reklama

Startuje rozbudowa drogi wojewódzkiej. „To jedna z najważniejszych arterii na Pomorzu”

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Samorząd Woj. Pomorskiego

Startuje rozbudowa drogi wojewódzkiej. „To jedna z najważniejszych arterii na Pomorzu” - Zdjęcie główne

foto Samorząd Woj. Pomorskiego

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości GdańskWkrótce rozpocznie się rozbudowa drogi wojewódzkiej, która łączy Gdańsk z Kolbudami, Przywidzem i Kościerzyną. Trasą tą codziennie przejeżdża nawet 10 tysięcy pojazdów, a jej stani pozostawia wiele do życzenia. Koszty inwestycji są ogromne.
reklama

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku podpisał umowę z wykonawcą prac budowlanych. Klamka zapadła. Droga wojewódzka 221 zmieni się nie do poznania.

– Na ten dzień mieszkańcy powiatu kościerskiego czy gdańskiego czekali długo. Stan tej drogi pozostawiał wiele do życzenia, ale koszty jej rozbudowy są ogromne. Cieszę się, że w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza możemy zrealizować tą ważną dla całego regionu inwestycje – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Droga wojewódzka 221 to  jedna z najważniejszych arterii na Pomorzu. Łączy Gdańsk z Kolbudami, Przywidzem oraz Kościerzyną, a jej długość to ok. 45 km.

Rozbudowa ma znacząco wpłynąć na komfort dziesiątek tysięcy kierowców, którzy dziennie przejeżdżają tą trasą.

reklama

Droga wojewódzka 221 zmieni się diametralnie

W poniedziałek, 9 września 2024 roku podpisana została umowa, na mocy której rozbudowane zostanie ok. 12 km drogi pomiędzy Przywidzem a Nową Karczmą. W planach jest przebudowa nawierzchni i poprawa geometrii skrzyżowań i łuków (tam, gdzie jest to konieczne). Jak podaje Samorząd Województwa Pomorskiego, na niektórych odcinkach wybudowane zostaną chodniki i ciągi pieszo-rowerowe.

– Przejścia dla pieszych zyskają azyle. Powstaną również zatoki autobusowe. Tam, gdzie droga przebiega przez teren zabudowany, zainstalowane zostanie oświetlenie. Harmonogram przewiduje zakończenie prac w maju 2026 r. – wylicza Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW w Gdańsku.
Koszty inwestycji są ogromne. Prace budowlane pochłoną ponad 116 mln zł. Wartość całego projektu to ponad 177 mln zł. Znaczna część pieniędzy pochodzi jednak ze środków Unii Europejskiej (ok. 139 mln zł).

reklama

Pełna nazwa zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 221, na odcinku od Jankowa do Obwodnicy Kościerzyny – odcinek C – od m. Przywidz do m. Nowa Karczma.

Wytną tysiące drzew

O planowanej w regionie inwestycji, informowaliśmy już w połowie lipca br. Zapytaliśmy wówczas inwestora, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich, jak podczas inwestycji będzie wyglądała kwestia drzewostanu. Remontowana trasa obfituje w liczne aleje dorodnych drzew, a wcześniejsze projekty ZDW wiązały się często z masowymi wycinkami. Rzecznik jednostki poinformował nas, że w przypadku drogi nr 221, skala tego zjawiska ma zostać zminimalizowana.

– Projekt został sporządzony przy zachowaniu zasady dążenia do maksymalizacji ochrony istniejącej roślinności (zwłaszcza wysokiej) oraz do wprowadzania nowych nasadzeń (tam, gdzie kwestie zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na to pozwolą). Zaplanowana wycinka drzew będzie prowadzona tylko w zakresie niezbędnym do realizacji przedsięwzięcia – tłumaczył wówczas Piotr Michalski, rzecznik prasowy ZDW w Gdańsku.
Mimo tego pod topór pójdzie 2850 drzew między Kościerzyną a Nową Karczmą. Na odcinku z tej drugiej miejscowości do Przywidza, drogowcy wytną około 1013 drzew. Do tego dochodzą hektary podrostów, podszytu i krzewów. Przyświecające argumenty nie zmieniają się od lat - trzeba wycinać samosiejki, a drzewa stanowią zagrożenie w ruchu drogowym. 

reklama

Zagrożeniem są drzewa czy nadmierna prędkość?

Kierowcy znacznie wolniej poruszają się na trasach otoczonych alejami. Przykładowo, w latach 2000-2006 doszło w Polsce do 38 wichur o charakterze regionalnym i ogólnopolskim. W ciągu pięciu lat, wskutek tych zjawisk zginęło 27 osób. Według danych GUS, w naszym kraju ginie rocznie około 6 osób przez porażenie piorunem. Mnożąc tę liczbę przez 5, dowiadujemy się, że w Polsce istnieje większe ryzyko takiego zdarzenia, niż bardziej spektakularnego wypadku, przez właśnie upadające drzewo. 

Zgodnie z opiniami ekspertów, między innymi Tomasza Kacprzaka, sekretarza Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Mazowszu istnieje równie ważny skutek wycinek drzew przy drogach. Kierowcy dostają wtedy złudne poczucie bezpieczeństwa i jeszcze szybciej poruszają się na drogach. To właśnie to zjawisko jest prawdziwym zagrożeniem ludzkiego zdrowia i życia.

 



reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama