenie remontu trasy na Rządz w Grudziądzu i przywrócenie kursów linii nr 2, które przełożyły się na skokowy wzrost średniej prędkości. W Gorzowie Wielkopolskim wznowiono funkcjonowanie zwieszonych linii 2 i 3, których średnie prędkości są wyraźnie niższe niż na linii nr 1, która jako jedyna funkcjonowała w rok temu
Zmiany nastąpiły w końcówce rankingu. Wartym odnotowania faktem jest spadek prędkości tramwajów w Łodzi, spowodowany licznymi inwestycjami, które skutkują zmianami tras i kumulacją pojazdów na pozostałych czynnych odcinkach. Podobnie jak w innych miastach objętych dużym programem remontowym (np. Warszawa, Szczecin), czasowe wyłączenie części odcinków i zagęszczenie ruchu odbiło się negatywnie na średnich prędkościach tramwajów.
Prędkość szczytowa
Miejsce | Miasto | Prędkość 2023 | Prędkość 2022 | Zmiana r/r |
1 | Bydgoszcz | 20,4 | 19,9 | 2,6% |
2 | Częstochowa | 20,1 | 19,8 | 1,4% |
3 | Poznań | 20,0 | 19,4 | 3,2% |
4 | Olsztyn | 19,5 | 20,2 | -3,7% |
5 | Toruń | 19,5 | 19,9 | -2,1% |
6 | Kraków | 19,2 | 19,1 | 0,3% |
7 | Grudziądz | 18,8 | 17,7 | 6,3% |
8 | Warszawa | 18,4 | 18,9 | -2,7% |
9 | Szczecin | 18,3 | 19,0 | -3,7% |
10 | Gorzów Wlkp. | 18,3 | 20,0 | -8,8% |
11 | GOP | 18,2 | 17,8 | 2,2% |
12 | Gdańsk | 17,8 | 17,5 | 1,7% |
13 | Elbląg | 16,3 | 16,3 | 0,0% |
14 | Łódź | 16,3 | 16,6 | -1,6% |
15 | Wrocław | 16,2 | 15,9 | 2,3% |
W niektórych miastach można zaobserwować, że średnia prędkość w szczycie jest wyższa niż poza szczytem. Dotyczy to na przykład Gdańska, gdzie zarówno w szczycie jak i poza nim stosuje się jednakowe rozkładowe czasy przejazdu. Lepszy wynik w godzinach szczytu to zasługa funkcjonowania linii nr 7, która jest najszybsza w mieście, ale funkcjonuje wyłącznie w godzinach szczytu.
Prędkość pozaszczytowa
Miejsce | Miasto | Prędkość 2023 | Prędkość 2022 | Zmiana r/r |
1 | Bydgoszcz | 21,8 | 20,3 | 7,4% |
2 | Poznań | 21,1 | 20,3 | 3,6% |
3 | Częstochowa | 20,3 | 19,8 | 2,5% |
4 | Toruń | 20,0 | 19,9 | 0,2% |
5 | Szczecin | 19,7 | 21,4 | -7,7% |
6 | Olsztyn | 19,5 | 20,2 | -3,7% |
7 | Kraków | 19,5 | 19,3 | 0,8% |
8 | Warszawa | 19,4 | 19,9 | -2,7% |
9 | Grudziądz | 18,8 | 17,7 | 6,3% |
10 | Gorzów Wlkp. | 18,3 | 20,0 | -8,8% |
11 | GOP | 18,1 | 17,9 | 1,1% |
12 | Gdańsk | 17,7 | 17,4 | 1,6% |
13 | Wrocław | 17,6 | 17,5 | 0,6% |
14 | Łódź | 16,7 | 17,5 | -4,4% |
15 | Elbląg | 16,6 | 16,7 | -0,8% |
Duże różnice w prędkościach komunikacyjnych względem godziny szczytu widoczne są m.in. w Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi. Szczecin i Poznań wyprzedzają mniejsze sieci, na których stosuje się jednakowe czasy przejazdu przez całą dobę.
Na koniec rankingu spadają sieci, na których czasy jazdy w szczycie i poza szczytem są stałe lub różnią się minimalnie, jak np. w Elblągu, który w godzinach pozaszczytowych zajmuje ostatnią pozycję w rankingu,
Bydgoszcz
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 20,4 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 21,8 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 5 - 24,7 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 4)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 5 - 26,9 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 5)
Z powodu kontynuowanego w tym roku zamknięcia torów w ciągu ulicy Perłowej w Bydgoszczy pod koniec maja funkcjonowało 10 z 11 linii tramwajowych. Za wyjątkiem linii 5 i 7, kursujących w wąskich szczytach komunikacyjnych co 10 minut, wszystkie linie przez cały dzień kursują z niską jak na tramwaj częstotliwością co 20 minut. W weekendy częstotliwość na wszystkich liniach jest jeszcze niższa i wynosi zaledwie 30 minut, co jest niespotykane w innych miastach podobnej wielkości. Do 2022 roku wszystkie linie kursowały codziennie. Po ubiegłorocznych cięciach rozkładów jazdy linia nr 1 kursuje tylko w dni robocze w godzinach szczytu, a linia nr 7 tylko w dni robocze. Bydgoszcz stosuje zróżnicowane czasy przejazdu w szczycie i poza szczytem komunikacyjnym.
Częstochowa
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 20,1 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 20,3 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 1 - 20,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 25)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 1 - 20,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 31)
Obecnie w mieście funkcjonują linie tramwajowe o numerach 1, 2 i 3. Linia nr 1 w ostatnim czasie została reaktywowana. Wcześniej zawieszono ją, tłumacząc tę decyzję złym stanem torów w kierunku pętli Kucelin – Szpital. Linia nr 2 stanowi skrócony wariant linii nr 1.
Tramwaje linii nr 1 i 2 kursują w dni robocze naprzemiennie co 24 minuty. Pod wieczór linia nr 2 kończy funkcjonowanie, a na linii 1 kursy są wykonywane co 20 minut. W weekendy tramwaje linii 1 i 2 kursują naprzemiennie co 40 minut. Pod wieczór linia 2 kończy funkcjonowanie, a „jedynki” kursują co 20 minut. Tramwaje linii nr 3 kursują co 12 minut do godziny 18, a następnie co 20 minut. Na wspólnym dla wszystkich trzech linii odcinku tramwaje kursują w ciągu dnia roboczego z częstotliwością co 6 minut, a weekendy co 10 minut. Na częstochowskich liniach tramwajowych kursują tramwaje 105Na i Pesa Twist.
Elbląg
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 16,3 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 16,6 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 2 - 16,5 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 131)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 2 - 17,1 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 121)
Mimo tych inwestycji, elbląskie tramwaje przechodzą regres. Od lat maleje częstotliwość ich kursowania. Do 2002 roku kursy na liniach 1-3 odbywały się co 15 minut. Później częstotliwość obniżono do 20, a następnie do 24 minut, z wyjątkiem kursującej co 12 minut linii nr 4. Obecnie w mieście funkcjonuje 5 linii tramwajowych, w tym 4 całotygodniowe i jedna funkcjonująca od poniedziałku do piątku. Od 2020 roku żadna linia nie ma cyklicznego rozkładu jazdy. Odstępy między kursami są bardzo nieregularne i wahają się od 20 do blisko 50 minut w środku dnia roboczego. Sytuacja na elbląskiej sieci w 2023 roku nie uległa zmianie względem roku ubiegłego.
Gdańsk
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 17,8 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 17,7 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 7 - 19,5 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 41)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 9 - 18,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 80)
Na początku marca 2023 roku otwarto trasę Nowa Warszawska na Ujeścisku. Od tego momentu sieć obsługiwana jest przez 11 linii tramwajowych, w tym 8 linii całotygodniowych, dwie linie kursujące od poniedziałku do piątku oraz jedną linię funkcjonującą tylko w godzinach szczytu od poniedziałku do piątku. W sezonie letnim sieć tramwajowa w Gdańsku ma duże znaczenie w dowozie mieszkańców i turystów do plaż. W wakacje uruchamiane są linie nr 63 z Łostowic do Brzeźna Plaży oraz 68 z Brętowa PKM przez Ujeścisko do pętli Stogi Plaża. Na większości linii kursy wykonywane są z częstotliwością co 10 minut, a poza szczytem i w soboty co 20 minut. Wszystkie kursy na poszczególnych liniach mają takie same czasy przejazdu, niezależnie od pory dnia i natężenia ruchu tramwajowego.
W połowie 2021 roku powołano zespół mający na celu przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. Jego prace opierają się przede wszystkim na opracowywaniu i wdrażaniu nowych programów sygnalizacji świetlnej z priorytetyzacją ruchu tramwajowego. W ciągu niespełna roku zmiany wdrożono na kilku skrzyżowaniach w dzielnicy Piecki-Migowo, na trasie linii 10 i 12. Jedno skrzyżowanie na nowej trasie Nowa Warszawska od początku wyposażone jest w priorytetyzację ruchu szynowego.
GOP
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 18,2 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 18,1 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 35 - 23,8 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 7)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 35 - 23,8 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 12)
Sieć tramwajowa GOPu jest specyficzna, nieporównywalna z żadną inną w Polsce. Tramwaje zaspokajają nie tylko potrzeby transportowe wewnątrz miast, ale także pomiędzy poszczególnymi miastami konurbacji. Z uwagi na znaczne zróżnicowanie sieci, zróżnicowana jest również częstotliwość kursowania poszczególnych linii. Część z nich kursuje co 15 minut w godzinach szczytu, inne kursują tylko co 30 lub co 60 minut. Istnieją także linie wykonujące zaledwie kilka kursów dziennie, nieujęte w niniejszej analizie. Organizator transportu ZTM GOP stosuje na sieci jednakowe czasy przejazdu we wszystkich porach dnia.
W minionych latach część tras przeszła kompleksową modernizację. Proces odnowy torów tramwajowych trwa do dziś. Sieć liczącą ponad 170 kilometrów obsługuje ponad 20 tramwajowych. Z powodu prac remontowych w tym roku zawieszona pozostaje najkrótsza w Polsce, licząca ponad 1 kilometr linia nr 38 w Bytomiu. Szeroko zakrojone prace remontowe powodują, że liczba linii i ich trasy ulegają częstym i znaczącym zmianom. W momencie publikacji raportu siatka połączeń uległa kolejnej zmianie względem danych zebranych w raporcie.
Gorzów Wielkopolski
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 18,3 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 18,3 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 1 - 20,0 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 35)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 1 - 20,0 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 40)
Od 2017 roku trwa wielki remont gorzowskiej tramwajowej. Do 2020 roku tramwaje w ogóle nie kursowały. Linia nr 1 wznowiła funkcjonowanie 2 lipca 2020 roku na trasie Wieprzyce – Dowgielewiczowej. W sierpniu 2022 roku na trasy powróciły linie 2 i 3 do osiedla Piaski.
Tramwaje na każdej linii kursują obecnie z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu, co 20 minut poza szczytem i w soboty. W niedzielę i święta na każdej linii kursy wykonywane są zaledwie co 30 minut. Do każdej z trzech w mieście pętli doprowadzono dwie linie, których kursy wykonywane są naprzemiennie w równych odstępach.
Grudziądz
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 18,8 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 18,8 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 2 - 18,8 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 58)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 2 - 18,8 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 73)
Kilka miesięcy temu zakończyła się modernizacja znacznego odcinka sieci tramwajowej, co pozwoliło na powrót podstawowej linii nr 2. Tramwaje na jedynej linii w mieście kursują co 10 minut w dni robocze, co 15 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele i święta.
Do niedawna Grudziądz był jedynym miastem bez tramwajów niskopodłogowych. W ubiegłym roku dostarczono pierwsze cztery trzyczłonowe, klimatyzowane i częściowo niskopodłogowe tramwaje Moderus Beta.
Kraków
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 19,2 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 19,5 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 21 - 23,4 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 10)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 21 - 23,4 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 14)
Dla linii nr 50 zaprogramowany jest system priorytetyzacji ruchu tramwajów na skrzyżowaniach, co pozwala na podniesienie średnich prędkości komunikacyjnych. Najszybsza w mieście jest jednak kursująca po Nowej Hucie linia 21, gdzie w ostatnich latach modernizowano część wyeksploatowanych tras.(m.in. na Pleszów). Na krakowskiej sieci tramwajowej funkcjonują przystanki na żądanie. Na części linii zastosowano zróżnicowane czasy przejazdu w zależności od pory dnia.
Łódź
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 16,3 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 16,7 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 10B - 19,5 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 42)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: Z17 - 19,5 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 46)
W 2023 roku trwa przebudowa torów na wielu trasach, tym między innymi na ulicach: Wojska Polskiego, Rydza-Śmigłego, Przybyszewskiego, Legionów, placu Wolności, Konstantynowskiej oraz ulic Północnej i Ogrodowej. Budowana jest także podziemna linia kolejowa, która wpływa na organizację komunikacji miejskiej. Wiele linii poprowadzonych jest zmienionymi trasami co w znaczny sposób wpływa na obciążenie tras pozostałych czynnych tras i tym samym na ich prędkość komunikacyjną. Na niskie prędkości wpływa także duża liczba torowisk w jezdni oraz gęsta sieć skrzyżowań w centrum miasta. Już po okresie zbierania danych do raportu 2023 przywrócono funkcjonowanie linii 41 na trasie do Pabianic, która pozytywnie wpłynie na średnią prędkość komunikacyjną sieci w przyszłorocznej edycji raportu.
Kursy są wykonywane na większości linii co 15 minut przez większość dnia w dni robocze, co 15 lub 20 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele. Ponieważ znaczna część torowisk, szczególnie w centrum, poprowadzona jest w jezdni, w rozkładach jazdy stosuje się zróżnicowane czasy przejazdów między przystankami w zależności od pory dnia. Od zeszłego roku trwają dostawy nowych, niskopodłogowych wagonów Moderus Gamma. W dalszym ciągu w mieście najwięcej jest wysokopodłogowych 805Na, w dużej części zmodernizowanych.
Olsztyn
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 19,5 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 19,5 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 1 - 19,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 39)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 1 - 19,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 45)
Na najnowszej polskiej sieci tramwajowej funkcjonują 2 linie tramwajowe: 1 i 2, które funkcjonują co 15 minut w dni robocze (ze wzmocnieniami w godzinach szczytu). W soboty do wczesnego popołudnia ich częstotliwość wynosi co 15 minut, a później co 20 minut. W niedzielę na obu liniach kursy są wykonywane co 20 lub 30 minut, w zależności od pory dnia. Dawniej funkcjonowała linia nr 3, łącząca dworzec z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim, która funkcjonowała głównie podczas trwania zajęć na uczelni. Jej reaktywacja jest możliwa w październiku 2023 roku.
Na olsztyńskiej sieci tramwajowej zastosowano priorytet na skrzyżowaniach. Z powodu budowy nowej trasy na Pieczewo, w okolicy budowanego połączenia nowego odcinka z istniejącą siecią, wydłużono rozkładowe czasy przejazdów tramwajów. Z tego powodu średnia prędkość olsztyńskich tramwajów tymczasowo spadła.
Poznań
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 20,0 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 21,1 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 14 - 26,9 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 2)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 14 - 29,4 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 2)
W 2023 roku, z powodu szerokiego frontu robót torowych m.in. w centrum, czy na Trasie Kórnickiej, część linii kursuje na trasach zmienionych. W maju 2023 roku oddano do użytku wyremontowaną trasę PST oraz torowisko w ulicy Święty Marcin. Tymczasowe zmiany odbiły się negatywnie na średnich prędkościach komunikacyjnych wybranych linii.
W Poznaniu według staniu na 31 maja 2023 r. funkcjonowało 17 linii tramwajowych dziennych i dwie nocne. Jedna linia dzienna pozostawała tymczasowo zawieszona. ZTM Poznań stosuje zróżnicowane czasy przejazdów w zależności od pory dnia.
Szczecin
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 18,3 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 19,7 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 2 - 23,2 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 12)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 2 - 24,2 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 9)
Dziś na szczecińskiej sieci tramwajowej funkcjonuje 11 linii tramwajowych. Jedna linia, oznaczona numerem 4, pozostaje zawieszona z powodu remontów torowisk. Trzy linie obsługują trasę szybkiego tramwaju do pętli Turkusowa. Co ważne, w 2023 roku Szczecin kontynuuje szeroko zakrojone prace remontowe, które znacząco odbijają się na funkcjonowaniu transportu tramwajowego. Aktualnie 5 z 11 linii kursuje na trasach zmienionych. Warto podkreślić, że w ubiegłym roku zmienione trasy miało aż 8 z 11 linii. Z powodu znaczących zmian część linii uległa wydłużeniu, część skróceniu, a niektóre zmieniły swój charakter z codziennych na szczytowe.
Podstawowa częstotliwość na większości linii w dni robocze wynosi 7,5 lub 15 minut, w zależności od charakteru linii. W soboty kursy na większości linii także wykonywane są co 15 minut przez większość dnia, zaś w niedziele i święta tramwaje na poszczególnych liniach kursują zazwyczaj co 20 minut. Na trasach niektórych linii znajdują się przystanki na żądanie.
Toruń
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 19,5 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 20,0 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 5 - 21,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 18)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 5 - 21,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 22)
Po Toruniu kursują zarówno tramwaje wysokopodłogowe typu 805Na, jak i niskopodłogowe Pesy Swing w wersji jedno- i dwukierunkowej. Problemem sieci jest mała zajezdnia z 1899, która nie mieści całego taboru. Część tramwajów nocuje na pętlach.
