Pomorskie miasta mówią „dość” hulajnogom elektrycznym

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Krzysztof Kalkowski / pulsgdanska

Pomorskie miasta mówią „dość” hulajnogom elektrycznym - Zdjęcie główne

foto Krzysztof Kalkowski / pulsgdanska

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości PomorzeCentra Chojnic i Sopotu zmieniają zasady dla hulajnóg elektrycznych. Nowe ograniczenia mają chronić pieszych, a użytkownicy pojazdów muszą liczyć się z nowymi blokadami i zakazami.
reklama

Chojnice walczą z niebezpiecznymi hulajnogami w centrum

Mieszkańcy Chojnic coraz głośniej alarmują o zagrożeniach związanych z hulajnogami elektrycznymi w centrum miasta. Skargi dotyczą przede wszystkim Starego Rynku i przyległych ulic, gdzie natężenie ruchu pieszych jest największe.

reklama

Wiceburmistrz Adam Kopczyński podkreśla, że planowany zakaz obejmie całą strefę centrum, w tym ulicę 31 Stycznia, Stary Rynek, ul. Kościuszki oraz okolice bazyliki mniejszej. Zakaz nie będzie dotyczył hulajnóg tradycyjnych napędzanych siłą nóg ani rowerów.

Do wprowadzenia zakazu nie będzie potrzebna uchwała rady miejskiej, wystarczy zmiana organizacji ruchu, która zostanie skonsultowana z policją i mieszkańcami centrum. Zakaz mógłby wejść w życie już od 1 stycznia 2026 roku.

Sopot wprowadza elektroniczną blokadę hulajnóg

W Sopocie straż miejska spotkała się z przedstawicielami operatorów hulajnóg Tier i Dott, aby wypracować system zwiększający bezpieczeństwo w centrum miasta. Operatorzy zobowiązali się do wprowadzenia elektronicznej blokady hulajnóg w strefach, gdzie obowiązuje całkowity zakaz ruchu.

reklama

Nowe zasady obejmują ul. Bohaterów Monte Cassino, czyli popularny Monciak, oraz skwer Kuracyjny. Po wjechaniu w strefę zakazu hulajnoga automatycznie się wyłącza, a użytkownik otrzymuje powiadomienie na telefonie o zbliżaniu się do strefy zakazu ruchu.

Komendant sopockiej straży miejskiej Tomasz Dusza podkreśla, że system nie ograniczy się tylko do dwóch operatorów. Straż Miejska planuje rozmowy z innymi firmami działającymi w mieście, aby wspólnie wypracować zasady bezpiecznego korzystania z hulajnóg elektrycznych.

Niebezpieczne sytuacje i nadmierna prędkość

Największe zagrożenie stwarzają prywatne hulajnogi elektryczne, które często nie mają ograniczeń prędkości. W Kościerzynie 14-latek poruszał się hulajnogą z prędkością niemal 40 km/h, co pokazuje skalę problemu. W centrum Chojnic młodzież często nie przestrzega obowiązujących ograniczeń prędkości w strefach pieszych, które powinny wynosić od 5 do 10 km/h.

reklama

Do groźnych wypadków dochodzi również w innych miejscowościach, np. w Krojantach 51-latek trafił do szpitala po upadku z hulajnogi elektrycznej.

Edukacja i programy profilaktyczne

W Sopocie operatorzy hulajnóg wezmą udział w cyklicznych programach edukacyjnych organizowanych przez straż miejską. Warsztaty będą skierowane głównie do dzieci i młodzieży i mają uczyć obowiązujących przepisów oraz bezpiecznego korzystania z hulajnóg elektrycznych.

Władze miasta planują również zwiększyć skuteczność reagowania na przypadki porzucania hulajnóg w miejscach, które mogą zagrażać bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów.

reklama

Mandaty i kontrole w sezonie wakacyjnym

Tylko w sezonie wakacyjnym straż miejska w Sopocie wystawiła użytkownikom hulajnóg i rowerzystom ponad 160 mandatów na łączną kwotę prawie 20 tys. zł. Nowe systemy elektronicznej blokady mają ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń i poprawić bezpieczeństwo w ruchu miejskim.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo