Trasa i harmonogram inwestycji
Nowa trasa rowerowa będzie rozpoczynać się przy ul. Rogaczewskiego, a następnie prowadzić do al. Sikorskiego, gdzie połączy się z istniejącą infrastrukturą rowerową na wysokości ul. Chałubińskiego.Prace nad odcinkiem al. Armii Krajowej od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego będą realizowane etapami, z zachowaniem dwóch pasów ruchu dla samochodów.
Jak zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności, ścieżka rowerowa powstanie w miejscu dotychczasowego skrajnego prawego pasa ruchu, który zostanie oddzielony od samochodów betonowymi barierami. Taki podział ma zapewnić pełne bezpieczeństwo zarówno rowerzystom, jak i kierowcom.
Ekostrada aż do ul. Łostowickiej
Na tym jednak plany się nie kończą. Miasto już przygotowuje dokumentację projektową na przedłużenie trasy rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej aż do ul. Łostowickiej. Nowy odcinek ma przebiegać za ekranami akustycznymi, co zapewni rowerzystom komfort i bezpieczeństwo. Przetarg na dokumentację ogłoszono 3 października, a wykonawca będzie miał rok na jej przygotowanie.Radny Gdańska Maximilian Kieturakis podkreśla, że ta inwestycja to odpowiedź na postulaty mieszkańców, którzy w ramach Budżetu Obywatelskiego zabiegali o stworzenie bezpiecznego połączenia rowerowego między Chełmem a Śródmieściem.
Zabiegali o to szczególnie mieszkańcy Chełmu i Ujeściska-Łostowic, ponieważ te dzielnice są już połączone trasami rowerowymi, a potrzebne jest połączenie Chełmu ze Śródmieściem - podkreślił Maximilian Kieturakis, radny Gdańska. - Patrzymy na to kompleksowo - by powstało dogodne połączenie tych dzielnic z istniejącymi drogami rowerowymi na dolnym tarasie Gdańska. Inwestycja nie obejmuje tylko wybudowania ekostrady, ale także remont Armii Krajowej.
Kierowcy obawiają się utrudnień
W związku z zaplanowaną inwestycją, część kierowców wyraziła obawy, że przekształcenie jednego pasa ruchu na ścieżkę rowerową spowoduje zwiększenie korków. Jednak według wiceprezydenta Borawskiego takie obawy są bezpodstawne.
– Zdecydowanie tak się nie stanie, ponieważ to przepustowość skrzyżowania z ul. Łostowicką decyduje o płynności ruchu - podkreślił Piotr Borawski. - Prowadzone przez nas badania natężenia ruchu na jezdni w kierunku al. Sikorskiego pokazują, że w godzinach największego szczytu komunikacyjnego, przy dwóch pasach ruchu, przepustowość tego skrzyżowania zostaje wykorzystana w 70 proc.
Jak podkreśla, przepustowość skrzyżowania z ul. Łostowicką już teraz ogranicza płynność ruchu, a badania wskazują, że dwa pasy ruchu w zupełności wystarczą do obsługi natężenia ruchu na tym odcinku.
Dodał on też, że trasa ul. Armii Krajowej, na odcinku od al. Sikorskiego do ul. Nowatorów, ma przebieg z dwoma pasami ruchu. Obecnie tylko na odcinku ze Śródmieścia do Chełmu ma trzy pasy, stąd decyzja, by jeden z pasów przeznaczyć na ruch rowerowy.
Podobnego zdania jest radny Karol Ważny, który zwrócił uwagę, że największe zatory występują w okolicach skrzyżowania z ul. Łostowicką, natomiast dolny odcinek al. Armii Krajowej pozostaje stosunkowo płynny.
Harmonogram prac remontowych
Remont Armii Krajowej zostanie zrealizowany etapami. W trakcie trwania prac, przez cały okres remontu, zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów.Szczegółowy harmonogram:
- Marzec - maj 2025: prace remontowe na prawej jezdni al. Armii Krajowej
Całkowity koszt remontu al. Armii Krajowej oraz budowy trasy rowerowej wyniesie około 18 milionów złotych. Cała inwestycja, łącznie z wytyczeniem drogi rowerowej, powinna zakończyć się jesienią 2025 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.