W Toruniu funkcjonują dziś cztery linie tramwajowe o numerach 1, 2, 4, 5 i 7. Na każdej z nich tramwaje kursują co 20 minut w szczycie i co 30 minut poza szczytem. W weekendy kursy wykonywane są co 30 minut. Częstotliwości kursów na wszystkich liniach są niskie jak na standardy miejskiego transportu szynowego.
Warszawa
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 18,4 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 19,4 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 2 - 27,9 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 1)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 2 - 29,6 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 1)
W Warszawie według stanu na 30 maja 2023 roku funkcjonowały 24 linie tramwajowe. W 2023 roku część stałych linii tramwajowych pozostaje zawieszonych z powodu prowadzonych w mieście inwestycji, m.in. remontu torów na obozowej oraz budowie tras na ulicy Kasprzaka i na Wilanów. Częstotliwości kursowania są zróżnicowane. Na linii nr 2 w godzinach szczytu kursy wykonywane są nawet co 2-3 minuty. Na pozostałych liniach częstotliwość w szczycie wynosi 4-5, 7-8 minut lub co 10 minut. Poza szczytem i w weekendy kursy na liniach są najczęściej wykonywane co 12-15 minut. Część linii kursuje ze zwiększoną częstotliwością co 7-8 minut także w weekendy.
Od kilku lat Warszawa wprowadza na wybranych odcinkach sieci priorytety dla pojazdów szynowych na skrzyżowaniach. Z powodu remontów oraz wyłączeń niektórych odcinków związanych z rozbudową sieci, w 2023 roku ogólna średnia prędkość na sieci nieznacznie spadła.
Wrocław
- Średnia prędkość tramwajów w szczycie: 16,2 km/h
- Średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 17,6 km/h
- Najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 3 - 19,3 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 46)
- Najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 3 - 21,2 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim: 23)
Wrocławska sieć tramwajowa, choć jest rozbudowana, cechuje się znacznym wyeksploatowaniem. W ostatnich latach wdrożono program modernizacji poszczególnych elementów infrastruktury w celu zwiększenia niezawodności transportu szynowego, co skutkowało radykalnym zmniejszeniem liczby wykolejeń od 2020 roku. W momencie przygotowywania raportu, na wrocławskiej sieci tramwajowej funkcjonowały 22 linie tramwajowe, w tym dwie tymczasowe linie okólne: 70 i 74. Linie 18 i 33 obsługiwane są tramwajami dwukierunkowymi z powodu braku klasycznych pętli na krańcach GAJ oraz Stadion Wrocław. Trasy linii tramwajowych ulegają częstym zmianom, z powodu postępujących prac remontowych w różnych lokalizacjach na sieci.
Na większości linii tramwaje kursują co około 12 minut w szczycie i co 15 minut poza szczytem, a w weekendy i w dni robocze po godzinie 20:00 co 20 minut. Gęsta sieć w centrum miasta, przecinająca wiele dużych skrzyżowań, a także wiele torowisk w jezdni, skutkują dużym wpływem ruchu samochodowego na prędkości komunikacyjne tramwajów. Z tego powodu we Wrocławiu występują duże różnice w czasach przejazdu w szczycie oraz poza szczytem transportowym.
Metodologia raportu
W niniejszym raporcie prezentujemy prędkość teoretyczną, zakładaną przez organizatorów transportu zbiorowego w rozkładzie jazdy. Prędkość teoretyczna nie uwzględnia występujących opóźnień. Prędkości rzeczywiste mogą być niższe, ale nie powinny być wyższe. Gdyby prędkości zmierzone były wyższe od rozkładowych, oznaczałoby to, że tramwaje jeżdżą z przyspieszeniem.Porównanie rzeczywistej prędkości tramwajów ze wszystkich miast jest praktycznie niemożliwe - organizatorzy transportu stosują bowiem różne systemu zapisu czasu jazdy. Dodatkowo analiza jednego dnia mogłaby być nieobiektywna - jedno zdarzenie drogowe mogłaby zaburzyć badanie.
W raporcie prezentujemy trzy rodzaje prędkości komunikacyjnych:
- Szczytową – dotyczy kursów realizowanych w szczycie komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 15.00)
- Pozaszczytową - dotyczy kursów realizowanych poza szczytem komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 21.00)
- Ogółem – średnia ważoną z dwóch powyższych prędkości
Autorzy raportu: Krzysztof Kalkowski, Emil Włuka.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.